Volgens Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, gebeurt de ingreep automatisch van zodra enkele klachten binnenlopen.
Meta, de nieuwe benaming van het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, heeft de beperkingen die zij had opgelegd aan de Facebook- en Instagram-accounts van Aid to the Church in Need UK (ACN UK), de Britse afdeling vanKerk in Nood opgeheven. Die beperkingen kwamen er nadat ACN UK haar campagne Hear Her Cries met een bijhorend videofilmpje had gelanceerd en daarin de benarde situatie van vele vrouwen en jonge meisjes die slachtoffer dreigen te worden van ontvoeringen of gedwongen huwelijken aanklaagde.
Geschokt
ACN UK verzamelde daarop 3.210 handtekeningen voor een petitiecampagne waarin de ingreep van Meta werd aangeklaagd. De katholieke hulporgansiatie stapte met haar klacht - tot grote ergernis van Facebook - ook naar de Britse gezant voor godsdienstvrijheid Fiona Bruce, en naar Reem Alsalem, de VN-rapporteur inzake geweld tegen vrouwen. Neville Kyrke-Smith, de directeur van ACN UK, stelt dat Meta na twee maanden toch maar had besloten het verbod op advertenties via haar pagina ongedaan te maken. Maar dat neemt niet weg dat hij nog altijd geschokt is door de manier waarop op die manier geprobeerd werd om enkele van 's werelds meest kwetsbare vrouwen een tweede keer het zwijgen op te leggen.