Irène Gérard (1958) kwam na jaren in een maatwerkbedrijf terecht in Le"S" Grand Atelier in Vielsalm, kunstenaar Michiel de Jaeger is er begeleider. „Tijdens de lockdown bezocht hij kunstenaars met een beperking thuis. „Hij is een verzamelaar en bracht voor haar vintage Artis-Historiaprenten van soldaten mee", zegt Els Vermeersch.
Gérard portretteert en deconstrueert gezichten, zoals Picasso en Braque.
„Dat deed ze ook met de gezichten van de soldaten. De Jaeger tekende verder op haar werk, voegde kleuren toe. Het werk heet Le Gueules Cassées, zoals men in de Eerste Wereldoorlog soldaten noemde die verminkt geraken in het gezicht. De Jaeger en Gérard noemen zich dan weer soldaten van de schoonheid."
5. Een reactie op de collectie: Honoré d'O & Gerard van Lankveld
Halverwege het traject ontstond het idee om ook werken uit de collectie van het Museum Dr. Guislain op te nemen in De Windstoot. „Kunsten en erfgoed moeten samenwerken, maar vaak beperkt het zich ertoe dat een van de partners de andere een paar duizend euro stort en zijn logo mailt", zegt Luc Vandierendonck van Wit.H. „Wij hielden het voorbije jaar een dag per week kantoor in het museum. Het is niet meer zo dat wij kunst maken, en zij ze tonen. Alles begon door elkaar te lopen, waarbij ook de publiekswerkers, die normaal pas helemaal op het einde betrokken raakten, bijdroegen aan de expo."
„Wij worstelen met onze collectie", zegt Bart Marius, artistiek directeur van het Museum Dr. Guislain. „Als museum heb je een kunstenorganisatie nodig om je te bevragen, over die collectie en over hoe inclusief te zijn. We zijn een museum over psychiatrie, we gaan er soms gemakshalve vanuit dat we automatisch inclusief zijn, maar dat klopt niet."