In Londen is het toneelstuk De vader en de moordenaar te zien van de Indiase toneelschrijfster Anupama Chandrasekhar over de moord op Mahatma Gandhi. Vermengd met fictie wordt daarin een complex portret geschetst van de hindoenationalist Nathuram Godse, die de geschiedenis zou ingaan als de moordenaar van Mahatma Gandhi en momenteel in vele hindoenationalistische kringen op handen wordt gedragen door diegenen die geweld propageren en willen afrekenen met het seculiere karakter van India. De enscenering moet de kijker helpen om de huidige spanningen en evoluties in India beter te begrijpen, een land dat ook nog altijd in het reine probeert te komen met de erfenis van het koloniale verleden.
Anupama Chandrasekhar, die al verschillende jaren in Engeland woont, zegt dat ze voor haar toneelstuk heel veel research heeft gedaan. In ‘De vader en de moordenaar’ probeert zij door te dringen tot de kern van de evolutie van Nathuram Godse, van een fervente volgeling van Gandhi's doctrine van geweldloosheid tot brutale moordenaar, nadat hij onder meer van dichtbij getuige was geweest van de wrede gevolgen van de Britse overheersing. Hoewel de moord in 1948 plaatsvond, besloot de auteur toch over dit tijdperk te schrijven omdat de thema's ervan nog altijd verrassend relevant aanvoelen. Het is mijn taak om de veranderingen in de samenleving vast te leggen, vertelt zij. Het hindoenationalisme in India is de voorbije jaren sterk toegenomen, tot en met het de oprichting van standbeelden en gedenktekens voor de moordenaar. De verdeeldheid is immens. Er lijkt geen middenweg te bestaan. Ik probeer te begrijpen waar deze vijandigheid tegen het pluralisme vandaan komt.
Nog volgens Chandrasekhar legt de opvoering van dit toneelstuk in Groot-Brittannië ook vaak verborgen aspecten van de geschiedenis van het land bloot. Toen ik hier in Londen aankwam, realiseerde ik me niet dat er een hiaat was in het onderwijssysteem over de geschiedenis van het Britse rijk. Ik hoop dat dit toneelstuk een publiek met een Zuid-Aziatische geschiedenis kan aanspreken, maar ook dat het anderen zal informeren over de erfenis van het kolonialisme.
The Father and the Assassin is tot 18 juni te zien in het Olivier Theatre in Londen.
Bron: The Guardian