Volgens de bisschop getuigt de campagne om de standbeelden van de indianenheilige weg te halen van grote historische onwetendheid.
Na een reeks protesten van aanhangers van de Black Lives Matters-bewegingen zelfs de openbare verbranding van Bijbels reageert hulpbisschopbisschop Robert Barron van Los Angeles dat evangelisatie niet mag verward worden met culturele onderdrukking. De franciscaan Junipero Serra, een later heilig verklaarde missionaris die leefde in de 18de eeuw, speelde een belangrijke rol bij de zending naar de oorspronkelijke bewoners van de VS. Mee dankzij hem ook kwam de wijnbouw naar California. Maar sommigen proberen hem nu voor te stellen als een symbool van de onderdrukking van de oorspronkelijke culturen op het Amerikaanse continent.
Junipero Serra stichtte destijds negen katholieke missies van San Diego tot San Francisco, in het gebied dat later California zou worden. Hij hielp duizenden inheemse Californiërs tot het christendom bekeren en leerde hen nieuwe landbouwtechnologieën. Biografieën uit die tijd maken duidelijk dat hij zich heeft ingezet voor de rechten van de inboorlingen en pleitte tegen wandaden van het Spaanse leger en de oprukkende Europese kolonisten.
Tijdens een bezoek aan de franciscaanse missie in Santa Inés vertelde hulpbisschop Barron dat hij veel begrip heeft voor de legitieme zorgen van betogers tegen racisme en onderdrukking. Maar hij kan geen begrip ervoor opbrengen dat de heilige alle fouten van het Spaanse kolonialisme in de schoenen krijgt geschoven. Ik weiger ook te aanvaarden dat evangelisatie als een vorm van culturele agressie wordt voorgesteld. Nog volgens de Californische hulpbisschop is het absurd om te beweren dat de Heilige Junipero door genocidaire, racistische of opportunistische motieven zou zijn geïnspireerd. Dargelijke beschuldiging getuigt volgens de kerkleider van historische onwetendheid. Voordat een Bill of Rights werd opgesteld, vocht hij aan de oostkust voor de rechten van de inheemse bevolking.