Reactie op artikel 'School laat godsdienst vallen voor maatschappelijke vorming'
Het artikel van 4 mei jl. dat De Standaard op haar voorpagina vermeldde onder de koptitel ‘School laat godsdienst vallen voor maatschappelijke vorming’ kreeg op de Thomaswebsite een genuanceerder beeld. Het gaat over een beslissing van een vrije niet-katholieke school om geen levensbeschouwelijke vakken meer in te richten. In tegenstelling tot wat de kop van het artikel laat vermoeden, gaat het in concreto zowel over rooms-katholieke godsdienst als over niet-confessionele zedenleer. De krant laat ook minister Ben Weyts aan het woord, evenals Patrick Loobuyck, die reeds jarenlang het vak LEF bepleit. Precies door beiden aan het woord te laten, is de reikwijdte van het coverstuk van De Standaard ruimer. Samen met het belang dat de krant blijkbaar hecht aan de berichtgeving (pagina 1) roepen de diverse thema’s die er slechts oppervlakkig in aan bod komen, opnieuw een debat over de zin van levensbeschouwelijk onderricht op. Voor de duidelijkheid: dat debat kan zeer zinvol zijn, al was het maar dat er veel onwetendheid heerst omtrent levensbeschouwelijk onderricht en er veel oordelen zijn die niet getuigen van kennis van zaken. Vandaar een korte reactie, die helderheid beoogt en niet in het minst bemoediging voor allen die actief zijn in het godsdienstonderricht en er op een positieve manier op betrokken zijn. We hadden dat graag eveneens in de krant gedaan vandaag, maar de media bepalen wie men wil horen, ook al ware het logisch geweest dat men iemand van de Erkende Instantie of van THOMAS zou hebben gecontacteerd, quod non. Hierbij de link naar de bedenkingen op de Thomassite: https://www.kuleuven.be/thomas/page/reactie-godsdienst-maatschappelijke-vorming/