Het hongerdoek van Jokri+
Die avond werd in onze huiskamer het altaar van de moderniteit, ons televisietoestel, even verborgen achter een kopie van het Haïtidoek van drie meter bij twee. Het inspireerde ons nadien tot het maken van ons eigen hongerdoek. We kozen ervoor om centraal op het doek niet de lijdende Christus, maar wel de verrezen Christus af te beelden. De vijf kruiswonden zijn evenwel zichtbaar. Achter Jezus bevindt zich de wereld. Welke plaats heeft Hij nog in onze wereld? Voor ons staat hij zeker nog centraal, maar de groeiende intolerantie ten aanzien van gelovigen stijgt in West-Europa. Dat deed ons kiezen om een muur af te beelden op het doek.
Rechts van de muur plaatsten we enkele elementen die ons zorg baren of ons soms beproeven (de klimaatopwarming, de zorg voor de schepping, oorlog en geweld, de macht én het misbruik van de sociale media …) Iemand haalde ook de drie bekoringen van Christus in de woestijn aan. Toepasselijk plaatsten we er dan ook #temptation (beproeving, verleiding) bij. Links van de muur schilderden we die elementen die ons deden denken aan #salvation (redding). Dat woord staat in de kleuren van de regenboog, symbool van het verbond. God is namelijk doorheen Jezus een verbond met ons allen aangegaan.
Wie de weg richting Christus volgt, ontdekt werkelijk waar Hij voor staat. Jezus als licht (kaarsje), als levend water (bron) voor ons mensen. Geen grotere liefde (hartje) bestaat erin om iets voor een ander te doen zoals Hij ons heeft voorgedaan. Ook de uitgestoken handen symboliseren dat. Diezelfde handen kunnen ook een vuist maken met daarop 4 stippen, een verwijzing naar de ‘move tegen pesten’.
Toen het doek klaar was zei iemand al lachend: “De mensen zullen denken dat de eerste communicantjes mooi geschilderd hebben!” Als u intussen beter weet, dan heeft u de boodschap van de jongeren van Jokri+ ten volle begrepen.
Tim Vanmechelen