Volgens het stadsbestuur hebben religieuze motieven geen rol hebben gespeeld bij het verwijderen van de kathedraal uit het stadslogo.
Hetstadsbestuur van Keulenkrijgt forse tegenwind voor het nieuwe stadslogo en, zijn nieuwe huisstijl. Met uitzondering van de torens van de kathedraal, die niet meer zijn te zien op het nieuwe stadslogo, verschilt dat nauwelijks van het vorige. Volgens het stadsbestuur was het na 20 jaar nodig om een nieuwer, modern logo te laten ontwerpen omdat het vorige verouderd, ouderwets, lomp en emotieloos is. Het nieuwe logo bevat nog altijd de tweekoppige adelaar met het stadswapen van Keulen en het opschrift: Stadt Köln in een iets andere vorm. De twee torenspitsen van de kathedraal, die overigens net 150 jaar geleden volledig werden voltooid en van oudsher symbool staan voor de stad, zijn van het logo verdwenen.
Lees verder onder de afbeelding van het oude en het nieuwe logo.
Met gemiddeld 20.000 bezoekers per dag is de dom van Keulen een van de belangrijkste monumenten van Duitsland en zelfs een van de drukst bezochte plaatsen ter wereld. De logowijziging, in naam van de moderne digitale eisen voor internet en sociale media, botst daarom bij veel inwoners op onbegrip. De leiding van de katholieke Kerk betreurt de schrapping van de twee torens, die behoren tot het erfgoed en tot ver buiten de lansgrenzen garant stonden voor de herkenbaarheid. Stadsdeken Robert Kleine vraagt zich af wat de meerwaarde is van het nieuwe logo, waarvoor in deze crisistijd overigens veel geld is uitgegeven. Het vorige logo onderscheidde Keulen van andere steden. Veel stadslogo’s bevatten alleen het stadswapen en een opschrift. Keulen heeft zijn kathedraal! Iedereen verbindt de kathedraal met Keulen en dat was iets bijzonders aan het logo. Maar goed, het stadsbestuur kan daarover een andere mening hebben. De twee spitsen in het oude logo waren heel subtiel en toch wist iedereen: 'Dit is Keulen. Dit is de kathedraal van Keulen'.
Deken Kleine gaat niet zo ver om te beweren dat de schrapping een teken is van de secularisatie of de verstedelijking. Hij stelt wel vast dat andere steden juist herkenningspunten zoeken en opnemen in hun logo's. Zij zijn er trots op dat ze iets hebben om mee uit te pakken.
Fritz Schramma, oud-burgemeester van Keulen, roept de inwoners zelfs op om zich tegen het nieuwe stadslogo te verzetten. Het stadsbestuur deelt mee dat de goedkeuring van het logo en de nieuwe huisstijl al gebeurd is. Die beslissing, zo wordt verzekerd, wordt niet meer teruggedraaid.