IJD Antwerpen organiseerde een traject rond jongerenvieringen. Tom en Julie waren erbij en schreven dit verslag.
Gedurende twee donderdagavonden in oktober konden geïnteresseerden deelnemen aan praktische infosessies over vieringen voor jongeren. Wat is het verschil tussen eucharistie, gebedsdienst, bezinning? Hoe begin je er aan? Hoe zorg je ervoor dat de viering jongeren aanspreekt? Welke bronnen kan je gebruiken en waar vind je deze? Ikzelf en Tom waren geïnteresseerd in deze sessies vanuit ons beroep als godsdienstleerkracht. De afgelopen jaren hielpen we al verschillende vieringen in elkaar te steken voor jongeren en het leek ons zinvol deze sessies te volgen om concrete tips te krijgen en uitwisselingen te ervaren tussen mensen die ook actief betrokken zijn bij het in elkaar steken van jongerenvieringen.
De uitwisselingen tussen de verschillende deelnemers waren zeer interessant omdat wij de enigen waren uit een schoolcontext. Een schoolse context blijft iets heel specifiek omdat ook niet-katholieken deelnemen aan de vieringen op school op een katholieke school. Je moet de vieringen dus binnen een ander kader plaatsen. Dit zorgde ervoor dat het heel verrijkend was te zien hoe mensen omgingen met dezelfde problemen in andere contexten (bijvoorbeeld jongerenvieringen binnen parochies). Heel tof om te horen was onder andere een initiatief uit Ranst (‘Godden op zondag’) waarbij iedereen – jong en oud – betrokken wordt bij het gebeuren en na de viering een drink volgt. Dit zorgt voor een gemoedelijke sfeer dat zeker aantrekkelijk werkt voor iedereen maar specifiek voor jongeren.
Tijdens de tweede sessie konden we zelf een thema, object,… meenemen zodat we hierrond concreet konden werken. Tom en ik hadden het thema van de campagne van ‘Broederlijk Delen 2017’ mee: Burkina Faso. Zelf hadden we al een paar ideeën en ook de andere deelnemers hebben nog praktische en heel bruikbare tips gegeven. Dit typeert waar het tijdens deze sessies om ging: uitwisseling, praktische tips en inspiratie. Hopelijk hebben we evenveel bruikbare tips gegeven aan de andere deelnemers dan dat we zelf kregen. Maar het belangrijkste is dit: weten dat anderen niet zo ver van jou met ongeveer hetzelfde bezig zijn en je gesteund en gesterkt voelen in je werk dankzij dit weten.
Julie Van Agtmael en Tom Sips, leerkrachten godsdienst Sint-Ludgardisschool Antwerpen
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.