In het weekend van 23 en 24 mei organiseert de katholieke Kerk de jaarlijkse Werelddag voor de Sociale Communicatiemiddelen. Dat weekend is het in de Vlaamse kerkgemeenschap ‘Mediazondag’.
In zijn boodschap voor de Werelddag voor de Sociale Communicatiemiddelen 2020 heeft paus Franciscus het over het belang van verhalen, meer bepaald van goede verhalen: verhalen die opbouwen, die ons helpen te (her)ontdekken waar we vandaan komen en die ons de kracht geven om voort te doen en verder te gaan. Want, schrijft de paus, in de kakofonie van stemmen en boodschappen die vandaag op ons afkomen, hebben we nood aan een verhaal over menselijkheid en schoonheid, een verhaal dat verbindt.
Jammer genoeg hebben niet alle verhalen die zeggingskracht en die aanspraak op het goede. Paus Franciscus is niet blind voor wat er soms misloopt op sociale media en in digitale communicatie. In plaats van constructieve verhalen die sociale banden aanhalen en het culturele weefsel versterken, vinden we op communicatieplatformen vaak destructieve en provocerende verhalen die de kwetsbare draden die een samenleving samenhouden, vernietigen.
Opnieuw vertellen
Hét Verhaal bij uitstek is uiteraard de Heilige Schrift. Van bij het begin toont het ons een God die tegelijk schepper en verteller is, die als verteller mens en wereld tot leven roept. De Bijbel is zo het grote liefdesverhaal van God en de mens. In het centrum van dat verhaal staat Jezus, wiens eigen verhaal Gods liefde voor ons en onze liefde voor God tot vervulling brengt. Voortaan zijn, in elke generatie, mannen en vrouwen geroepen om de meest betekenisvolle episodes uit dit ‘Verhaal der verhalen’ opnieuw te vertellen en vast te leggen in het geheugen.
Jezus was, zo merkt paus Franciscus op in zijn boodschap, de verhalenverteller bij uitstek. Jezus sprak niet met abstracte concepten over God, maar met parabels, korte verhalen uit het dagelijkse leven. Het leven wordt verhaal en vervolgens wordt voor de toehoorder het verhaal leven: het verhaal wordt deel van het leven van wie luistert, en het verandert hen.
Het verhaal van Kerknet
Binnen de Kerk in Vlaanderen is Kerknet een van de belangrijke kanalen waarlangs goede en verbindende verhalen worden verteld: verhalen van geloof en van wat het geloof met mensen doet. Dat digitale kanalen een bijzonder belang en betekenis hebben in onze kerkgemeenschap werd ook duidelijk tijdens de coronacrisis: toen het niet meer mogelijk bleek om fysiek samen te komen voor de liturgie, zocht Kerknet creatief naar andere vormen van verbinding en spirituele verdieping.
Op dit moment bereikt Kerknet maandelijks minstens 200.000 unieke bezoekers, die samen maandelijks meer dan 1 miljoen pagina’s bekijken. Ook via Facebook bereikt Kerknet maandelijks 150.000 mensen.
Kerknet bereikt al een opvallend jong publiek, maar wil blijven groeien om zoveel mogelijk mensen en doelgroepen aan te spreken. Daarom vraagt Kerknet uw hulp, om zoveel mogelijk mensen achter Kerknet te scharen, ook financieel. Steun Kerknet, zodat het digitale verhaal verder kan gaan.
Steunen
U kunt Kerknet steunen met een gift op rekeningnummer van vzw Studiecentrum Kerk en Media: BE98 7360 0734 5893 (BIC: KRED BE BB) met vermelding van ‘Gift Kerknet’, gestructureerde mededeling: 000/2020/03207