In naam van God? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Jezuïeten

Jezuïeten

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Jezuïeten in Nederland en Vlaanderen: portaalwebsite Bidden Onderweg: dagelijkse gebedspodcast Gewijde Ruimte: dagelijkse bijbelmeditatie Ignis: webmagazine van de jezuïeten over geloof en cultuur In alle dingen: blog van Nikolaas Sintobin sj Verder kijken: videowebsite voor innerlijkheid Cardoner: tijdschrift voor ignatiaanse spiritualiteit Jezuïet worden

In naam van God?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zaterdag 7 februari 2015 - 9:51
Afdrukken
Godsdienstoorlogen, kruistochten en islamitisch extremisme: tonen ze een sterke relatie aan tussen geloof en geweld? Karen Armstrong meent van niet.
Illustratie: Marco Hazard/Flickr.com (creative commons)

Godsdienstoorlogen, kruistochten en recent natuurlijk het islamitisch extremisme: ze zouden een sterke relatie tussen geloof en geweld aantonen. Maar klopt de bewijsvoering? Karen Armstrong meent van niet.

Karen Armstrong is een autoriteit op het gebied van de geschiedenis van de religies. In de media wordt zij steevast ingeleid als ‘voormalige katholieke non’. Om van meet af aan haar gezag te ondermijnen? Alleszins is het daarvoor nu te laat. Haar lijvige en erudiete boekwerken hebben een blijvende indruk gemaakt. Recent heeft zij alweer zo’n studie gepubliceerd, dit keer over de relatie tussen religie en geweld door de eeuwen heen: In naam van God. Religie en geweld. Over een erg actueel onderwerp dus.

Overdrijving

Een bekende militante atheïst heeft niet zo lang geleden gesteld dat er religie nodig is om goede mensen over te halen tot slechte dingen, tot gewelddadigheden. (Wat is er nodig om slechte mensen goede dingen te laten doen?) Daarvan zijn vele historische voorbeelden te geven: de kruistochten, de Spaanse Inquisitie… 

Religie kan ook een rem zetten op het geweld

Maar als men de geschiedenis in haar geheel overloopt, blijkt deze stelling een rudimentaire overdrijving. Armstrong schetst de evolutie van de religieuze tradities vanaf 3000 voor Christus, in het Midden Oosten, India, China, Europa. Welke inzichten heeft zij te bieden? Te veel om op te noemen. Hier volgen er enkele.

Selectieve lezing

[Religie en geweld] Geweld heeft van oudsher een sterke fascinatie uitgeoefend. In de roes, in de razernij van het geweld konden mensen een quasi-religieuze extase ontdekken. Daarom wordt er in het pantheon van de polytheïstische religies steevast een belangrijke plaats ingeruimd voor de godheid van de oorlog, waarop de krijgers zich in de vroege agrarische samenlevingen konden beroepen om hun gewelddadigheid te wettigen. 

Daarmee konden zij ook het geweld cultiveren dat nodig was om hun voorrechten en ‘de publieke orde’ te handhaven. Immers, geen publieke orde zonder monopolie van het geweld. Eerste conclusie? Polytheïsten zijn niet meer vredelievend dan monotheïsten, de middeleeuwse Mongolen niet meer dan de Saracenen die Spanje onder de voet liepen. En dat hoewel volgens sommigen hun veelgodendom een religieus pluralisme en een politieke vreedzaamheid zou verraden. Een minder selectieve lezing van de geschiedenis moet die naïeve veronderstelling tegenspreken. 

Vredelievend

Het is waar dat de grote monotheïstische godsdiensten (judaïsme, christendom, islam) een min of meer uitgetekende doctrine hebben ontwikkeld en zodoende aanspraak maken op een superieure en mogelijk intolerante theologische waarheid. Dat is echter een mogelijkheid en geen noodzakelijkheid. De doctrine hoeft niet altijd tot gewelddadigheden te leiden. Ze kan ook een rem zetten op het geweld dat voortkomt uit natuurlijke impulsen of uit religieuze gedrevenheid. 

Extremisten tonen een gebrekkige kennis van hun religie

Wie kan bijvoorbeeld loochenen dat de evangelies sterk pacifistisch geïnspireerd zijn? Dat Augustinus en Thomas van Aquino later de leer van de rechtvaardige oorlog hebben ontwikkeld doet daar niets van af. Armstrong houdt vol dat alle grote religieuze tradities vredelievend en zelf even vredelievend zijn. Zij voelt zich nu eenmaal verplicht om te beklemtonen wat die religies met elkaar gemeenschappelijk hebben. De verschillen zet zij niet graag in de verf. 

Wereldlijke motieven

Is het niet zo dat religie soms aan de oorsprong heeft gestaan van uiterst gewelddadige conflicten? Neem die catastrofale godsdienstoorlogen van de zestiende en zeventiende eeuw. De Verlichters hebben er later naar verwezen om te pleiten voor de scheiding tussen kerk en staat en zelfs voor de privatisering van de religie. 

Maar die oorlogen waren niet uitsluitend religieus gemotiveerd. Wereldlijke motieven speelden ook een rol, zelfs een grotere rol dan de confessionele. De motieven van mensen zijn immers complex en die van politieke leiders nog meer. In onze streken kwamen edelen en steden in opstand tegen de Spaanse koning omdat die, als typische absolute monarch van die tijd, aanstuurde op de centralisatie van de macht. Waarom streed de katholieke Franse koning aan de zijde van de protestanten tegen de katholieke Habsburgers? Omdat toen de dynastieke en nationale belangen zwaarder wogen dan de confessionele.

Moslimextremisme

Dat brengt Armstrong tot de climax van haar betoog. Vandaag de dag worden de zogenaamde moslimextremisten vooral aangedreven door gevoelens van solidariteit met hun nationale gemeenschap. Die zien zij, terecht of ten onrechte, bedreigd door externe vijanden. Dat was zo in de tijd van het onderdrukkende kolonialisme, dat is nog altijd zo in deze tijd van westerse economische en culturele suprematie. En hun religieuze motieven? Die zijn er ook, in zekere mate. Maar over het algemeen vertonen die extremisten en terroristen een gebrekkige, veeleer dan een grondige kennis van hun religie. Dat heeft empirisch onderzoek uitgewezen. 

Guido Dierickx sj

Boekgegevens

Karen Armstrong, In naam van God. Religie en geweld, De Bezige Bij, 2015, 640 blz., € 29,90. 

Ontdek meer bijdragen over geloof en samenleving op Ignis Webmagazine

Gepubliceerd door

Jezuïeten

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook