Over de geboortedag van de profeet Mohammed weten we weinig. Theologen plaatsen zijn geboortejaar in 570. De Koran vermeldt er niets over en daarom vieren behoudsgezinde theologen het feest niet. De gewoonte Mohammeds geboortedag feestelijk te vieren, stamt uit de tijd van de Fatimiden. Die Egyptische dynastie (969-1171) beschouwde zich verbonden met Mohammed door zijn dochter Fatima. Het is dankzij volksgeloof, tradities en soefigemeenschappen dat er informatie over het feest bestaat. Voor veel mensen heeft de geboortedag een bijzondere betekenis. Sommigen stellen het moment van Mohammed’s geboorte gelijk aan de nacht waarop de eerste openbaring van de Koran kwam. Aan het eind van de achtste eeuw richtte de toenmalige vrouw van de kalief, Mohammeds geboortehuis in Mekka in tot een gebedsplaats voor pelgrims.
Het geboortefeest is sinds het einde van de dertiende eeuw een vast onderdeel in het religieuze leven van Noord-Afrikaanse landen. Vooral in Marokko, omdat de koning een rechtstreekse nakomelingen moet zijn van de profeet. In sommige landen hielden mensen processies en optochten en deelden geschenken uit. Het is ook gebruikelijk om in de geboortemaand, islamitische jongens te besnijden. Het houdt verband met de legende die vertelt dat Mohammed al besneden was toen hij werd geboren. Op dat moment wedijverden vogels en wilde met elkaar om voor hem te zorgen. Geesten, mensen, dieren en sterren feliciteerden elkaar zegt de legende. En bomen en botten uit en tuinen kwamen tot bloei. Door de eeuwen heen stootte het op tegenstand van traditiegetrouwe gelovige of salafisten (salafa betekent “voorbeeld van de eerste volgelingen). Zij houden zich aan de Koranische boodschap en aan wat de profeet met zijn eerste gezellen in praktijk bracht. Het oudste boek over de geboorte van de profeet is toegeschreven aan Ibn Dihya uit de 12de eeuw en draagt als titel Het boek der verlichting over de geboorte van de stralende lamp.
Een aantal landen herdenkt de geboorte van de profeet, door minaretten van moskeeën extra te verlichten en onderricht te geven over het leven van Mohammed. In België is dit door een preek in de moskee over het leven van de Profeet. Sommige imams lassen bijkomende duiding in tussen het derde en vierde gebed van die dag. In de huiskring eten ze bijzondere gerechten.
Bron: Het islamitische jaar. Kalender en feesten, Annemarie Schimmel, Ten Have, Baarn, 2003 en voor meer informatie kan je ook terecht op IDKB http://www.idkb.be/nl/home-98.html
Photo by <a href="https://visualhunt.com/author/598809">sigurdga</a> on <a href="https://visualhunt.com/re/710a7d">Visualhunt</a> / <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/"> CC BY-SA</a>