Groepsactiviteit: vragen staat vrij
Een spontane en heel erg fijne groepsactiviteit beleefde ik bij toeval op een afdeling met mensen met lichte dementie. Eén van de bewoners volgde conservatorium piano. Ze kan niet meer spelen omdat haar vingers niet meer soepel zijn, maar haar liefde voor muziek is niet verminderd. In de leefruimte zaten we samen met de andere bewoners. Ik had mijn laptop bij en twee oude nog goedwerkende boxen. Ik zocht de muziek van Mozart en Chopin op YouTube. We luisterden samen en zij vertelde over vroeger toen ze zelf die stukken speelden. De andere bewoners hadden ook muzikale herinneringen. Abba en Willy Sommers passeerden de revue. Er werd verteld hoe ze vroeger dansten op de muziek. Het lied ‘Ik mis je zo’ van Will Tura bracht gevoelens van verdriet en gemis met zich mee (ook na vele jaren). Iemand wilde Gregoriaans horen. We zongen allemaal mee met ‘Non, rien de rien’ van Edith Piaf. Ik beken dat ik zelf veel deugd heb beleefd aan deze namiddag. Ik vond dit onrechtstreeks een degelijke pastorale groepsactiviteit. Mensen kregen zelf de kans om een lied of muziekstuk te kiezen en er iets over zichzelf bij te vertellen. Zo leerden we elkaar beter kennen.
Groepsactiviteit: gedichten
Voor een andere activiteit zonder voorbereiding heb je een dikke gedichtenbundel met klassiekers zoals Guido Gezelle en Marnix Ghijsen nodig en een kunstboek (of een laptop met afbeeldingen van kunst en gedichten).
Gespreksvragen
Hou je van gedichten? Welk gedicht of welke dichter ken je? (Als er niets volgt, kan je zelf de naam van een dichter noemen).
Na het voorlezen van een gedicht
Wat vind je van dit gedicht? Wat vind je precies mooi of grappig of ontroerend?
Kende je het vroeger van buiten?
Waar heb je het gedicht geleerd? Kan je daar misschien iets over vertellen?
Waarover gaat het gedicht volgens jou?
Meestal lezen we een gedicht meerdere keren. Er zijn bekende gedichten (bijv. gedichten van Guido Gezelle) die sommige bewoners nog gedeeltelijk van buiten kennen. Ze genieten ervan om deze gedichten meerdere keren te horen.
Groepsactiviteit: kunst
Bij een gesprek over kunst kan je vertrekken vanuit de vraag van welke kunst ze houden. Het gemakkelijkste is dat je ze eerst een en ander laat zien zodat ze kunnen herkennen of iets van Rubens of van Rembrandt is. Vaak zijn slechts enkele bewoners hierin echt geïnteresseerd, maar toch is het goed om ook de stille groep de kans te geven om deel te nemen aan de activiteit. Toon hen de schilderijen of de kunst en vraag of ze het beeld mooi vinden. Of laat hen zelf een kunstwerk kiezen dat ze mooi vinden. Zo voelen ze zich betrokken.
Karolien Helsen, Ter Burg Nossegem