Comeback van de priesterboord | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Jezuïeten

Jezuïeten

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Jezuïeten in Nederland en Vlaanderen: portaalwebsite Bidden Onderweg: dagelijkse gebedspodcast Gewijde Ruimte: dagelijkse bijbelmeditatie Ignis: webmagazine van de jezuïeten over geloof en cultuur In alle dingen: blog van Nikolaas Sintobin sj Verder kijken: videowebsite voor innerlijkheid Cardoner: tijdschrift voor ignatiaanse spiritualiteit Jezuïet worden

Comeback van de priesterboord

Jos Moons sj

Jos Moons sj

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op woensdag 11 mei 2016 - 23:14
Afdrukken
De één draagt nooit een boord, de ander altijd. Wat zit daar achter? Jos Moons overweegt de voor- en nadelen.
Foto CC Andrea Nissolino

De priesterboord is terug van weggeweest. Bij mijn priesterwijding in de kathedraal van Rotterdam, tien jaar geleden, was het nog niet zo duidelijk wat beter paste: een feestelijke stropdas of een stemmige boord. Inmiddels dragen wijdelingen doorgaans een boord, en soms wordt zelfs de toog weer uit de mottenballen gehaald. Wat heeft dat te betekenen?

Officiële kleding

Sinds 1989 is de boord de officiële priesterkleding, althans in Nederland. Toen bepaalden de bisschoppen: De kerkelijke kleding is … een donker costuum met de zgn. romeinse collaar. Helaas zonder toelichting; zo maakt de kerkelijke overheid het niet gemakkelijk haar redenering te volgen en te beamen!

Tijdens mijn tijd als parochiepastor droeg ik daarom een boord. Aanvankelijk in het weekend, en geleidelijk ook steeds meer tijdens de week. Zeker nadat ik als jonge priester aanbelde voor uitvaartvoorbereiding, en men mij zei dat het niet uitkwam, want men wachtte op de pastoor. Sindsdien ging ik in boord, en deed ik mijn sjaal los voor het aanbellen.

De boord heeft dus onder andere een praktische reden. Ook om missionaire redenen wordt deze gedragen: als getuigenis van evangelisch en kerkelijk commitment, en om aangesproken te kunnen worden. En soms draagt men de boord als religieuze kleding, als was deze een habijt, ook in de vrije tijd.

Theologische verklaring

Maar volgens een axioma van de Amsterdamse ‘verlosser’ Johan Cruyff heeft elk voordeel z'n nadeel. Lang niet iedereen is vóór. Van oudere priesters hoeft het vaak niet, zo’n boord, en van religieuzen evenmin. Is dat omdat men rond de jaren ’60 in opstand kwam tegen alles wat moest en niet mocht? Of speelt er meer?

Het Tweede Vaticaans Concilie biedt een theologische verklaring. Eén van de grote herontdekkingen van het concilie is dat de kerk bestaat uit de gelovigen samen, en niet uit twee groepen, ‘de belangrijkste leden’, de hiërarchie, en verder de anderen, zoals in 1943 Pius XII sprak (Mystici corporis). Dus verandert men tijdens het concilie het document over de kerk zodanig dat men éérst spreekt over alle gelovigen samen, als volk Gods, en daarna pas over de hiërarchie en de leken (Lumen gentium).

Common sense

In dat licht is wie geen boord draagt geen verstokte revolutionair, en evenmin een lafhartige leerling die vreest ervoor uit te komen dat hij ook bij Jezus hoort. Nee, met zijn gewone kleding belijdt hij de gedeelde christelijke identiteit. Hij wil geen aparte kaste zijn. Met een knipoog naar kerkvader en bisschop Augustinus: hij beleeft zichzelf als ‘priester voor u, christen met u’, en weet dat Augustinus het eerste als een gevaar beschouwde, het tweede als genade.

Er valt uiteraard meer over te zeggen. Bijvoorbeeld over de huidige geseculariseerde context, die misschien juist vraagt om zichtbaarheid. Maar dan ook over de seculiere achtergrond van de priesterkleding, namelijk de studentenkleding uit de late Middeleeuwen, die daarom ook met enige nuchterheid bezien zou mogen worden. Ten slotte kan het gesprek niet zonder enige theologische common sense. De grootste genade is voor een christen niet wijding, maar doopsel.

  • Deze column verscheen eerder op www.igniswebmagazine.nl.
  • Foto CC Andrea Nissolino

Gepubliceerd door

Jezuïeten

Meer

Spiritualiteit
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Godly Play ruimte en kasten in Luisterend Oord © Luisterend Oord
readmore

Prachtige romaanse kerk herbergt een nieuwe Godly Play ruimte

icon-icon-artikel
Marialiederen herbewerkt © Pixabay
readmore

Koor&Stem & CCV herwerken Marialiederen voor mensen met dementie

icon-icon-artikel
Godly Play verbindt mensen met God en met elkaar © Hilde Pex
readmore

Hoe Godly Play een catechetische weg is om de oecumene te beleven

icon-icon-artikel

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook