Het creëren van eigen doelenkaders werd versneld ingevoerd, omdat verschillende scholen dit kort na de opstart aankaartten. Dit is ook het geval met de differentiatiemogelijkheid om leerlingen volgens hun sterktes en werkpunten uit te dagen. Ook worden leraren van het nieuwe vak Mens&samenleving meer ondersteund, zodat ze meer beslagen op het ijs komen.
Met dit soort feedback kan onze pedagogische begeleiding aan de slag om onze ondersteuning doorlopend te verbeteren, zegt Lieven Boeve. De ervaring van wie de leerplannen elke dag gebruikt, is voor ons zeer waardevol, want zo blijven we kritisch over de ondersteuning die we bieden.
Zo blijven we samenwerken met alle betrokkenen aan genereus ambitieus onderwijs.
De nieuwe leerplannen zijn de perfecte leidraad om leerlingen kennis en vaardigheden bij te brengen voor elk vak, maar ook om hen te ondersteunen in hun zelfontplooiing en hen te bevestigen in hun talenten, voegt Rita Peeters er aan toe.
De leerkracht is spilfiguur
In onze leerplannen staan het lerarenteam en de leraar centraal. De leraar is de spilfiguur die leerlingen vormt als persoon, die waardevolle kennis met passie doorgeeft vanuit zijn liefde voor het vak en voor de leerlingen. De digitale leerplantool stelt schoolbesturen, lerarenteams en leraren in staat zelf keuzes te maken om alle leerlingen kwaliteitsvol onderwijs te bieden. Met een maximum aan samenwerking en een minimum aan planlast, hebben leraren een grote impact, zegt Lieven Boeve.