De toren en de westgevel van de Sint-Norbertuskerk aan de Antwerpse Dageraadplaats, die tussen 1901 en 1904 werd gebouwd als parochiekerk voor de wijk Zurenborg, ondergaan de komende maanden een grondige opknapbeurt. Ook in de toekomst blijft het monumentale neogotische kerkgebouw van de architect Frans Ernest Dieltiens dienst doen als parochiekerk, maar almaar vaker zullen er ook orgelconcerten en andere muzikale opvoeringen plaatsvinden. Het gebouw prijkt sinds 2009 op de lijst van beschermde monumenten.
Voor de renovatie kent Onroerend Erfgoed alvast een premie van 740.060,22 euro toe. Het baksteenmetselwerk en de natuurstenen onderdelen van de vensters vertonen op vele punten bouwkundige gebreken. Dit zorgt voor instabiliteit en vallende stenen. Bovendien is de leien bedaking plaatselijk scheefgezakt en beschadigd door een hevige hagelstorm in 2015. Daarna werd een beheersplan voor de kerk opgemaakt. Nu volgt een gefaseerde restauratie van de daken en gevels. De eerste premie zal gebruikt worden om de buitengevels van de toren, de traptoren en de voormalige doopkapel te herstellen. Later wordt een nieuwe onthaalruimte ingericht in de doopkapel en wordt ingezet op de integrale toegankelijkheid van het monument.
De Sint-Norbertuskerk aan de Dageraadplaats is opgetrokken in baksteenmetselwerk met decoratief gebruik van natuursteen. Het globale concept is opgevat als een totaalkunstwerk dat door architect Dieltiens werd gecoördineerd. Talrijke bekende namen uit het toenmalige kunstambachtelijke en artistieke milieu werkten mee aan de realisatie van het ontwerp: J.A. Capronnier, F.A. Comère, Jules Dobbelaere, Edward Steyaert, Eugeen Yoors voor de gebrandschilderde glas-in-loodramen, Jan Anthony voor de beschilderde retabels, Jos Ratinckx voor de monumentale muurschilderingen, J.D. Facchina en de firma Pelarin voor de mozaïeken, Desiderius Duwaerts, Jan Gerrits, Jules Weyns, Rik Sauter voor het beeldhouwwerk, de firma Haan en zoon en Jos Junes voor het kunstbronswerk, François-Bernard Loret voor het orgel. Het hoge artistieke niveau van deze kunstwerken maakt volgens Erfgoed Vlaanderen de kerk uniek ten opzichte van de afwerking en inrichting van een doorsnee neogotische parochiekerk.
Bron: Onroerend Erfgoed