-
Goed zijn voor elkaar: meer moet dat niet zijn.
Nu wil het ongeluk dat nogal wat mensen daar heel anders over denken. Soms hebben deze bovendien veel macht, een grote mond, wapens zelfs. Leiden ze anderen naar wat slecht en misdadig is...
Zelf goed doen sluit niet uit: verzet tegen het kwaad in de wereld.
-
‘Het is dubbel’ zeggen we al te vaak.
Ik ben wel tegen oorlog, maar het is vandaag geen ideale wereld. Ik ben tegen kinderarbeid, maar als consument kies ik het goedkoopste. Ik hou van klein geluk, maar voor geld geef ik veel op. Ik ben voor het klimaat, maar…
‘Luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden.’
-
Warmte bij elkaar:
veel is daar niet voor nodig.
Stil en ongedwongen thuis. Medeleven van collega’s. Zorg die wat meer is dan
technische prestaties. Een bevrijdende lach.
Die warmte redde ons van koele beredenering en ijzige hardvochtigheid.
-
Er zijn momenten waarop je scherper het verschil ziet tussen wat belangrijk is of bijkomstig.
Er zijn momenten waarop je kracht vindt om er echt voor te gaan.
-
Mensen worden gemakkelijk opgedeeld: de goeden en de slechten, wij en zij, leeftijd, gender, origine, sympathiek of niet, rijk of arm,… Allerlei hokjes.
We zijn niet geschapen of bestemd voor zo’n hokjes.
De geboorte van een kind herinnert ons daaraan.
-
Alleen liefde is de weg naar vrede. Als voorbede klinkt het méér dan logisch.
Media en machthebbers achten dat naïef. Alleen sterkte zou ertoe doen. Je tanden laten zien. Vijandigheden. Brutaliteit. Wraak en weerwraak. Tot het sterkste haantje wint.
Van deze dwaasheden, verlos ons, Heer.
-
Advent heeft iets met tellen (elke week een kaars meer aangestoken) én aftrekken (elke dag een kalenderblaadje minder). 'Delen' hoort er ook bij, wat meer dan anders.
Zo vertrouwd allemaal, jaar na jaar. Als we maar in verwondering en blije verrassing blijven. Alles wordt nieuw.
-
Je populair maken met leugens op social media. Haatberichen en fake news verspreiden.
De tien geboden zijn duidelijk: mijd de achterklap en 't liegen.
-
Geluk...
- Gelukkig ben ik niet in Iran, Oekraïne, Rusland, Syrië,… geboren. Gelukkig ben ik geen Oeigoer of Noord-Koreaan. Heb ik even geluk, zeg.
- De geluksdriehoek: jezelf kunnen zijn, je goed voelen, goed omringd zijn.
- De geluksdriehoek 2.0: anderen zichzelf laten zijn, hen zich goed laten voelen, hen goed omringen.
-
Een weg kan erg smal zijn, weinig betreden, overwoekerd. Toch is hij er.
Een weg kan ook breed en gevaarlijk zijn, voortdurend opletten. Dat doe je dan ook.
Soms zie je geen meter vooruit.
Dan weer eindeloze verte.
Onze eerste stappen op de levensbaan, hoe kortbij nog.
De weg die verder uitnodigt.
We zijn met velen, onderweg.
-
De media smullen meer van oorlogsdrama dan van discrete diplomatie.
In de politiek lonen harde oneliners meer dan stille samenwerking.
Negatief nieuws wordt sneller doorverteld.
We kunnen daarin meegaan. Of niet.
-
Zullen we voor Sint-Pieter verschijnen met de boodschap ‘Ik heb goed voor mijn eigen deur geveegd’ of ‘Ik heb eraan meegewerkt dat de ganse straat schoon werd’?
In onze ‘westerse’ cultuur denken we individualistischer dan in een aantal andere werelddelen. Het ‘ieder voor zich’ is bij ons nogal sterk aanwezig.
-
Naar het schijnt onderscheidt de mens zich van dieren door zijn inlevingsvermogen. Een kat bedenkt niet wat het vogeltje doorstaat waar ze mee speelt. Geen compassie.
Mensen zijn op hun mooist als ze wél rekening houden met anderen. Hun inlevingstalent niet laten afstompen.
-
De herder en zijn schapen. Hij hoedt ze, hij zorgt ervoor. De kudde kan gerust zijn.
We zijn heel vertrouwd met dit beeld in de kerk. Ontroerend in zijn eenvoud.
In werkelijkheid hebben mensen zowel de zending van zorgdragende herder als schaap tussen de schapen.
-
In de jungle heerst het recht van de sterkste.
Het mag ontroeren waar in onze tijd opgekomen wordt voor de zwakkeren.
Een nieuwe weginrichting voor meer veiligheid van voetgangers…
Als met dierenwelzijn rekening gehouden wordt…
Menselijkheid tegenover asielzoekers…
Solidariteit bij ‘lege brooddozen’…
Geduld met wie moeilijk te been is…
-
Is alleen het gebouw erfgoed? Nee toch.
Is alleen de muzikale schoonheid immaterieel erfgoed? Nee toch.
Generaties kerk hebben echt wel méér gedacht en gedaan, dat mag gekoesterd worden.
-
In zeer ongelijke mate worden we geconfronteerd met: prijsstijgingen, schaarste, klimaatgevolgen, onveiligheid, ziekte,…
Elk denkt er het zijne van. Er kan niet genoeg invoeling zijn met de zwaksten.
-
De vlucht uit Syrië… De barmhartige Roma-zigeuner... Het gouden Wall Street-kalf…
De oude verhalen blijven levende oproepen.
-
Omdat we nog niet in de ideale wereld leven, zouden we zogenaamd al die hedendaagse mistoestanden moeten gedogen. Dat wringt. Net zoals een vrome verwijzing naar het Rijk Gods allerminst oproept om in onze wereld nu dan maar nog gauw het omgekeerde te doen.
Het is niét naïef om richting ideale wereld stappen te zetten. Alle beetjes helpen.
-
Hoe komt het dat mensen wereldwijd massaal op de vlucht zijn? Waarom is ergens honger, elders levensgevaar, terreur of is het letterlijk onleefbaar geworden?
Hoe komt het dat we zoveel kennis hebben over de oorzaken van menselijk leed maar dit maar zeer onvoldoende weten toe te passen? Onze structuren zijn te veel ‘ik sta erbij en ik kijk ernaar.’
Waarom gelooft men nog altijd meer in de kracht van vernietiging (wapens) i.p.v. ‘heb elkander lief’?
Hoe zou een liefdes-begroting eruit kunnen zien?
-
Het recht om nee te zeggen.
De plicht van verantwoordelijkheid tegenover elkaar.
Het recht om te groeien in een relatie.
De plicht van bezint eer je begint.
Het recht om hartverscheurende keuzes te kunnen vermijden.
De plicht om elkaar te steunen, in goede en kwade dagen.
Het recht op warmte en begrip, liefdevolle steun van de omgeving.
Het recht van de zwakste.
Mag het abortus-‘debat’ wat breder, beste media, belangengroepen en politici?
-
Sinds de pandemie is ‘een goede gezondheid’ geen banale wens meer.
Sinds Oekraïne is ‘vrede’ geen vanzelfsprekendheid meer.
‘Gezonde lucht’ is een vijf-voor-twaalf-doel geworden.
‘Voorspoed en geluk’ komen niet vanzelf – alleen al de energiezorgen.
Eigenlijk zijn de uitdagingen van vandaag heel basic.
-
In een recylagepark zie je pas goed op welke schaal we vanalles weggooien. Soms wel erg snel na aankoop.
Op een repair café verlengen vrijwilligers de levensduur – klein beetje minder afval.
Kringwinkels doen goed werk maar gedumpte meubelen en gedemodeerde kleding blijven zich ophopen.
Hebben we leren leven met de wegwerpmaatschappij? Hoe normaal kan zo’n enorme verkwisting zijn? Wat zouden onze overgrootouders en onze achterkleinkinderen daarvan vinden?
-
Het is van een grote tederheid als iemand bekent: ‘Ik was mis, ik wou dit niet gezegd of gedaan hebben, kan ik het goed maken?’.
Een nieuw begin doet sowieso deugd. Fijn als dat kan.
Ten onrechte wordt ‘zich stoer houden’ en ‘op zijn punt blijven’ als de beste oplossing beschouwd. Hoeveel vermijdbaar leed is hier al het gevolg van geweest…
-
Als het over geld of macht gaat wordt niet gemakkelijk gezegd ‘nu is het genoeg’.
Zo stranden vele dromen, goede ideeën. Alsof er altijd meer nodig is. En de middelen het doel geworden zijn.
Natuurlijk kan het anders.
-
Suikerzoet, overdreven vriendelijk, wat vleiend: ‘zeemzoet’ dus.
Sinds hun kindertijd hebben nogal wat medemensen zeemzoete herinneringen aan schaapjes, vissen, god boven de wolken en natuurlijk de wonderdoenende Jezus,...
Met weemoed en gelijktijdige afschuw denken ze terug als aan een verhaaltje voor het slapengaan. ‘Godsdienst, te mooi om waar te zijn,’ wordt dan al gauw de conclusie. Hoe graag zou je in gesprek gaan. De karikatuur rechtzetten. Uitnodigen vooral: zoveel waardevols, zonde om te laten liggen.
-
Nog niet zo lang geleden heette werken in de zorg een roeping. Bovenaan op de ladder van schoonmenselijkheid. Vandaag zijn het knelpuntberoepen. Zorgbedrijven benadrukken het ‘werken met mensen’ nog steeds als troef op de arbeidsmarkt. Nog steeds: iets van jezelf geven, geen robot maar mens zijn. Niet zomaar een job. Knelpunt-roeping, om zo te zeggen.
-
Als alles snel verandert, is het nog moeilijker om bij te blijven. Er zijn voordelen die je maar krijgt als je ze weet te vinden. Mensen kunnen veel tijd verliezen als ze niet weten waar ze ergens moeten voor zijn. Je wordt gemakkelijker wandelen gestuurd als je niet goed je rechten kent.
Onze kennismaatschappij brengt ook discriminatie voort.
-
Sommige zinnetjes uit het evangelie worden wel erg vlot misbruikt. Zo zijn er bijv. zowel Russische als Oekraïense geestelijke leiders die het oorlogsgeweld goedpraten met: ‘ Geen groter liefde kan iemand hebben dan deze, dat hij zijn leven geeft voor zijn vrienden.’ Het mag troost geven als de lijkzak toekomt bij de familie, maar het blijft een vreemde kronkel. Feitelijk ontneemt men immers het leven van zoveel mogelijk mensen – ‘altijd iemands zoon, altijd iemands vader’ zoals Willem Vermandere ons voorhoudt.
Bij Johannes 15:9-17 komt deze quote niet mis te verstaan meteen na ‘Dit is mijn gebod, dat gij elkaar liefhebt zoals ik u heb liefgehad.’ Mensen horen elkaar liever te zien: dat is een heel andere logica.
-
Vrij zijn: vrij van zorgen, vrij om te gaan waar je wil, vrij in gedachten en woorden, vrij ondernemen, zelfbeschikking, geen slaaf of bedelaar,…
Niet vanzelfsprekend, al denken we dat soms wel eens.
En niet zonder verantwoordelijkheden.
-
Bloesems zijn behalve mooi ook veelbelovend. Vruchten in wording.
Kinderen poseren voor communiefoto’s graag in een bloeiende natuur. Zij zijn net zo veelbelovend. Het zit al diep in hen. Mogen storm en ontij hen bespaard blijven.
-
Struikvogels steken hun kop in het zand. Zo van ‘hoe minder ik weet, hoe beter’.
Haantjes zoeken dan weer graag naar twistpunten.
In de menselijke omgang zijn dit niet meteen de beste rolmodellen.
-
Het doel heiligt de middelen, zegt men wel eens. Met zo’n ‘wijsheid’ praat je goed dat zeer slechte dingen gedaan worden.
Het is kiezen tussen de pest en cholera: nog zo’n gemakkelijk excuus dat al te gemakkelijk ingeroepen wordt.
Niet té vlug zeggen: ‘we moeten realistisch zijn’.
-
Broeders en zusters. Vrienden. Kameraden. Dierbaren. Beste medeburgers…
Zo worden mensen al eens aangesproken. Dat heeft wel iets. Je hoort erbij. Je bent wat meer dan zomaar iemand die er toevallig ook is.
-
Dit is weer een tijd waar geweld en tegengeweld weer onvermijdelijk geacht worden.
Houden we Ghandhi en Martin Luther King in herinnering. King kantte zich, tegen de eigen groep in, tegen wraak-geweld. Gandhi werd een icoon van geweldloos verzet tegen de bezetter van zijn land.
Wie het over ‘christelijke waarden’ heeft die verdediging behoeven, herleest best eens het leven van Jezus.
-
Hoezo, de duivel bestaat niet? Moeilijk vol te houden als je ziet hoe mensen elkaar de duivel kunnen aandoen.
Maar mensen doen ook hoopgevende dingen. Soms verrassend, altijd sterker. Niet toevallig geeft het christelijk geloof aan liefde zo’n diepe betekenis. Daar heeft het alles mee te maken.
-
Niemand kan of weet alles. Op dat eenvoudig principe zijn de beroepen ontstaan. De hele economie en maatschappij is te zien als een enorm netwerk van diensten aan elkaar.
Soms vraag je je af waarom de ene dienst zoveel meer loont dan een andere. Het streven naar rechtvaardigheid blijft aan de orde.
-
Elk huisje heeft zijn kruisje. Goed om weten bij een hoop eigen zorgen. Alles bij elkaar, al die kruisjes, veel verborgen leed langs straten en pleinen. Moge iedereen zich (daarmee) gedragen weten.
-
Er bestààn games die het niet van geweld, bloed, agressie moeten hebben.
Spelen en gokken zijn nog altijd géén synoniem.
Films en boeken met inhoud, ja, ze blijven komen.
Durf alleen eens tegen de commerciële trends ingaan.
-
Er kan nog héél veel verbeteren aan onze georganiseerde zorg (gezondheid, ouderen, jeugdhulp,…).
Anderzijds: ooit stonden mensen er helemaal alleen voor. Kunnen we ons niét meer voorstellen. Hoe onmenselijk moet dat geweest zijn.
Liefdadigheid heeft gaandeweg een negatieve bijklank gekregen maar lieve daden zullen altijd welgekomen blijven. Technieken, structuren, consulten mogen nog zo goed zijn.
-
Geen armoede. Geen honger. Goede gezondheid en welzijn. Klimaatactie….. en…: ‘Bevorder vreedzame en inclusieve samenlevingen met het oog op duurzame ontwikkeling’… Alle vormen van geweld en de daaraan gekoppelde sterftecijfers wereldwijd aanzienlijk terugschroeven…
Dàt staat letterlijk in de SDG’s (de Sustainable Development Goals van de VN, waar vele duizenden bedrijven en organisaties, ook bij ons, zich naar richten). Samen voor een betere wereld.
Oorlogsdreiging, mobilisatie, vijandige ‘oefeningen’, bewapening, cyberaanvallen,… beuken hier frontaal tegen in.
De zwaksten zijn altijd het eerste slachtoffer.
-
Het Bruto Nationaal Geluk is veel moeilijker te becijferen dan wat we jaarlijks consumeren of produceren.
Reclame wil ons doen geloven dat we altijd maar meer moeten kopen, eten, hebben, verre reizen, nooit genoeg…
Daartegenover staat dat 60% van de bevolking overlijdt door een welvaartsziekte.
Een gezondere levensstijl en een betere leefomgeving worden alsmaar belangrijker.
-
De kerk (het gebouw):
Met de deuren toe staat ze voor inbraakpreventie als noodzakelijk kwaad.
Tussen de rijen toeristen biedt ze museumbeleving. Misschien kijk je op naar wat men vroeger kon of misschien vind je het overdreven.
Bij vrije inwandel in alleen maar de stilte, intenties als kaarsvlammetjes, heiligen in steen en eeuwigheid, het kruis meestal hoog en groot…: unieke momenten waarop je je openstelt. Moeilijk te zeggen, wat er gebeurt. Bij ieder anders.
Op haar best: de kerk als plek voor vieringen – voor, achter, links, rechts medemensen. Het samen-gevoel.
Dank aan ieder die zo’n samenzijn belangrijk vind - ook of liever: zeker - in deze tijd.
De kerk: wij samen dus.
-
De traditionele tegenstellingen (gelovig of niet, links-rechts, arm-rijk) blijven de opiniewaaier kleuren. Niet verwonderlijk. Over ‘vooruitgang’ heeft iedereen wel een andere opvatting.
Aan nieuwe breuklijnen is er anders ook geen gebrek. Zijn de ‘klimaatjongeren en -grootouders’ doemdenkers of integendeel verantwoorde burgers? Waar ligt het evenwicht tussen ‘vrijheid’ en ‘veiligheid’?
Staan we scherp of positief tegenover de politiek? Telt alleen de economie of ook het welzijn, de gezondheid,…?
Misschien vooral: voeren we de discussies beschaafd of verketteren we wie anders denkt?
-
Meer invoeling gewenst.
Het schoolkind dat zijn best deed maar toch geen goed cijfer kreeg.
Niet meer uit een financiële put kunnen, de woekerinteresten en deurwaarderskosten alleen al.
Pijn hebben die maar niet weggaat.
Met al je berouw je misstap niet meer ongedaan kunnen maken.
Geen woning meer hebben, aangewezen op thuislozenzorg.
Niet jezelf kunnen zijn.
Je zaak, je droom moeten sluiten wegens Corona.
In een gammel bootje op de vlucht naar Europa.
In de vrieskou daar met je wapens staan te staan tussen Rusland en Oekraïne.
Opgroeien in Palestina of Syrië.
Zonder invoeling verandert niets.
-
Denk niet te snel dat de bedelaars en melaatsen, de Samaritanen en tollenaars bijbelse enscenering zijn en sowieso van lang vervlogen tijden.
Miskenning, geen respect krijgen, niet meetellen, in de grijze zone trachten te overleven, geen perspectief: zovele mensen zijn vandaag een gemakkelijke prooi voor mensenhandelaars, dubieuze onderaannemers, winstzoekende zorgbedrijven, demagogische populisten, huisjesmelkers,… En toch richt het schimpen en de vijandigheid zich tot die zwakkeren.
Het kan anders, weten we al meer dan 2000 jaar.
-
Je leeftijd begint zwaar te wegen. De vrienden van vroeger zijn er niet meer.
‘Ik voel mij niet goed,’ zeg je tegen de dokter. Vol hoop ga je nu naar de apotheker.
Wat je eigenlijk nodig hebt, staat niet op het voorschrift.
-
Vrede op aarde.
Het gaat al eens over zoveel droevig ‘zinloos geweld’ op straat of wereldwijd. Ik tracht mij voor te stellen wat dan wel ‘zinvol geweld’ zou kunnen zijn.
Hoeveel zinloze slachtingen zijn er al niet geweest die begonnen als vermeend zinvol geweld?
-
Een veldkapel uit overgrootvader’s tijd die hersteld wordt na verval.
LED-sfeerverlichting om een monument nog monumentaler te maken.
Nu bomen planten voor de volgende generaties.
Heerlijke verbondenheid over de tijd heen.
-
Altijd ontroerend als iemand kan toegeven fout geweest te zijn. Zelfs al is dat op Intensive Care, rijkelijk laat, als het virus onder ik weet niet welke variant hard toegeslagen heeft.
‘Ik was verkeerd geïnformeerd. Ik had niet zo koppig anti-vaccin mogen zijn. Laat ons aan elkaar denken en niet egoïstisch zijn.’
-
De duivel in de woestijn. Wat een beeld. Jezus vol goede bedoelingen, niet de eerste de beste, tegenover die duivel van een listig speurend naar zwaktes, verleidend met al wat leuk en gemakkelijk is, op de proef stellen, twijfel zaaien, misleiding…
Gewijde geschiedenis?
Het feit doet zich voor dat nog steeds mensen op een verkeerd been worden gezet, op slechte ideeën gebracht, gemanipuleerd zonder het zelf te beseffen, niet meer geloven in wat goed en recht is…
Alles welbeschouwd: of die duivel het laatste woord krijgt, hangt wel van onszelf af.
-
‘Het is zijn schuld.’
Wat betekent dit? Dat hij het nu maar moet weten? ‘Iemand staat in de schuld bij mij.’ ‘Er was sprake van schuldig verzuim.’ ‘Hij geeft geen greintje schuldbesef.’
‘Iedereen doet het. Niemand heeft er schuld aan.’
‘Wettelijk is het in orde. Ik ben onschuldig.’
Welke betekenis geven we aan schuldbelijdenis?
-
Het begon met een pakje koffie te kunnen kopen tegen een eerlijke prijs voor de boeren.
Er kwamen labels voor fair trade, tegen kinderarbeid, de dierenrechten, het klimaat,...
We kunnen ervoor kiezen. Zoals je kan blijven kopen voor uitbuiting van arbeiders, roofbouw van de natuur, onnodig dierenleed,...
Dat blijft wrang. Wat als uitzondering begon hoort de norm te worden.
-
Een hard woord is snel gezegd.
‘Ik zeg het zoals het is.’
Laat eens wat genegenheid meespreken.
-
Is de schepping, de hele wereld met alles erop en eraan dus, een cadeau met strik errond aan de Mens? Zo van: mens, doe maar, verpruts het, haal er uw profijt uit en denk niet aan morgen.
Nee. Waarom ons dan ook zo gedragen?
-
Voorbeelden te over: het is helemaal niet moeilijk om te ‘bewijzen’ dat kortzichtig egoïsme de wereld regeert.
De (vele) tegenvoorbeelden heten in deze redenering dan naïef.
Maar diep in onszelf weten we beter.
-
‘Het leven is zo kort’ zeggen mensen al eens. Te kort om zich door onbenulligheden te laten opslorpen…
Te kort om vetes te laten voortwoekeren… Te kort om alleen maar voor winst en geld te leven…
Te kort om… …
-
Straks overvalt de weemoed rond 11 november ons weer. Op die dag van de wapenstilstand horen we de ongewilde stilte van klokken die kanonnen moesten worden.
Zoals we ook perplex staan over de miljarden verslindende wapenwedloop ten koste van zoveel armoede en ellende.
Maar we blijven geloven dat zwaarden beter vroeg dan laat ploegscharen worden. Jesaja blijft actueel.
-
Er komt een nieuwe maatregel, een wet, een plan… en hop als eerste reflex: ‘wat betekent dit voor mij?’
Het lijkt wel het ‘nieuw normaal’, het eigen belang als enig punt dat ertoe doet.
Als autorijder mee opkomen voor de zwakke weggebruikers, als hooggediplomeerde de verzuchtingen steunen van kortgeschoolde langdurig werkzoekenden, als vleeseter toch het dierenleed willen verminderen, een meer rechtvaardige fiscaliteit kansen geven ook al ben je nu bij de winners,…
Zullen we elkaar hier in bemoedigen, wat tegen de tijdsgeest in?
-
Als het over waarden en keuzes gaat, is het leven van Jezus van Nazareth zeer inspirerend, tot in onze tijd. Confronterend ook: er is moeite voor nodig om te leven als ‘broeders en zusters’.
-
Gelukkig moeten we het met onze moderne vervoersmiddelen niet meer stellen met de Romeinse kasseiwegen. Iemand een snel bericht sturen hoeft niet meer met een telegram. Over gezonde voeding zijn de opvattingen drastisch gewijzigd. Voor veel beroepen heb je een computer nodig.
Alles verandert, niets staat stil.
En toch. Op weg gaan, contact zoeken, lang en gezond willen leven, met nuttig werk je boterham verdienen,… het blijft van alle tijden. Alleen de manier waarop verschilt.
-
Ook verbijsterd over zoveel kwaad in de wereld?
Mensen ‘de duivel aandoen’, als sluikse gifstorter, als terreurorganisatie of kinderontvoerder, met mishandelingen, oorlog, honger, klimaatrampen, onderdrukking in allerlei vormen, geen dag zonder oorlog,… Nooit mogen d(i)e duivel(s) het laatste woord krijgen.
Blijven geloven dat goed sterker is. En méér dan anderhalve meter afstand houden van dit helse virus.
-
Er gaat geen dag voorbij of we worden herinnerd aan onze eigen verantwoordelijkheid.
In het verkeer (veel te veel slachtoffers nog steeds).
Voor de preventie van besmettingen (corona is tenslotte levensbedreigend).
Voor het leven op aarde (en onze kleinkinderen).
Bij rampen (overstromingen, branden,…).
In de menselijke relaties (respect als werkpunt).
Als burger (zeker nu verkiezingen facultatief worden).
Goed en kwaad. Het belang van een ‘goed gevormd geweten’. Elke dag beter willen doen.
En nooit berusten.
-
Solidariteit begint met oprechte invoeling. De hulpkreet horen. Gehoor geven. Doen wat moet.
Het ‘elk voor zich’ doorbreken. Wat een kracht kan dat worden.
De ravage niet het laatste woord laten zijn.
-
Gezocht: ijsbrekers voor waar een ijzige stilte heerst.
Komt ook van pas: mensen die kunnen vergeten en vergeven.
-
Klokken op zondagmorgen. Gekwetter van vogels. De lucht vol leven.
Een blijde boodschap, zo klinkt het toch.
-
Het blad omdraaien, opnieuw beginnen: hoe weldadig als dit kan.
Zo anders als: dat doet de deur dicht.
Iemand een nieuwe kans geven: draai het blad om en hou de deur open.
-
Nu weer schokkend Canadees kinderleed in en door christelijke internaten.
De kruistochten en de inquisitie zijn helaas niet de laatste schanddaden geweest, zo flagrant in tegenstrijd met wat men beweerde te verdedigen.
Nog steeds wordt de Blijde Boodschap besmeurd.
Uit verdriet en kwaadheid, diep medeleven en krachtige actie kan een betere toekomst voortkomen.
Met het Woord is niets mis, integendeel.
-
Studie- en beroepskeuze.
Van wijsheid je eerste doel maken? Of schoonheid?
Focus op de mens, de samenleving, de natuurlijke omgeving?
Kracht inzetten? Kennis doorgeven?
Het beste van jezelf inzetten voor het algemeen welzijn.
Moge elke jongere die kans krijgen.
God kijkt mee.
-
Je verzorging hebben. Het eten valt mee. De tv. Iedereen is vriendelijk.
Maar toch vragen hebben waar je niemand mee wil ‘lastig vallen’.
Verdoken eenzaamheid.
-
Na een oorlog zijn er – ondanks uitbundige bevrijdingsfeesten – altijd veel lege stoelen en meer verliezers dan winnaars.
Naarmate het coronavirus bedwongen wordt, blijft solidariteit belangrijk. De schoolkinderen met leermoeilijkheden. De handelszaken met een schuldenberg. De cultuursector. Nieuwe werklozen. Weduwen, weduwnaars, kinderen zonder ouders gevallen. Laat het niet opnieuw ‘ieder voor zich’ worden.
- Ze lijden. Zien onnoemelijk af. Pijn en doodsangst. Weg achter ziekenhuismuren. Een getal in de statistieken en grafieken. Toch in ons midden, met alle medeleven.
Het terras onder de zomerse parasol is niet het ganse leven.
- ‘Achterklap’ is dan wel als woord verouderd, maar bedrieglijk roddelen, zichzelf profileren ten koste van anderen, kwaadsprekerij… is helaas nog altijd een wijdverspreid tijdverdrijf.
Als zou het horen bij het leven.
- Moet ‘wat we verwachten van elkaar’ tot in het detail in wetboeken, GASboetes en straftarieven vastgelegd worden?
Men laat het soms uitschijnen dat als iets niet politioneel afdwingbaar is, het dan maar moet kunnen. Dat is toch te gek voor woorden.
Handhaving met de matrak en het PV-boekje is één zaak, gewetensvol handelen en gezond verstand schakelen we best niet uit.
- De slavernij is afgeschaft, staat in de schoolboeken, al eeuwen. Berichten uit de actualiteit spreken dit helaas tegen.
Of het nu voor de bouw van een WK-voetbaltempel is of op plantages die nog nooit van fair trade gehoord hebben: het is niet OK als mensen onder dwang tegen een hongerloon en in mensonwaardige omstandigheden uitgebuit worden. Zelfs al levert dit goedkope koffie of voetbalplezier op.
Respect begint met niet willen profiteren van ellende. Zelfs al is die ‘ver van mijn bed’.
- Het spel van werken en verbruiken (‘de economie’) verbindt ons.
Gemeenschappelijke ervaringen verbinden ons.
Maar ook: bekommerd zijn om elkaar. Elkaar opzoeken. Lief en leed delen.
- Onderaan mailberichten vind je dezer dagen nogal eens: ‘Draag zorg voor elkaar’.
Dat mag zo blijven, ook NA de Corona-crisis.
- Dat de virusdeskundigen ons moeten komen uitleggen dat we afhankelijk zijn van elkaar…
Dat eenzaam en alleen zijn niet menselijk is, wie besefte dat écht?
Dat we, wereldwijd, in hetzelfde schuitje zitten en dus maar beter solidair zijn…
Als ongelovige Thomassen hebben we het eerst moeten ondervinden.
- Niet gemakkelijk: geloven...
... dat we broeders en zusters zijn, zelfs van de vluchtelingen in hun gammele bootjes.
... dat het goed is om onze ‘schuldenaren’ te vergeven.
... dat het gouden kalf een afgod is.
... dat liefde het hoogste gebod is (en niet: eigenliefde).
- Familiestambomen tonen verbindingen. Zelfs verre verwantschappen wijzen op iets gemeenschappelijks. Allerlei eigenschappen delen we met heel veel, meestal onbekende mensen. DNA-onderzoek toont aan hoe ver dat kan gaan. ‘Broeders en zusters’ blijkt nog zo vergezocht niet.
In de volksmond wordt al eens beweerd ‘dat zit niet in ons DNA’ of men doet erg zelfzeker over zijn identiteit. Het uitvergroten van verschillen en vergeten van gemeenschappelijkheid is niet zonder risico.
- Er zijn veel onzichtbare muren, die nergens voor nodig zijn.
Het begint met zichzelf als ideaal te zien, de norm. Alle anderen zijn automatisch fout of minder of vreemd of ouderwets of nieuwlichters.
Zo zijn er torenhoge muren in gewapend beton. Ze houden veel licht tegen.
- Een kind ziet alles groter, dikwijls ook als nieuwe ontdekkingen.
Wat nieuw was wordt vertrouwd, de volwassen hoogte geeft weer een ander perspectief.
Wat belangrijk was, is dat misschien niet meer. En omgekeerd.
En naarmate de laatste levensdag nadert, de kans is groot, weer een ander perspectief.
Een levenslange zoektocht. Vinden wat diep in ons al sluimerde.
- In de kerstdrukke winkelstraten langs etalages vol cadeautjes word je vooral geacht om niet te denken aan een kind in een armoedige stal, mensen op de vlucht, de belofte van een betere wereld,...
Toch wordt het stil, overal, waar - tegen de tijd in - een kerststal herinnert aan waar het eigenlijk om gaat.
- Een clubje moe en afgeleefd, vol weemoed en niet meer mee met de tijd.
of:
Met open geest, moedig, desnoods tegen de tijd in, opkomen voor waarden die niet in geld te vatten zijn.
Hoe de kerk bekeken wordt, hangt niet alleen van de paus af.
- Help wie in nood is. Maar enkel de echte armen en enkel de echte vluchtelingen.
Dood niet. Maar in oorlog hoe meer hoe liever.
Zondagsrust. Maar winkels moeten open zijn.
Leven beschermen. Maar vanaf welke ongeboren levensmaand dan wel? …
Of hoe we wegrelativeren wat belangrijk is.
- Iets maken aan een lopende band, met supersnelle machines of zelfs robotten… daar kijken we al lang niet meer van op. Des te meer waardering voor wat ‘hand made’ is. We kunnen niet naast de revival van oude ambachten kijken. Alles wordt onpersoonlijker, sneller, goedkoper, productiever… maar juist dààrom.
Het is goed te bedenken dat we allen, met al onze individualiteit, ook zelf ‘hand made’ zijn. Geen seriewerk van godswege…
- Aan verenigingen allerhande: geen gebrek. Zo lijkt het. Toch doet het pijn als vertrouwde verenigingen, na jarenlang verdienstelijk werk, hun leden moeten verwittigen dat er geen lidhernieuwing meer zal zijn. Het bestuur is wat moe, uitgedund, nieuw bloed werd niet gevonden, helaas dus.
Als iets wegvalt, weten we wat we missen. Voor de TV zitten of computeren is toch nog wat anders als het samenzijn met anderen.
- Soms willen mensen hun foto op het gedachtenisprentje. Liefst zo goed mogelijk. En met blij gezicht. Anderen willen hun droom, hun diepste overtuiging laten zien. Met bijv. een bloem in de lente, een eeuwige horizon, of het kruis dat het allemaal tezamen zegt… Maar allen willen we herinnerd worden.
- Wat denken wij met z’n allen toch zo graag in tegenstellingen.
Vroeger was je bv. christen tegenover de heidenen. Hoe eenvoudig kon het zijn.
Vandaag kunnen we onze identiteit trachten te vinden door bij vrijzinnigen, agnosten en andersgelovigen te zoeken naar wat anders is.
Het haalt ons meer uit de comfortzone om naar waarden te kijken. Dan hebben we het over de barmhartige Samaritaan, ‘Hem herkennen in een vreemdeling’, dat soort dingen.
Dan staat christelijk eerder tegenover wereldwijde hardvochtigheid, egoïsme en brutaliteit dan tegenover een hoofddoek of een lentefeest.
- Hoe ‘verkoop’ je een boodschap aan het ‘publiek’? Bedrijven en politieke partijen zijn daar erg mee bezig. Marketing moet helpen een zo groot mogelijk marktsegment in te nemen.
Hoe Jezus weer hip en trendy ‘maken’, is niet de juiste vraag. Hem terugdringen naar de achterkamertjes van de ‘persoonlijke levenssfeer’ al evenmin.
Als de ‘blijde boodschap’ ongemakkelijk maakt in onze tijd, moeten we dat dan niet wat luider gaan zeggen?
- Mensen zijn van nature geïnteresseerd in andere mensen. Daar hebben ze luchthavenstress voor over, of files op de auto’snel’weg, of ze surfen virtueel naar allerlei mensen-lief en leed.
Het willen ontdekken en in contact komen is ons sterker dan de vrees voor het onbekende.
-
Zou er één mens bestaan die alles kan, alles heeft, niemand nodig heeft? En zo ja, zou die gelukkig zijn op zijn eiland?
- "Iemand heeft alles om gelukkig te zijn – onbegrijpelijk dat... "
"Er is daar niets te kort – toch voelt dat anders... "
Langs de buitenkant kan het allemaal heel mooi lijken.
Het kunnen delen met een luisterend oor kan een nieuw begin zijn.
- Eerst heette het dat mensen niet gelijk zijn. Gelijkwaardigheid, daar moest het om gaan.
Al gauw werd het dat de verschillen zo groot zijn dat gelijkwaardigheid ronduit een utopie is.
Universele mensenrechten worden openlijk beschimpt. Er wordt gerekend: wat brengt het op en wat kost het. Groepen worden tegen elkaar opgejut.
‘Ik ben geen racist, maar…’
Wanneer we het uitgangspunt loslaten, dat van ‘alle mensen broeders’, is het hek van de dam.
-
Met de oude liederen nog eens kunnen danken, bidden, stil worden… Verbonden met wie (hi)er niet meer is.
De nieuwe liederen aanleren… Nog wat onwennig maar zo fris. Vooral verbonden met wie na ons komt.
Zonder einde en altijd een nieuw begin. Zo kerk zijn. Heerlijk verbonden over generaties heen.
- Het gebeurt dat men angst verwart met laf zijn. Het diep gevoel wordt niet (h)erkend. Het wordt dan wij tegen zij: de vermeende lafaards tegenover de hartelozen.
Het komt ook voor dat men angst aanwakkert. Voor wat is of zou kunnen komen. Dat kan leiden tot voorzichtigheid maar ook tot een terreur van de angst.
Wat een beeld, de apostelen die op Pinksteren uit hun schuilplaats traden. Iets was sterker dan hun angst.
- In Aalst leven 8.500 mensen in armoede.
Kind en Gezin vindt zoiets niet uit.
Een vraag die veel te weinig gesteld wordt: wat is nodig om uit de armoede te geraken?
Waarom zou dit een vraag zijn die minder belangrijk is als: wanneer kunnen we op pensioen?
- Het dagelijks nieuws: het lijkt er meer dan een beetje op dat iedereen het laken naar zich toetrekt. Eigenbelang staat voorop.
Dat verklaart dan alles: politieke standpunten, sociale acties, economische beslissingen…
Wat een verademing als mensen opkomen voor wie in dat dagelijks gevecht niet op de eerste rij staan.
Het mooie woordje ‘samen-leving’ komt daar veel beter mee tot zijn recht.
- Gewoon ‘een goed mens zijn’, is daar iets mis mee? Waarom zou dat naïef zijn?
Is het zoveel beter om berekenend te zijn, alleen maar het eigen voordeel na te jagen?
- Er zijn vele manieren om de kracht van geloof of levensovertuiging te neutraliseren.
‘Godsdienst is privé-zaak’, ‘geen godsdienstkeuze meer op school’, ‘besparen op tv-eucharistievieringen’, ‘ban de kruisbeelden’, enz.
De argumenten zijn niet altijd de meest diepzinnige. Pas pijnlijk wordt het als de mooie woorden dode letter blijven. Iets voor op zondag, hooguit. Traditie, niet doorleefd, misschien zelfs wat hypocriet.
Gelukkig is het ieder jaar Pinksteren.
- Wat mensen zelf maken vinden ze doorgaans belangrijker dan wat ze krijgen. Beetje ondankbaar, maar misschien wel menselijk. Het hoeft in elk geval geen keuze te zijn.
Zowel een afgebrande kathedraal (het menselijk vernuft God ter ere) als uitstervende diersoorten (met dank aan diezelfde God) zijn nog vele eeuwen waard.
- ‘Probeer maar, je kan het. Het lukt! Zie je wel…’
Een speeltuin, het klimmen is een echte uitdaging voor kleine beentjes – ouders die hun kind kennen, beter dan het zichzelf kent – de warme aanmoediging.
Zo ongeveer stel je je God voor.
- Naar oplossingen zoeken doe je op een andere manier als je profileren, jezelf op de voorgrond heisen, anderen neerhalen.
Naar een arena kijken heeft een zekere amusementswaarde, maar van de politiek verwacht een samenleving nu eenmaal wat meer.
- Godsdienst en waanzin worden in de media nogal eens aan elkaar gelinkt.
Voor miljoenen mensen is godsdienst echter net het omgekeerde: zingeving, mensen onderweg, verbondenheid…
- Produceren en consumeren, houdt men ons voor, daar komt het op aan.
Maar! behalve in leven blijven en een zeker comfort, willen mensen nog wel wat meer met en in hun leven.
Ontdekken (al is het lezend), geborgenheid geven en krijgen, ontspanning na inspanning, iets of iemand koesteren, het goede zoeken, gewoon genieten, zin geven,… De meerwaarde moet je vooral niet economisch becijferen.
- Opkomen voor iets, dat je belangrijk genoeg vindt om voor op te komen...
Overweldigd worden door het besef niet alleen te zijn...
Die ontroering, is die niet diep-religieus?
- Ode aan: de ploegmaats, het keukenpersoneel, de kandidaten op een niet-verkiesbare plaats, de figuranten, de misdienaars, het hulpopvoedend personeel, de veiligheidsdiensten, de schildergasten, de nachtploeg, de verpakkers,... zij tekenen mee voor schitterende prestaties.
- Op de meest verschillende manieren hangen we aan elkaar wereldwijd.
Invoer en uitvoer. Economische relaties. Televisie. Muziek. Internet. Vakantiebestemmingen. Godsdiensten en overtuigingen. Financiële transacties. Studentenuitwisselingen. Sportmanifestaties. Migraties in en uit. Noem maar op.
Des te pijnlijker: met het vermijden van oorlogen, het bekampen van armoede en kinderarbeid, de zorg om het klimaat,… wil het maar niet echt lukken.
- Tegenover ‘zekerheid’ (een oerverlangen) staat ‘verbetering’ (ook een oerverlangen).
Zo worden we dagelijks heen en weer geslingerd tussen angst en hoop. Gelukkig staan we niet alleen.
- Goed (willen) zijn in je omgeving. Voor de mensen. Voor klimaat en milieu. Zoals we geleerd hebben: ‘Als ieder voor zijn eigen deur veegt…’ en ‘niet praten maar doen’.
Zure reacties van mensen die niet graag een spiegel voorgehouden krijgen, zullen er altijd zijn. ‘Doe wel en zie niet om’, hoor ik mijn grootmoeder nog zeggen. Doorzetten. Je niet laten ontmoedigen.
- Als het over identiteit gaat, gaan we doorgaans erg prat over onze Joods-Christelijke wortels. Een pareltje zijn de Tien Geboden.
Die zouden dan toch wel de hoeksteen van onze samenleving moeten zijn.
Helaas woekert het “stelen, bedriegen, liegen, enz.” op veel te grote schaal. Oneerlijke handelspraktijken, ontkenning van klimaatrapporten, winsten dank zij hongerlonen en uitbuiting, fake news,…
Enige bescheidenheid past dus wel als we onze cultuur moreel superieur willen vinden.
- ‘Het zal onze tijd wel meegaan’ klinkt niet erg meevoelend met de volgende generaties.
Hoewel we ons allen een lang en gelukkig leven mogen toewensen, blijft het toch erg kortzichtig.
- Met alleen maar noodhulp en liefdadigheid lukt het nooit. Rechtvaardige wetten en regels moeten.
Maar fundamenteel begint armoedebestrijding bij: mensen graag zien.
Laat ons maar zwijgen over ‘verloren generatie’, ‘mislukkelingen’, ‘drop-outs’,…
De stap van ‘wantrouwen’ naar ‘vriendschap’ gaat over waarden die het leven de moeite waard maken.
- Lijstjes! Ze worden gebruikt voor boodschappen. Voor de to-do’s. Om niets te vergeten voor de reiskoffer. Noem maar op.
Niets belet om er ook voor de goede voornemens eentje te beginnen. In de jacht van de dag geraakt de aandacht voor anderen het eerst achterop.
- Soms hebben mensen macht over andere mensen. Dat is gewoon zo. Op school, op het werk, in het ziekenhuis, in een relatie,…
Dat kan de macht zijn om mensen kracht te geven, te laten groeien, vrede met zichzelf en de anderen te vinden,…
Maar evenzeer kan het een overweldigende overmacht worden die mensen doet toeklappen.
Vooral in een afhankelijkheidspositie zoals in een ziekbed zijn mensen erg kwetsbaar.
- Hoe zal het leven zijn binnen 100 jaar?
Zullen hongersnood en oorlog definitief uitgeroeid zijn of is het klimaat een ondraaglijke ramp geworden?
Zullen de kleinkinderen van onze kleinkinderen ons dankbaar zijn? Durven we dat hopen?
Zullen mensen zich nog zo gemakkelijk tegen elkaar laten opjutten of werden ze slimmer?
Helpt de techniek mensen vooruit om goed te leven, worden mensen vrijer of zullen ze zich verschansen tegen de ergste bedreigingen?
Wordt het vooruitgang of een terugval in de beschaving?
- 13 procent van de militaire uitgaven wereldwijd volstaat om armoede en honger de wereld uit te helpen, Pax Christi.
Voor iedereen voedsel, medicatie en onderwijs: meer veiligheid door meer welvaart en welzijn... Wie kan daar tegen zijn?
Tegen beter weten in kan er van de miljarden wapendollars nochtans geen 13% af. Waar hierover beslist wordt, is ‘armoede en honger’ geen grote zorg. Weerzinwekkend.
- Als woorden te kort schieten of veel uitroepingstekens nodig hebben:
Wat maakt iets tot symbool tussen wanhoop en hoop? Kaarsen, palmtakjes, witte ballonnen, zeepbellen, klaprozen, gele hesjes… mensen vinden altijd weer nieuwe eenvoudige beelden.
- ‘De taart’: wat een mooi 20e-eeuws beeld. Samen werken we aan een zo groot mogelijke taart en we zorgen voor een billijke verdeling.
Vandaag komt een dreigender beeld op de voorgrond: ‘Het touw’. Hard touwtrekken maar en de sterkste wint. Geen mededogen.
De sociale vrede komt onder druk. Ook de wereldvrede.
Armoede neemt toe.
‘Er kan maar één winnaar zijn’: een leugen!
- Hoe harder je roept, hoe meer kans op gehoor. Dat heeft een keerzijde. In de media krijgen vooral de hardroepers aandacht. Zij die het goed kunnen uitleggen. Een groot belang vertegenwoordigen. Of niet terugdeinzen voor straatgeweld.
We hoeven daar niet in mee te gaan. Er is zoveel meer dat het doorvertellen waard is: familiaal lief en leed, steunoproepen, sociale acties… Op facebook, bij de bakker of waar dan ook.
- Wanhoop is geen goede raadgever. Maar er mag best wel wat meer begrip zijn voor mensen die tot wanhoop gebracht worden.
- Snelrecht… harde hand… lik op stuk…
Straffen gaan dikwijls kort door de bocht. Moeilijk gedrag op school kan bijvoorbeeld een hoorstoornis als reden hebben. Of ellende thuis. Of nog iets, waarvoor een straf niet helpt.
Te snel oordelen kan tot groot onrecht leiden. Een spiraal van negativiteit, altijd maar verder.
- Het is een heel gedoe als je je identiteitskaart verliest. Zelfs voor de pasfoto zijn er dwingende voorschriften.
De ID-kaart is alsmaar meer het universeel toegangsticket: voor sociale netwerken (bv. sociale zekerheid), weldaden (bv. bibliotheekboeken), rechten (stemrecht,…), plichten (belastingaangifte,…).
Je hoort erbij.
Heeft een samenleving ook een identiteit? Politici en journalisten geraken er niet uit.
Landen met een zeer strikte identiteitstoepassing worden doorgaans dictatuur genoemd. Erg gelukkig zijn mensen daar niet.
-
Een mens is tegenwoordig niet goed bezig als hij zich niet onveilig voelt. Is het niet in het druk verkeer, dan als mogelijk terreurdoelwit.
Hoe zeker kunnen we van ons voedsel zijn? Lucht inademen schaadt nu ook de gezondheid. Hebben onze kinderen nog een toekomst?
Wordt dit de eeuw van de angst?
- Je beperking, ziekte, tegenslag… niet het laatste woord laten, maar een ‘rolmodel’ zijn waar mensen zich aan optrekken…
Op welke manier dan ook een ‘voorbeeldfunctie’ waarmaken… Mensen zijn in staat elkaar te inspireren en kracht te geven.
- ‘Mijn werk laat mij nooit los.’
‘Karnaval / voetbal / muziek is alles voor mij.’
‘In de politiek is het alles of niets.’
‘Mijn zaak is mijn leven.’
Totaalengagement als keuze of uit noodzaak heeft helaas ook een keerzijde.
Hoe zuur smaakt wat je verliest of opgeeft? Ben je nog wel jezelf? Zijn er andere engagementen die je buiten beeld houdt?
- Eerst zien en dan geloven: wie het niet zegt, denkt het. Verlichte nuchterheid.
Computers, microscopen en telescopen helpen het blote oog. Kan je iets meten, het telt mee.
Rationeel blijven, de voeten op de grond.
Gelukkig hebben we nog andere zintuigen. Een goede sfeer voel je. Of niet.
Geluk kan je overweldigen, er zijn, maar toch onzichtbaar.
Zoals onze ogen zich zelfs niet kunnen voorstellen hoe God eruitziet.
- In het warenhuis zijn het de mensen achter het karretje waar bijna niets in ligt. Alleen het hoogstnodige.
In de school van hun kinderen vind je ze niet in het oudercomité. Die kans is klein.
In de wachtzaal van de dokter zitten ze als het echt niet meer kan wachten. Al de rekening voor de apotheker vrezend.
Ten onrechte voelen ze zich minder dan wie meer inlaadt, wel in het oudercomité geraakt, wel tijdig naar de dokter kan… Armoede knaagt en doet pijn.
- Het verzet van omwonenden tegen vooruitgangswaanzin honen winstzoekende investeerders vaak weg als egoïstisch nimby-protest (‘not in my back yard’).
Inzichten evolueren.
Je auto de kortste weg laten rijden doorheen weerloze woonwijken, onnadenkend de kans op astma en longkanker de hoogte injagen, de politiek van ‘mijn auto mijn vrijheid’ tegen beter weten in aanhouden… dat is pas egoïsme.
Comfort en zuivere lucht voor mij, de onveiligheid en ziekmakende vervuiling voor wie mijn weg kruist.
- Zacheus, de gerechtsdeurwaarder… De barmhartige moslim... De transmigranten door de woestijn naar het beloofde land… De tablet met de tien geboden… Zo had het ook kunnen zijn.
- Fijn stof in de lucht, verborgen suikers en vetten in blikjes, vissen die plasticsoep slurpen… Voor een lang en gelukkig leven is het verband tussen milieu en gezondheid onderhand wel bewezen.
Onze leefomgeving is echter meer dan wat we eten, drinken en ademen. Het is ook hoe we met mekaar omgaan.
Een positieve, opbouwende sfeer kan wonderen doen. Hou het sluipend vergif in de huiskamer, werk, klas, vereniging,… op tijd tegen!
- ‘Iedereen doet het.’ Een leugentje om bestwil bij de verzekeringsmaatschappij. Een te gemakkelijk gevraagd of geschreven ziektebriefje. Te snel rijden…
Het zijn de zwaksten die vooral de dupe zijn. Jij en ik, wij allemaal, zullen we samen het verschil maken?
Verzekeringen, sociale zekerheid, het verkeer… leefbaar houden. Voor iedereen.
- De wegwerpmaatschappij beperkt zich niet tot verpakkingen en te vlug versleten koopjes. Ook mensen worden steeds sneller afgeserveerd.
Achter verjonging en vernieuwing schuilt een genadeloze ‘wegwerk-maatschappij’.
Jonge gezichten leveren meer leden, klanten of stemmen op. Zo hoopt men. Sociale uitsluiting neemt vele vormen aan.
- September is de maand van de nieuwe boekentassen en handboeken. De frisse, gloednieuwe start. Vol goede moed.
Zo zou het moeten zijn. Voor elk kind. Geen schoolrekening die daar een domper zou kunnen op zetten.
- Het is maar hoe je het bekijkt. Bijvoorbeeld:
Je kan bedenken dat mensen wegen en spoorwegen aangelegd hebben tussen je woonplaats en je werk. Misschien in moeilijke omstandigheden. Waren er arbeidsongevallen? Waren ze fier over hun werk? Voel je je dankbaar?
Of je kan het je niet anders meer voorstellen. Je denkt aan de belastingen die we er met z’n allen voor betaalden. Je bent het gewoon dat het er is.
Het loont de moeite om toch verwonderd te kunnen blijven.
- Kiezen: het een of het ander, A of B.
Gaat er wel een dag voorbij zonder dat we een keuze moeten maken?
Dat begint al met de vraag te zien. Of niet.
Is bv. mijn vrije tijd gewoon tijd voor mijzelf of bedenk ik ook de mogelijkheid om anderen een plezier te doen?
- Het vermogen van inleving, meevoelen met andermans lief en leed: men zegt dat dit de mens onderscheidt van andere wezens.
Zou het? Het lijkt erop dat we hier wel toe in staat zijn, maar dat talent nogal vaak aan kant laten.
‘Wat kopen we daarmee?’ is een vraag die we veel meer het menselijk handelen laten bepalen.
Het zou een verklaring kunnen zijn waarom onze ‘hoogstaande’ beschaving en cultuur nog zoveel primitieve trekjes heeft.
- Louter toeval: aan de ‘goede kant’ van de Middellandse Zee geboren zijn of niet. Dat is erg confronterend.
In de tijd van Daens vonden machtige rijken andermans ellende heel gewoon, onvermijdelijk of zelfs gods wil.
Onzin, beseffen we nu.
Intussen kijken we met grote ogen naar wanhopige mensen die vandaag weg willen uit onvoorstelbare miserie.
Van één vraag hangt veel af: zien we een bedreiging voor ons ‘geluk’ of zien we de ‘broeders en zusters’ in nood?
‘Ieder voor zich’ of weten we ons aangesproken?
- Het is nooit heel moeilijk geweest mensen op te jutten. Manipuleren zonder dat het opvalt.
Het is een deel van de tragiek van Goede Vrijdag. Helaas in onze eenentwintigste eeuw nog heel herkenbaar. Beangstigend.
Maar altijd zijn er mensen die afstand houden. En hun gezond verstand.
- Opgroeiende kinderen leren dat ze niet alleen zijn op de wereld. Dat je best rekening houdt met elkaar. Samenwerken beter is dan ruzie. De waarde van respect, eerlijk zijn, kunnen delen… Het fijn vinden dat anderen het ook goed hebben.
Het moet zijn dat een aantal wereldleiders dit stomweg uit het oog verloren heeft. Ze zetten op zijn kop wat ze ooit zeker zullen geleerd hebben. Hierdoor brengen ze ook vertwijfeling: is het echte leven toch niet elkaar de loef afsteken?
Er zijn zoveel trainingen en cursussen, zou die groten der aarde geen tweedekans-kleuteronderwijs kunnen geboden worden? Dààr leer je dat iedereen moet kunnen meespelen, dat je elkaar geen pijn mag doen, dat geluk niet rijmt op egoïsme.
- Gezond zijn is meer dan niet ziek zijn. Vrede is meer dan geen oorlog.
Welzijn is meer dan het inkomen. Een fijne buurt is meer dan geen burenruzie.
Is dat nu zo moeilijk te verstaan?
- Als het om zaken gaat, wereldhandel en zo, zou over mensenrechten best niet te veel drukte gemaakt worden – moeten we horen in het nieuws.
Dat doet aan Daens denken. Anders dan veel van zijn tijdgenoten kantte hij zich tegen een blinde economische vooruitgang ten koste van veel menselijk leed.
- Herdenkingen halen het verleden naar het nu: iets of iemand vinden we die moeite waard.
Veel minder populair is het om de toekomst te laten meespreken. Dat leidt immers al gauw tot waarschuwingen over wat zal gebeuren als we verder doen zoals nu.
Dat soort profeten verstoort de pret. Het ligt niet gemakkelijk.
‘Het zal onze tijd wel meegaan’ en ‘nu is nu en morgen zien we wel’, naar excuses en dooddoeners is het nooit ver zoeken.
- Hoe herken je structureel onrecht?
Als binnenkort roken in een wagen met kinderen (altijd wat weerloos) niet meer mag, wordt een halt toegeroepen aan het ‘recht van de sterkste’.
Wie ijvert voor ‘automatische rechtentoekenning’ - bv. voor studiebeurzen of huurtoelage – heeft begrepen dat mensen al te vaak niet op de hoogte zijn.
Als iemand nog zo hard werkt maar het loonbarema voor dat soort werk is onleefbaar laag, is er dan geen structureel onrecht?
Als mensensmokkelaars het laatste sprankeltje hoop zijn, is het dan wel fair om wel de zgn. ‘illegalen’ als probleem te zien, maar niet echt de onmenselijke wantoestanden in het vizier te nemen?
- Uit beeld. Dat is wat mensen overkomt als ze – eventueel na langdurig ziekenhuisverblijf – ‘niet meer naar huis’ kunnen. Weg zijn.
Er nog zijn, maar wie weet het. Het leven gaat door, maar zonder jou. Als eenzaamheid knaagt, allicht omdat een mens zelfs dàn meer nodig heeft dan loutere verzorging.
- Een catechumene, Liese Sarens, bereidt zich voor op het doopsel in de paasnacht. Haar woorden blijven in mijn gedachten om in eigen hart en geest te leggen en overwegen: “God heeft voor mij allereerst te maken met wat een mens sterker, verdraagzamer, hoopvoller en gelukkiger maakt”.
- De daad bij het woord voegen. Eenvoudig en moeilijk tegelijk.
Maar vooral: welk woord? Veel van wat gezegd wordt, zou beter meteen vergeten worden.
- Men zegt soms: ‘Dat is een goede mens’. Zijn er slechte mensen? Of is de vraag eerder: waaraan ligt het als een mens ‘goed’ is? Wat kunnen we leren van ‘goede mensen’?
Wie enkel aan zichzelf denkt, heeft in elk geval weinig kans op deze eretitel.
- De wereld stond niet stil, de laatste vijftig jaar. De kerk allerminst. Toch laten sommige liederen zich nog zingen. Mogen allen een zijn ... Wat durft dat volk mij nog te vragen ... Magnificat...
Al is onze leefwereld zo drastisch veranderd, al zien we soms andere betekenissen als 21ste-eeuwers, wat een uniek besef dat je groot- of overgrootouders zich met dezelfde woorden uitdrukten...
- ‘Niet letterlijk te nemen’, ‘geen geschiedenisboek’, ‘in zijn tijd te bekijken…’: we weten onderhand wel wat antwoorden als de moderne tijd met de Bijbel geen raad weet.
De eer is gered, iedereen zijn gelijk.
Iets te gemakkelijk toch. Wat erin staat, hangt af van hoe je het wil lezen.
Is de diepste betekenis vooral informatief (bijv. over goed en kwaad, over God en mensen,…)? Of vooral een dromenboek (spijtig dat de werkelijke wereld zo anders is als zou moeten, maar misschien ooit…)? Of laten we voluit de uitdagingen spreken, zien we de oproepen, de verhalen over mensen die opstaan en moedige dingen doen…
Daar loopt dat Boek van over. Erg confronterend zelfs.
- Helpen / geholpen worden schept een band. Het kan zijn dat de milde weldoener iets of zelfs veel terug verwacht. Of er groeit integendeel iets moois tussen beide, in wederzijds respect.
Internationaal zien we nog altijd de sterksten sterker worden. Met afschuwelijke gevolgen.
Kunnen we van onderuit tonen dat het anders kan?
- Al sinds er mensen zijn, is er die confronterende tegenstelling tussen ‘droom’ en ‘realiteit’. Hoe het is en hoe we het zouden willen.
Het punt is hoe we hiermee omgaan. Prikkelt het contrast ons tot actie of overheerst moedeloosheid? Verlamt het ons of geeft het juist kracht en inspiratie?
- Kreeg je ook ‘prettige feesten’ toegewenst bij aanvang van het jaar? Neutraler krijg je het niet geformuleerd, lijkt het wel.
Maar wat kan een nieuw jaar écht tot een feest maken? Hoe kunnen we elkaars leven tot een feest maken?
Hoe kan een doorsnee dag prettig worden en géén sleur? Is een nieuw jaar een uitdaging of een wachttijd tot alweer nieuwe eindejaarsfeesten?
- Toveren, dat is voor sprookjes - leerden we gaandeweg. Er zijn dan ook geen toveroplossingen.
Toch doen we zo vaak alsof. Werkloosheid? Stempelgeld inkorten. Criminaliteit? Oppakken allemaal. Vluchtelingen? Muur bouwen. Geldgebrek? De lotto.
We geraken er geen stap verder mee, maar voelen ons wel heel kordaat.
- Was dat even wakker schrikken in 2017. Slavenmarkten nog gangbare praktijk... Grensoverschrijdend gedrag tot in de filmwereld... We zullen het geweten hebben.
Het goede nieuws is het toenemend verzet wereldwijd tegen de zovele vormen van mensenmisbruik. De moed en solidariteit van velen.
- Niet dat er met winterse gezelligheid – cadeautjes, feest, kerstboom – iets mis is. Het is alleen niet voor iedereen weggelegd.
Daklozen en vluchtelingen, en dieper onder het topje van de ijsberg: veel armoede en vereenzaming.
Gelukkig is de kerst- en eindejaarstijd ook hét moment waar we stilstaan bij wat écht belang heeft. Een goede gezondheid. Vrede. Geluk. Dat soort dingen.
- Hoe wordt iemand eenzaam of hoe blijf je daar in steken?
Heeft het met je persoonlijke capaciteiten te maken of is er gewoon niemand die jou de moeite waard wil vinden? Misschien geloof je zelf niet dat het ook anders kan. Misschien mis je dat duwtje in de rug.
Wat kan iemand die niet eenzaam is dan betekenen?
Volgens de Vlaamse CAW’s voelt een miljoen Belgen zich eenzaam. Dat knaagt.
- En of er geen verschil is.
Het eten dumpen op de ziekentafeltjes of een vriendelijk woord er bovenop. Een nors antwoord aan het loket of hetzelfde met de glimlach. Doen wat moet of iets extra. Die meerwaarden zijn het punt.
- Tegenwoordig is brood breken echt niet meer gebruikelijk. Zoveel gemakkelijker is het immers om een voorgesneden boterham uit de broodzak te nemen. Wordt het beeld daardoor minder herkenbaar voor mensen van vandaag?
Of valt juist nog meer op hoe opmerkelijk het gebaar is in zijn eenvoud: brood breken om te delen en verbondenheid te scheppen?
- Door ons werk, in de winkel, als mens onder de mensen,… zijn we allemaal bezige tandwieltjes in een heel grote raderwerk. We zijn daarbij gelukkig meer dan kleine willoze radertjes.
We koesteren verwachtingen, ieder van ons. We denken mee na. Welzijn, de toekomst van de wereld, gerechtigheid… Het laat ons niet onberoerd. Ook in die zin zijn we op elkaar aangewezen.
- Wie het zich kan permitteren, kan onbeperkt energie blijven verslinden. Die moet zijn fietsbanden niet oppompen of treinuren opzoeken. Het klimaat, een zorg voor anderen.
Mag deze opvatting egoïstisch genoemd worden? Tenslotte is het ook een vorm van diefstal.
- Wat is het tegenovergestelde van ‘radicaal’? Misschien ‘verdraagzaam’. Maar ook ‘schijnheilig’ of ‘trouweloos’ maken kans.
In elk geval hoeft verdraagzaam niet in tegenstrijd te zijn met consequent leven naar waar je achter staat.
- Keihard, dat is ‘regels zijn regels’ (zonder pardon) , ‘eigen schuld, dikke bult’ (had daar maar eerder aan gedacht), ‘mijn probleem niet’ (trek uw plan, ik doe het ook), ‘als iedereen dat zou vragen…’
Daartegenover staan scholen die bewust kiezen voor een solidariteitsfonds, ambtenaren die helpen i.p.v. doorverwijzen, tweedekans-opleidingen, dokters die tijd nemen om te luisteren, mensen die voor alles menselijk willen zijn.
Een ander aspect van de toenemende dualisering?
-
In lang vervlogen tijden mocht een wetenschapper niet te veel ingaan tegen wat theologen en kerkvorsten ordonneerden. We leerden sindsdien dat de waarheid meer dan een kant heeft.
Vandaag deelt de economie de lakens uit. Wat niet genoeg rendeert. Wie niet genoeg presteert.... is niet relevant meer.
Slachtoffers van deze hedendaagse hoogmoed zijn o.a. te vinden onder de hoogbejaarden met een klein pensioentje, de zwakkeren op de arbeidsmarkt, kleine zelfstandigen,...