Politici moeten de strijd tegen de opwarming van de aarde en de zorg voor de schepping leiden en zij moeten het proces naar een meer rechtvaardige, duurzame en milieuvriendelijke wereld begeleiden. Dat onderstreepte bisschop Luc Van Looy van Gent, sinds kort voorzitter van Caritas Europa, op een oecumenische conferentie over het klimaat in het Europese parlement in Brussel. Daar stonden de encycliek Laudato Si’ van paus Franciscus en de klimaattop van eind dit jaar in Parijs centraal.
De inzet voor meer duurzaamheid is van de belangrijke culturele en spirituele uitdagingen van de toekomst. Maar dat vereist een open dialoog tussen Kerken, politiek en de samenleving. Mgr. Van Looy
Op de conferentie, een initiatief van Caritas Europa, COMECE (de Commissie van Bisschoppenconferenties van de EU), de Conferentie van Europese Kerken (CEK) en ACT Alliance EU, was te horen dat de Europese kerken belangrijke stappen hebben gezet naar een groenere wereld en de bewustmaking van de gelovigen. De encycliek van paus Franciscus is overigens niet het enige document waarin de klimaatverandering en het milieu aan bod komen. Maar hij leverde wereldwijd wel een belangrijke bijdrage tot de bewustmaking. Mgr. Van Looy noemt het overigens een vergissing om de encycliek louter als groene encycliek voor te stellen: De paus spreekt er over ons gemeenschappelijke huis, waar de economische, sociale en ecologische dimensie niet van elkaar kunnen gescheiden worden. Van daaruit roept hij op tot een nieuw ontwikkelingsmodel, met de armen in het centrum van het beleid. De encycliek nodigt ons uit om onze gewoonten te herzien vanuit het besef van de gevolgen voor de planeet en de armen. Politieke instellingen moeten bij deze verandering de leiding nemen en ervoor zorgen dat mensen daarbij gemakkelijker betrokken worden.
De bisschop van Gent verwees naar de recente toespraak van paus Franciscus tot de Europese ministers van Milieu in Rome. Hij schoof er drie principes naar voor. Allereerst is er de solidariteit, omdat de aantasting van het klimaat en het milieu in eerste instantie de armen treft. Daarom is er nood aan efficiënte middelen om de achteruitging van het milieu en de armoede gelijktijdig te bestrijden. Het tweede principe is dat van de rechtvaardigheid. De paus sprak over een ecologische schuld, in het bijzonder tussen Noord en Zuid, als gevolg van het handelsonevenwicht en een disproportioneel gebruik rijkdommen. Het derde principe van de paus is dat van de participatie, dat de deelname van alle betrokken vereist – ook diegenen bij het besluitvormingsproces niet betrokken zijn.
Naar de integrale tekst (in het Engels) van de toespraak van mgr. Luc Van Looy.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.