Na 21 jaar professionele praktijk in digitale media leer ik nog elke dag bij. Het medium, de inzichten en het onlinegedrag van mensen veranderen voortdurend.
Omdat de digitale budgetten van grote spelers almaar stijgen, gaat ook de kwaliteit van websites en apps omhoog.
Leuk voor de consument! Maar voor kerkverbonden organisaties en mensen verhoogt de drempel om een geloofwaardige producent te worden in dit nieuwe medium.
Aantrekkelijkheid is relatief. En de consument is kritisch.
Digitale vaardigheden opbouwen
Toch kan je als priester, religieus, theoloog, gelovige of kerkbetrokken organisatie met relatief weinig inspanning een groot verschil maken. Maar dan heb je wel een plan nodig om in de komende jaren je digitale vaardigheden stap voor stap op te bouwen.
Waarom leren priesters wel preken en theologen wel papers schrijven, maar niet om een goede blog te schrijven?
Hier 4 manieren om morgen de eerste stap te zetten.
- Deel goede inhoud van anderen via je sociale media.
- Hergebruik (met toestemming!) artikels en foto’s van andere websites. Sommige inhoud is door de maker vrijgegeven voor hergebruik. Dat heet Creative Commons. YouTube-video’s mag je altijd insluiten op je eigen website. Ook de video’s van Kerknet.
- Studeer en moedig zelfstudie door medewerkers aan. Lees de communicatietips die regelmatig verschijnen op Kerknet. Snel nieuwe digitale vaardigheden leren, kan ook op SkillShare (in het Engels). Uiteraard zal je moeten kiezen in welke discipline je je wilt specialiseren: schrijven, ontwerpen, fotograferen, programmeren, managen… Je kan onmogelijk alles leren. Ontdek bijvoorbeeld 5 beroepen in digitale evangelisatie voor kerkmensen.
- Werk samen met vrijwilligers (of medewerkers en freelancers als je die luxe hebt) die gepassioneerd zijn door andere disciplines dan jij. Digitale communicatie is interdisciplinair teamwerk. Reclamebureaus werken traditioneel bijvoorbeeld met creatieve duo’s: een tekstschrijver en een beeldontwerper die op elkaar ingespeeld zijn.
Specialiseren en samenwerken
Kleine en grotere kerkverbonden organisaties staan dus voor de uitdaging om hun medewerkers te begeleiden om (een beetje) digitale expert te worden en om samen te werken met experts in andere digitale disciplines. Dat vergt creativiteit in kleine teams met kleine budgetten!
Gelukkig zijn er digitale trends die een handje helpen.
- Je kan online alles leren wat je over het medium moet weten.
- Er zijn steeds meer gebruiksvriendelijke apps waarmee je snel mooie dingen kan maken. Zoals WeVideo om filmpjes te maken.
Vanuit mijn praktijk en spiritualiteit durf ik hopen op een renaissance van religieuze verbeelding en geloofscommunicatie. Het digitale medium biedt daar alle kansen toe.
Meer weten