Bernadette is een straffe madam | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Bedevaarten bisdom Gent

Bedevaarten bisdom Gent

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Bedevaartsoord Oostakker Ziekenbedevaart Magnifiek - Mariaal Tijdschrift Contact & openingsuren secretariaat Fotoalbums
Bisschop Lode in Lourdes © Bedevaarten Bisdom Gent

Bernadette is een straffe madam

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 19 december 2023 - 16:50
Afdrukken
Bisschop Lode vertelt over zijn kennismaking met Bernadette en Lourdes

       

Bisschop Lode is drie jaar bisschop van Gent. Als monnik komende uit Orval, was de bedevaart naar Lourdes voor hem een nagenoeg nieuwe ervaring. Gedurende de voorbije jaren ging Bisschop Lode verschillende malen naar Lourdes. Na de jongste diocesane bedevaart in juli had ik een gesprek met hem over zijn kennismaking met het bedevaartgebeuren.

Voor mij was op bedevaart gaan naar Lourdes inderdaad een nieuwe ervaring. Als 16-jarige was ik er met de KSA. Dat was niet met zieken, het was een jeugdkamp in een andere stijl. Ook in Lourdes was er toen een andere stijl. Ik had geen band met Lourdes, de bedevaartplaats trok mij niet echt aan en ik had er bovendien weinig religieuze voeling mee. Mijn eerste positieve ervaring met een Maria-bedevaartsoord was in Banneux tijdens mijn legerdienst. Als militair mocht ik daar zieken begeleiden. Het ganse bedevaartgebeuren in Banneux zei me niet veel, maar wel het contact met de zieken. Ik mocht toen zorg dragen voor een dame die echt wel veel betekend heeft voor mij. Ze was Franstalig en zat in een rolstoel. Voor mij was Banneux die dame en de zieken. Het Maria-oord op zich zei me niet zoveel.


Ik ben later monnik geworden. Maria is belangrijk in de cisterciënzer-spiritualiteit, maar met het bedevaartgebeuren rond Maria hadden wij weinig affiniteit. Als ik kon, ging ik wel regelmatig naar Banneux. Meestal alleen. Of naar Beauraing. Als ik naar Brussel moest en ik kon stoppen in Beauraing, dan deed ik het. Even verpozen, mediteren… Die bezoekjes hadden weinig te maken met een bedevaartgebeuren. Het waren plaatsen die iets hadden. Dat was al veel. Ik had daar veel deugd aan.


Het is pas door in Gent te komen dat ik echt een bedevaart heb meegemaakt. De eerste keer ben ik meegegaan in 2021 tijdens de jubileumbedevaart met een beperkte groep omwille van covid. We waren met 40 i.p.v. 400… Voor mij kwam dat goed uit. Het was kalmer, het was mijn eerste ervaring en dus kon ik rustig op me af laten komen: wat is dat eigenlijk Lourdes? Ik keek naar het gebeuren met een onbevangen blik. Ik zou hiervoor minder tijd gehad hebben mocht ik onmiddellijk zijn meegegaan met de normale bedevaart. 

Lees verder onder de foto

 
 
 
Foto genomen tijdens de eerst bedevaart van bisschop Lode naar Lourdes - augustus 2021 © Bedevaarten Bisdom Gent

Een jaar later heb ik die eerste ervaringen kunnen verdiepen met twee aspecten daarrond: zieken en armen. Met de diocesane bedevaart ontdekte ik in het contact met de zieken het Lourdes dat ons en wellicht de meeste bedevaarders dierbaar is. Zoals velen zeggen: Lourdes zonder zieken dat is Lourdes niet. In datzelfde jaar ging ik een tweede maal mee met Samana, met de groep van Welzijnsschakels. Een ander publiek en een andere dynamiek, maar opnieuw een heel mooi gebeuren. Ik was daar heel graag bij. Dit jaar was de meest normale bedevaart in zekere zin. Het was op het einde van mijn eerste normale jaar als bisschop, want de eerste twee jaren werden getekend door corona. Ik voelde dat de mensen me beter kenden dan vroeger. Ze waren blij om met hun bisschop te spreken en ik was blij om met mijn mensen in contact te komen. Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijke mensen te beluisteren, al blijft dat natuurlijk altijd heel beperkt. 


Zo is er de voorbije jaren telkens iets anders gebeurd. Ik heb het gevoel dat ik aan het landen ben in wat Lourdes allemaal kan zijn. Twee dingen hebben me getroffen tijdens mijn eerste jaar en ik ben blij dat ik ze de daaropvolgende jaren heb kunnen verdiepen. 

Het eerste wat mij opviel was de heel evenwichtige pastorale benadering in Lourdes. Er is geen Maria-idolatrie. Onze-Lieve-Vrouw is er niet de vierde persoon van de Drievuldigheid en het is ook geen godin. Het is straf uitgedrukt, maar vroeger functioneerde dat bij sommige mensen wel een beetje zo. Maria was de belangrijkste heilige, zelfs boven Jezus, God de Vader en de Heilige Geest. Dat was natuurlijk niet juist. Het is bovendien heel opvallend dat Maria in Lourdes wordt afgebeeld zonder Jezus. Dat is een heel modern en negentiende-eeuws fenomeen. Heel lang in de geschiedenis werd Maria niet afgebeeld zonder Jezus. Is zo’n voorstelling dan juist? Ja, want als je in Lourdes je oren en ogen goed openzet, krijg je een heel duidelijke boodschap, waarbij Maria telkens verwijst naar Jezus, Jezus naar de Vader en het is Jezus die de Geest doorgeeft aan de mensen. 

Lees verder onder de foto

 
 
 
Bernadette Soubirous © wikipedia

In wat aan de grot van Lourdes gebeurt, komen heel wat zaken van ons christelijk geloof samen. Heel de symboliek van Bernadette die haar gezicht moet wassen met het slijk, die de bron graaft met haar handen… Het doet nadenken over wat zonde is, wat bekering is, wat het betekent gedoopt te zijn? In de verschillende verschijningen gaat het over de eucharistie. Verschillende sacramenten komen hier samen. Als je verder kijkt dan het oppervlakkige, dan zie je dat het allemaal symbool is voor iets anders. En het is juist, het zijn sprekende beelden. Dat gaf me een positief gevoel.


Het tweede wat me geraakt heeft, is de diepere kennismaking met Bernadette. Ik wil daarmee niet choqueren maar in zekere zin is de belangrijkste persoon in Lourdes niet zozeer Maria. Het is de persoon die leidt naar Maria en dat is Bernadette. Alles wat we weten over Maria in Lourdes, berust op de getuigenis van Bernadette. Niemand anders heeft Maria gezien. Heel de authenticiteit van de verschijning hing af van de authenticiteit van Bernadette. Bernadette is de brug naar de verschijningen en de boodschap van Maria. De woorden die Maria zegt, zijn immers geen nieuwe openbaringen. Ze gaan terug op het evangelie. Mocht Bernadette met te veel nieuwe openbaringen zijn gekomen dan zou de Kerk eerder wantrouwig gereageerd hebben. In die zin is de boodschap van Maria in Lourdes niet origineel maar is ze in eenklank met wat Jezus ons geleerd heeft. Maria is duidelijk de middelares naar de goede boodschap van Jezus. Zij stuurt ons naar Hem. Daarom was ik getroffen door het relaas van Bernadette. Als je dat leest, dan is dat heel bijbels. De wind die daar waait. Meestal springen we daarover en lijkt het geen belang te hebben. Symbolisch is het betekenisvol. Het begint met een windvlaag, zoals met Pinksteren, en ze kijkt om en die windvlaag veroorzaakt niets… dat kan toch niet… zo’n windstoot en die bomen veranderen niet… en dan kijkt ze om in de andere richting en ziet ze de Dame in het wit. Ja, dat doet toch aan Pinksteren denken. Ik zie anders niet goed in wat die windvlaag daar komt doen. Op Pinksteren komt de Geest onder het beeld van de windvlaag en het vuur. Hier in Lourdes komt de Geest als een windvlaag en met Maria. Vandaaruit gaat de verkondiging. Het heeft toch iets gelijkaardigs. 


Het is voor onze catechetische pedagogie heel interessant om te zien hoe Maria Bernadette stilaan opneemt in het geloof. Het begint met het aanleren van het maken van het kruisteken. Dat is indrukwekkend. Bernadette heeft als kind wellicht al gehoord dat er een duivel bestaat, dat er zinsbegoocheling bestaat… Ze had schrik in het begin. Ze ziet daar een Dame in het wit maar het is niet omdat die glimlacht dat het een dame is die het goed voorheeft met haar. Maria zei ook niets in het begin. Je krijgt hier het beeld van een kind dat bang is en probeert een kruisteken te maken als een soort bescherming tegen boze geesten. Bernadette probeert haar paternoster te nemen en ze kan haar kruisteken niet maken, het gaat niet. Vervolgens maakt Maria haar kruisteken en ook Bernadette probeert het opnieuw en dan lukt het wel. Zo leert Maria Bernadette op een christelijke manier haar kruisteken te maken, in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Ik vind dat heel mooi. Dat is een knap staaltje pedagogie van Maria. Nadien bidt Bernadette een tientje. Maria bidt mee, maar zegt geen woord. Bernadette ziet alleen maar de bolletjes van de paternoster voorbijgaan in de hand van Maria, ze bidt inwendig mee. Maria maakt duidelijk dat als je eerbiedig het Weesgegroet bidt, je bezig bent met te mediteren dat God mens is geworden in Jezus. Het Weesgegroet omvat de kern van de menswording. Op een heel eenvoudige manier wordt Bernadette zo binnengeleid in het mysterie van het geloof. 


Zowel thuis als elders wordt elke geloofsstap bovendien telkens op de proef gesteld. Bernadette gaf niet toe aan de druk rondom haar. Ze sprak nooit over Maria totdat de verschijning zich kenbaar maakte als de Onbevlekte Ontvangenis. Het ging altijd over de Dame in het wit of ‘die daar…’, Aquero. Je moet het maar kunnen als kind. Ze liet zich niet onder druk zetten om snel te zeggen dat de verschijning Maria was. Ze wist heel goed wat ze zag en wat ze niet zag. Ze bleef voorzichtig. 


Als je rustig de weg van Bernadette bekijkt, dan is dat allemaal zo juist. Niets is ambigu, psychologisch of theologisch onjuist… Het is allemaal authentiek en heel juist. Maar voor een kind dat weinig weet, niet kan lezen of schrijven op dat moment, want Bernadette was ongeletterd, vind ik dat toch wel heel erg indrukwekkend. Oprecht, voor mij was de grootste ontdekking in Lourdes de figuur van Bernadette. Ik heb toen gezocht naar een goed boek. Je hebt natuurlijk veel devote boeken over haar. Ik zocht iets dat meer historisch was, zo historisch mogelijk. Het bracht me echt tot de figuur van Bernadette en dat was een ontdekking. Sindsdien zeg ik vaak dat er een enorm verschil is tussen de Bernadette die ik in Lourdes heb leren kennen, en die mij heel dierbaar geworden is, en het plaasteren beeld dat je altijd voor een Lourdesgrot ziet. Het is een heel andere vrouw dan het Bernadetje dat je je zou inbeelden als je alleen maar naar een plaasteren beeld kijkt. Het is een sterke madam!

Lees verder onder de foto

 
 
 
Bisschop Lode in Lourdes © Bedevaarten bisdom Gent

Door me te verdiepen in de figuur van Bernadette valt me op dat in haar leven de eucharistie meer centraal staat dan de verschijningen. Het grote verlangen bij Bernadette om haar eerste communie te doen, is heel typerend. Zij wilde leren lezen en schrijven om dat te kunnen doen en dat te kunnen uitdiepen. Ze heeft nooit meegedaan aan de volkstoeloop naar de grot. Ze heeft dat ondergaan. Ze onderging het maken van de foto’s van haar. Ze zag daar eerder van af. Het was meer een lijden, dan meedoen. Nadien is ze niet meer naar de grot teruggekeerd. Ik denk dat zij verwonderd moet zijn over wat Lourdes geworden is. Dat is niet wat zij dacht en wat Maria vroeg. Al was het maar: Maria vroeg een kapel… er staan daar nu vier kerken en nog meer dan dat. Misschien heeft Maria achteraf wel gedacht: “ik had wat concreter moeten zijn dan dat…”. Al zeg ik niet dat het niet goed is. 


Bernadette wou religieuze zijn, zij wou —zoals een religieuze moet zijn— bijna onafhankelijk van de verschijningen zich richten op Christus. Natuurlijk is de spiritualiteit van Bernadette, omwille van wat ze meegemaakt heeft, onafscheidelijk verbonden met Maria. Waar Bernadette ten diepste van leefde, dat was van de eucharistie. Dat was de weg die Maria haar heeft gewezen. Dat is ook een les voor ons. Voor vele mensen —misschien voor veel meer dan we denken— is Maria de eerste figuur die ons de weg toont naar Jezus, de Vader en de Geest. Dat is haar rol en ze doet dat heel goed. 

 
 
 

Gepubliceerd door

Bedevaarten bisdom Gent

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook