Vanaf de Advent 2016 zal het Onze Vader in Vlaanderen en Nederland lichtjes gewijzigd worden. Het Onze Vader werd door Jezus zelf aan zijn leerlingen geleerd en werd zo het centrale gebed in de christelijke traditie. Gebed is dus het sleutelwoord. Vandaar dat wij ons tijdens het nieuwe parochiale werkjaar zullen laten leiden door enkele specialisten in het gebed, meer bepaald door enkele karmelitaanse heiligen.
De kloosterorde van de Karmel vindt een oorsprong op de berg Karmel, gelegen in het Heilig Land Israël. In het Oude Testament kunnen we lezen dat de profeet Elia, veruit de belangrijkste profeet in de joodse traditie, zich op deze berg terugtrok om er in eenzaamheid te bidden. Op die berg werd Elia door God aangesproken en als profeet gezonden. Eeuwen later trokken enkele christelijke kluizenaars zich op de berg Karmel terug om in de voetsporen van Elia een leven van gebed, boete en eenzaamheid te leiden. Stilaan groeide er een gemeenschap van eremieten, die een leefregel aannamen en waaruit de orde van de Karmel ontstond.
Maar zoals vaak in de geschiedenis van de Kerk, doofden het vuur en de ijver van het begin en verloederde het oorspronkelijke ideaal van weleer. Tijd voor hervorming dus: opnieuw naar de wortels en de traditie! De heilige Theresia van Avila en de heilige Johannes van het Kruis bewerkten in de 16 de eeuw vanuit Spanje een werkelijke heropleving van de oorspronkelijke observantie. Ze stichtten een nieuwe tak in de orde van de Karmel: de hervorming van de ongeschoeide karmelieten en karmelietessen. Ongeschoeid mag men letterlijk interpreteren: blootvoets in sandalen, een teken en symbool van eenvoud en armoede. Vooral Theresia van Avila gaf aan de vrouwelijke tak van de Karmel de vorm die de zusters karmelietessen vandaag nog altijd beleven: een strikt contemplatief leven van gebed, teruggetrokken achter hoge kloostermuren, vaak nog achter tralies.
…
De orde van de Karmel bracht enkele inspirerende heiligen voort, die ook vandaag nog kunnen inspireren. In de eerste plaats Theresia van Avila en Johannes van het Kruis, die een schat aan teksten over mystiek hebben nagelaten. Verder zijn er Theresia van Lisieux, patrones van de missionarissen, Edith Stein, de martelares van Auschwitz, en Elisabeth van de Drie-Eenheid, die binnenkort door paus Franciscus heilig zal worden verklaard. Doorheen ons pastoraal werkjaar zullen we regelmatig één van deze inspirerende karmelitaanse heiligen in de schijnwerper plaatsen als gids voor ons persoonlijk spiritueel leven. - Tim Peeters
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.