Bernardus van Clairvaux | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Sint-Bernardusbeeld, Lisp © Jan Verheyen

Bernardus van Clairvaux

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 10 augustus 2021 - 16:03
Afdrukken
Feest op 20 augustus

De Franse monnik Bernardus van Clairvaux (1090-1153) was een van de invloedrijkste personen van zijn tijd. Hij heeft de cisterciënzerorde groot gemaakt. Ondanks zijn verlangen naar stilte en afzondering, reisde hij Europa door om ketterijen te bestrijden, de kruistocht te prediken, paus en bisschoppen te adviseren en wereldlijke heersers te vermanen. Hij wordt tevens beschouwd als een groot mysticus. Omdat één van de geloofsgemeenschappen van onze Pastorale Eenheid, namelijk Lisp, de heilige Bernardus als patroonheilige heeft, een patroonschap dat hij dan wel moet delen met Sint-Jozef en daar ook nog een levende devotie is voor Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart, wilden we hier aandacht geven aan deze bijzondere man die 21 jaar na zijn dood reeds heiligverklaard werd. Eén van zijn volgelingen is de zalige Beatrijs.

Sint-Bernardus en Maria, bidprentje uit het Certosa di Pavia

We weten dat Bernardus geboren is in Fontaines in Frankrijk, in een kroostrijk en welgesteld gezin. Hij studeert in de school van kanunniken in Châtillon-sur-Seine en langzaam rijpt in hem de keuze voor het religieuze leven. Rond zijn twintigste trad hij dan binnen in Cîteaux, een nieuwe kloostergemeenschap. Enkele jaren later krijgt hij van de abt de opdracht om het klooster van Clairvaux te stichten. Daar kon hij als jonge abt, hij was amper 25 jaar, zijn eigen opvattingen over het kloosterleven verfijnen en zich engageren om ze in praktijk te brengen.

Hij ijverde voor een sober en gematigd leven, zowel aan tafel als in de kledij en de kloostergebouwen en hij gaf aanbevelingen om de armen te steunen en zorg voor hen te dragen. Bernardus gaf mee vorm aan de statuten en dagelijkse regels van de Cisterciënzerorde waarbij hij de nadruk legde op de heropleving van de oorspronkelijke geest van regelmaat en ijver. Sindsdien worden de Cisterciënzers ook Bernardijnen genoemd en de vrouwelijke tak van de orde Bernardinnen, zoals het vroegere klooster op Nazareth. Ondertussen groeide de gemeenschap van Clairvaux en stichtten ze andere kloosters. Ook vrouwenkloosters werden door Bernardus opgericht.

Steeds meer zag hij zijn opdracht ook buiten de muren van het klooster, zelfs buiten Frankrijk. Hij voelde zich verantwoordelijk in een aantal kwesties van de Heilige Stoel en de Kerk. Hij had een levendige briefwisseling, o.a. met de abt van Cluny, hij bestreed de ketterij van de Katharen die het menselijk lichaam misprezen en bijgevolg ook de Schepper. Hij zal ook oproepen tot de tweede Kruistocht in 1146, die dankzij zijn prediking op een massale toeloop van kruisvaarders kon rekenen, maar het zou uiteindelijk een jammerlijke mislukking worden.

Toen een van zijn vroegere leerlingen tot paus werd verkozen, Eugenius III, schreef Bernardus als zijn geestelijke vader aan zijn geestelijke zoon een tekst met onderricht om een goede paus te zijn. In dat boek, met als titel 'De Consideratione' ('Over de Zelfbeschouwing'), dat volgens onze vorige paus Benedictus interessante lectuur blijft voor de pausen van alle tijden, geeft Bernardus ook zijn kijk op het mysterie van de Kerk en het mysterie van Christus, dat uitloopt op een bezinning op het mysterie van de drie-ene God. Maar hij besluit zijn boek met te zeggen dat we God nog het best kunnen vinden in het gebed.

Twee aspecten van de rijke leer van Bernardus zijn de persoon van Jezus Christus en Maria. Alleen Jezus, zegt Bernardus, is 'honing in de mond, zang voor het oor, vreugde in het hart' ('mel in ore, in aure melos, in corde iubilum'). Die uitspraak geeft aan Bernardus de eretitel 'Doctor Mellifluus', de 'honingvloeiende leraar'. Zijn lof op Jezus is inderdaad 'vloeiend als honing'. Voor Bernardus ligt de ware kennis van God in de persoonlijke en diepe ervaring van Jezus Christus en zijn liefde. Ons geloof is voor alles een persoonlijke, intieme ontmoeting met Jezus en dat kan heel bijzonder in de communie tijdens de eucharistie.

Sint-Bernardusbeeld, Lisp © Jan Verheyen

Het tweede aspect van de leer van Bernardus betreft Maria. Bernardus heeft er geen enkele twijfel over: 'per Maria ad Iesum', door Maria worden wij naar Jezus geleid. Bernardus getuigt van de centrale plaats die Maria inneemt in de heilsgeschiedenis, in eenheid met het offer van haar Zoon.

Ik zou dan ook deze korte overweging over de heilige Bernardus, want zijn leven is veel rijker dan ik hier in dit artikel kan uitdiepen, willen beëindigen met de aanroepingen tot Maria die we in één van de preken van Bernardus terugvinden:

Bij gevaar, moeilijkheden, onzekerheid, denk aan Maria, roep Maria aan.
Moge zij nooit van uw lippen wijken, moge zij nooit van uw hart wijken;
en opdat ge de hulp van haar gebed zou verkrijgen,
vergeet nooit het voorbeeld van haar leven.
Als ge haar volgt, zult ge u nooit van weg vergissen;
als ge tot haar bidt, zult ge nooit wanhopen;
als ge aan haar denkt, kunt ge niet verkeerd zijn.
Als zij u steunt, zult ge niet vallen;
als zij u beschermt, hebt ge niets te vrezen;
als zij u leidt, zult ge niet moe worden;
als zij u gunstig gezind is, zult ge op uw bestemming geraken ...

Bernardus liet 534 brieven, 340 preken en 12 traktaten na. Hij had 68 dochterkloosters van Cîteaux gesticht. Kort na zijn dood werd het proces van zijn heiligverklaring gestart. In 1174 werd hij door paus Alexander III gecanoniseerd. In 1830 riep paus Pius VIII hem uit tot Kerkleraar. In 1953 wijdde paus Pius XII een encycliek aan hem bij gelegenheid van zijn 800ste sterfdag; de titel is ontleend aan zijn bijnaam: Doctor Mellifluus ('Honingvloeiende Leraar').

Ik hoop dat deze korte overweging op Bernardus, die verliefd was op Jezus en Maria, ook ons dichter bij Jezus en Maria brengen. Het is dan ook een goede keuze geweest van de eerste pastoor van Lisp om Bernardus van Clairvaux als patroonheilige te nemen voor de parochie op Lisp. Hij is daar in goed gezelschap met Sint-Jozef en Onze-Lieve-Vrouw. De keuze voor Bernardus als patroonheilige van de parochie Lisp heeft uiteraard te maken met de nabijheid van de abdij van Nazareth, een toenmalige cisterciënzerinnenabdij met als bekendste kloosterlinge de zalige Beatrijs, één van de twee patroonheiligen van onze Pastorale Eenheid.

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook