Op het slotmoment van de Welzijnscampagne is een reeks aanbevelingen over armoede in het onderwijs overhandigd aan Vlaams minister Hilde Crevits.
Welzijnszorg/Samen Tegen Armoedeheeft dinsdagavond 300 suggesties over hoe armoede in het onderwijs anders en beter kan aangepakt worden aan minister van Onderwijs Hilde Crevits overhandigd. De suggesties werden verzameld tijdens de campagne van Welzijnszorg voor onderwijskansen van net voor de jaarwisseling. Welzijnszorg kijkt terug op een erg geslaagde campagne: 250 scholen plaatsten een hindernis, er werden 600 Soep op de stoep-acties gehouden, talrijke Warmste Week-initiatieven, een actuadebat in het Vlaams Parlement en er zijn honderden berichten bezorgd aan de onderwijsminister. Dit toont dat iedereen inziet dat gelijke onderwijskansen essentieel zijn in de bestrijding van armoede.
Drie aanbevelingen
Marc Justaert, voorzitter van Welzijnszorg: Concreet hebben wij drie aanbevelingen voor de minister. Allereerst dringen wij aan op betaalbaar onderwijs, want de kostprijs voor schoolmateriaal, sportgerief, schooluitstappen, handboeken en invulboeken… is voor veel gezinnen met een laag inkomen te hoog. Dat vereist de invoering van de maximumfactuur op alle schoolniveaus en een versterking van de begeleiding van scholen bij onbetaalde facturen. Onze tweede aanbeveling betreft de versterking van de samenwerking van scholen met ouders en verenigingen uit de buurt. Welzijnszorg vraagt om in te zetten op ‘Brede Scholen’, samenwerkingen tussen scholen en organisaties. Er is nood aan brugfiguren. Het betrekken van ouders bij het schoolgebeuren is een van de succesfactoren voor betere schoolprestaties. De derde aanbeveling betreft de verhoging van de investeringen in leerkrachten, tijdens de opleiding maar evenzeer lang daarna. Leerkrachten spelen een cruciale rol in de schoolcarrière van kinderen in armoede. Als we leerkrachten nog sterker maken, versterken we hun positieve invloed op de schoolloopbaan van kinderen en jongeren.
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits erkende bij de ontvangst van de aanbevelingen dat elk kind en elke jongere die een hindernis ondervindt door armoede er één teveel is: De drie aanbevelingen zijn net de speerpunten van het Vlaams onderwijsbeleid. Met het project 'Samen tegen onbetaalde Schoolfacturen' wordt dit ook in de praktijk gebracht, én met succes. Eind november was er een evaluatie van de eerste 45 scholen die hieraan hebben deelgenomen. De scholen zijn heel positief en we zien ook echt een verandering op het terrein. Zo zorgt het voor kostenbeheersing en armoedevaardig personeel. Dit schooljaar zijn er nog eens 45 scholen aan de slag gegaan. Daarnaast hervormen we de lerarenopleiding waar extra aandacht is voor het omgaan met armoede. Met het project ‘Kleine kinderen Grote kansen’ worden toekomstige leraren meer bewust gemaakt van armoede in het onderwijs en krijgen ze de hefbomen in handen om er mee te leren omgaan. Ook het automatisch toekennen van de school- en studietoelage is een belangrijke stap vooruit. Maar er blijft ook de komende jaren nog werk aan de winkel.