Tijdsbeleving is iets apart. Ieder kent de ervaring dat de klok maar niet vooruitgaat. Minuten kruipen voorbij bij het wachten op een belangrijk bezoek. De dagen lijken eindeloos te duren als je uitkijkt naar een evenement. Omgekeerd vliegt de tijd als je met iemand een goed gesprek voert. Wanneer je met iets leuks bezig bent, is de tijd zo om. Wanneer je druk aan het werk bent, verschiet je plots dat het al zo laat is geworden. Hoe zit het met de tijdsbeleving in een leercontext? Elk leerproces kent een tijdscomponent. Wat is de rol van tijd in het leren?
Myriam Smits
Leren vraagt tijd. En dat geldt voor iedereen. Alleen is de hoeveelheid tijd voor iedereen anders. Afhankelijk van je talent, vaardigheden, kennis en je motivatie heb je soms heel wat uren nodig en soms weinig. Dat hangt natuurlijk ook af van welke nieuwe vaardigheid of kennis je onder de knie wil krijgen. Het ene is nu eenmaal gemakkelijker aan te leren dan het andere. Maar voor iedereen, ook voor wie ergens goed in is, geldt dat hij of zij werk zal moeten steken in het verder vervolmaken van zijn kennis of kunde. Of om het met een spreekwoord te zeggen: oefening baart kunst. En oefening vraagt …
Lees meer in ‘Relevant’.
Abonneren kan via abonnementen.relevant@kerknet.be. Info op www.relevant-bisdomantwerpen.be.
Een abonnement kost 25 euro. Een los nummer kost 10 euro.
Info op 03 202 84 30.