Hoewel de erkenning van een autocefale Oekraïens-orthodoxe Kerk door het oecumenische patriarchaat van Constantinopel nog niet officieel rond is, beseft de Oekraïens-orthodoxe Kerk van het patriarchaat van Moskou dat die stap stilaan maar zeker onafwendbaar lijkt. Ook verantwoordelijken van het patriarchaat van Moskou hebben al ervoor gewaarschuwd dat die erkenning onherstelbare schade zou toebrengen aan de banden tussen het oecumenische patriarchaat van Constantinopel en Moskou. De Moskougetrouwe aartspriester Danilewytsch formuleert nu het voorstel om een panorthodoxe overleg (Synaxis) met de patriarchen van de autocefale Kerken samen te roepen, om daar over de kwestie te beslissen.
Historisch is de Oekraïens-orthodoxe Kerk van het patriarchaat van Moskou de oudste en grootste Kerk in Oekraïne. Maar door verkeerde politieke keuzes kwam de Kerk in een moeilijk parket terecht. Tijdens de politieke machtsstrijd in Kiev werd steun gegeven aan Moskougezinde Oekraïense politici. Later, na de Russische annexatie van de Krim en het onafhankelijkheidsstreven van separatisten in Oost-Oekraïne, werd iets voorzichtiger en diplomatischer gereageerd, maar toen was duidelijk waar het hart van de kerkleiding echt lag. Daardoor raakte de Kerk maatschappelijk almaar sterker geïsoleerd en verloor zij veel aanhang. Dat proces werd nog versterkt door het streven van de Oekraïense president en zijn aanhang, naar een eengemaakte nationale Oekraïens-orthodoxe Kerk, die dus geen banden meer heeft met het patriarchaat van Moskou. Dat patriarchaat van zijn kant blijft Oekraïne als integraal onderdeel van zijn territorium beschouwen. Meer en meer wordt duidelijk dat Moskou strategisch een ernstige vergissing heeft begaan door zijn medewerking aan het panorthodox concilie op te zeggen. Zo heeft het een belangrijke troef uit handen gegeven.
Volgens aartspriester Nikolai Danilewytsch, die verantwoordelijk is voor de externe relaties van de Moskougezinde Oekraïens-orthodoxe Kerk, beleeft zijn Kerk erg moeilijke tijden. Niet onterecht merkt hij op dat het schisma niet alleen Oekraïne, maar de hele orthodoxe wereld zal treffen. Wij zijn stomverbaasd dat het oecumenische patriarchaat twee gezanten voor Kiev heeft aangesteld. Dit betekent een catastrofe. Maar laten wij bidden opdat God zowel patriarch Kirill als patriarch Bartholomeos in wijsheid zal leiden.
Metropoliet Emmanuel (Adamakis), die zijn zetel heeft in Parijs en een groot gezag heeft tot buiten de orthodoxe Kerk, relativeert de dramatische waarschuwingen voor een schsima. Het is de wens van de orthodoxen in Oekraïne om een autocefale Kerk te hebben. Eens die beslissing genomen, dient de rest van de orthodoxe wereld daarvan gewoon op de hoogte gebracht te worden. In dit tijdperk van communicatie en informatie kunnen alle problemen in detail besproken worden.
Bron: Kathpress.at