Rembrandt Harmenszoon van Rijn leefde van 1606 tot 1669. Hij is een Nederlandse kunstschilder, etser en tekenaar. Hij is een van de grootste meesters uit de 17e eeuw. Zijn werk behoort tot de barok en is zichtbaar beïnvloed door het caravaggisme, alhoewel hij nooit in Italië is geweest. Zijn opmerkelijke beheersing van het spel met licht en donker, waarbij hij vaak scherpe contrasten (clair-obscur) gebruikte om zo de toeschouwer de voorstelling binnen te voeren, leidde tot levendige scènes vol dramatiek.
Clair obscure: deze techniek gebruik Rembrandt in dit beeld. Het is een waarbij de licht-donkercontrasten sterker worden uitgebeeld dan ze in werkelijkheid vaak zijn. Hiermee wordt een dramatisch effect bereikt, waarmee driedimensionale vormen worden geaccentueerd.
Bij clair-obscur is de achtergrond donker en de voorgrond licht. De lichtbron zelf is meestal niet duidelijk aanwijsbaar; het zou de zon kunnen zijn, of een kaarsvlam.
Meer informatie over Rembrandt of de schildertechniek Clair obscure vind je hier: Clair-obscur (schilderkunst)
Rembrandt van Rijn - Wikipedia
- Meer informatie bij het kunstwerk: ‘de maaltijd in Emmaüs’
Dit is het eerste schilderij dat Rembrandt maakte naar het verhaal van de Emmaüsgangers vermoedelijk 1628. Het toont het moment waarop Jezus' disgenoten realiseren dat ze met hun dood gewaande heer aan tafel zitten, en niet met een toevallige voorbijganger zoals ze dachten. Een van de leerlingen valt op z'n knieën (voorgrond), de ander deinst achteruit. Rembrandt maakte hier volop gebruik van het clair-obscur door te spelen met donker en licht. Bron: Rembrandt Harmensz. van Rijn: De maaltijd in Emmaüs (1628)
- Twee leerlingen op weg naar Emmaüs
Het verhaal van de Emmausgangers inspireerde menig kunstenaar. Lucas schrijft in zijn evangelie dat er twee leerlingen, de Emmaüsgangers, op weg waren naar de viering van het paasfeest in Emmaüs wanneer ze vergezeld worden door een derde man.
Emmaüs was een dorp in Judea op 11,5 kilometer van Jeruzalem. Volgens Lucas 24:13-35 zou Jezus daar op Paasdag aan twee leerlingen zijn verschenen, die hem eerst echter niet herkenden. Een van de Emmaüsgangers, Kleopas, wordt bij naam genoemd.
De Emmaüsgangers komen in de westerse kunst in twee scènes voor: terwijl zij onderweg zijn naar Emmaüs, en tijdens het avondmaal te Emmaüs.
De afbeelding van Christus, voorgaand in gebed, in gesprek aan tafel en in een groep mensen is aantrekkelijk om te schilderen. Het is een huiselijk, menselijk, en begrijpelijk tafereel terwijl op hetzelfde moment het wonder van de wederopstanding van de dode verlosser, het onderwerp van het schilderij is.
Bron: Emmaüsgangers
- Emmaüsgangers in gedichten
Laat je raken door de woorden van kunstenaars doorheen de gedichten: Emmaüsgangers in gedichten | Kerknet