Op 2 september begon het schooljaar in het Matteo Ricci college in Anderlecht en op vrijdag 25 oktober werd de school officieel ingehuldigd. Het is de eerste Franstalige jezuïetenschool in Brussel sinds de oprichting van het Nederlandstalige Ruusbroeckcollege in 1968, en ook in Franstalig België, sinds de oprichting van het “collège Saint-Paul” in Godinne in 1928. De school huist in de vroegere gebouwen van het joodse Maïmonides atheneum.
We willen bijdragen aan de opvoeding van jongeren die openstaan voor anderen in een multiculturele samenleving
getuigt François Boëdec, de provinciaal van de Franstalige Europese provincie. “Er zijn vier accenten die de jezuïeten de volgende tien jaar willen beklemtonen in hun missie: op weg gaan met jongeren, mensen begeleiden die aan de rand staan van de maatschappij en uitgesloten zijn, zorg dragen voor het gemeenschappelijk huis en jongeren de weg tonen naar God.”
“Het is niet voor niets dat men koos voor deze multiculturele wijk vlakbij het Zuidstation”, zegt mgr. Kockerols. “Op die manier draagt de school bij aan de oproep van paus Franciscus om naar de periferie, de rand, te trekken. Niet de rand van Brussel maar wel de mensen die leven ‘aan de rand’”. Dat de school ligt in een buurt waar veel migranten wonen is duidelijk aan de schoollopende kinderen. 60% van de leerlingen is moslim en 25% van de studenten heeft ouders afkomstig uit christelijke landen zoals Oost-Europa, Latijns-Amerika of delen uit Afrika (sub-Sahara).
Het is niet voor niets dat men voor de naam Matteo Ricci koos. Hij was een Italiaanse jezuïet (1552-1610) en missionaris. Hij was grondlegger van de missie van de jezuïeten in China. Hij was een bruggenbouwer die probeerde een dialoog aan te gaan met het christendom in China. De “woorden ‘bruggenbouwer’ en ‘dialoog’ zijn twee kernwoorden in de missie van de school’, vertelt Alain Deneef, voorzitter van de inrichtende macht.
Opgroeien in Brussel is niet gemakkelijk. Diversiteit, sociale ongelijkheid, meertaligheid en armoede zijn realiteiten waar jongeren dagelijks mee geconfronteerd worden.
Om ze daar mee te leren omgaan en zich voor te bereiden op een leven in de grootstad, worden deze componenten geïntegreerd in het onderwijspakket”. De school biedt niet alleen immersie aan in het Nederlands maar de klemtoon ligt op hoe leerlingen succesvol kunnen zijn in deze maatschappij. De school doet dit door hoogstaand onderwijs na te streven, auto-discipline, respect en integratie in de maatschappij. Dat de school de hand reikt aan leerlingen met diverse achtergronden en religies, is ook duidelijk aan de namen van bepaalde lokalen: de sportzaal kreeg als naam Pierre de Coubertin (oud-leerling van de jezuïeten in Parijs), de ontvangstruimte in de vroegere synagoge, heet Maïmonides, het muzieklokaal heet Freddie Mercury, een moslim en zanger van popband Queen die ooit in Indië een jezuïetenschool bezocht en het “local d’intériorité” werd Mar Moussa gedoopt en herinnert aan de islamo-christelijke dialoog.