Uit Laudato Si’
Wanneer mensen egocentrisch worden en zich op zichzelf terugplooien, vergroot hun hebzucht. Inderdaad, hoe leger het hart van een persoon is, hoe groter zijn behoefte wordt om dingen te kopen, te bezitten en te consumeren. In deze context lijkt het onmogelijk dat iemand aanvaardt dat de realiteit hem grenzen oplegt. In dit perspectief bestaat een echt gemeenschappelijk goed niet. Indien deze mensen de samenleving bepalen, dan zullen normen slechts gerespecteerd worden voor zover ze niet ingaan tegen de eigen behoeften. (Laudato Si' 204)
Leren van de slimheid van de rentmeester
Hoort dit, gij die strikken spant voor de armen om de misdeelden in het land te verdelgen,
gij die de grond uitput, de ertsen weghaalt, de rijkdommen bijeenschraapt
en de armsten berooft van hun bos, hun water, hun thuis en hun broodwinning.
Gij die handelt en misbruikt, zonder respect voor de waarde van mensen en levende wezens,
de gevolgen wegwuift als niet ter zake, onder de dekmantel van economische vooruitgang...
Stilletjes hopen we dat die donderpreek van Amos niet voor ons bestemd is.
Net zoals we hopen dat het verhaal over de onrechtvaardige rentmeester niet over ons gaat.
Wij zijn het niet die -zoals hij-ons vel proberen te redden door mensen om te kopen.
Zijn het dan niet eerder boodschappen voor de grote economische en politieke spelers?
Als zij de vele miljarden, die nu worden versast naar bewapening of belastingparadijzen,
zouden inzetten om ieder zijn deel te geven, om een rechtvaardige verdeling te maken,
dan rolde het geld naar de juiste kant.
Leer toch maar van de slimheid van de rentmeester, zegt Jezus.
Niet om zoals hij corrupt te zijn,
maar om als 'kinderen van het licht' bij de zaak te zijn,
en zorg te dragen voor de toekomst en het leven.
De ‘new deal’ gaat ook om je eigen kleine aandeel, je persoonlijke keuzes.
Neem ze maar onder de loep.
Wie maakte je T-shirt? Waar komt je voedsel vandaan?
En de edele metalen in je smartphone?
Waarvoor gebruikt je bank jouw spaargeld?
Ben je zeker dat je niet medeplichtig bent aan de vernietiging en de uitbuiting?
Je kan niet tegelijk God dienen en het geld. Je keuze moet duidelijk zijn.
'Wie betrouwbaar is in het kleinste, is ook betrouwbaar in het grootste!'
Op de maat van je gezin, van je vereniging, van je kerk... je moet eerlijk zijn tot op de graat!
Daarmee komen we het verst!
(Jan De Roeck)
Zorg dragen voor de toekomst en het leven
- Lucas stelt de ‘kinderen van de wereld’ tegenover de ‘kinderen van het licht’. (Luc. 16,1-13)
Hij doet dat met een ogenschijnlijk kromme redenering. Een ontslagen rentmeester probeert zijn hachje te redden. Niet omdat hij ‘goed’ wil doen, maar omdat hij via een extra corrupte ingreep vrienden wil kopen bij de schuldenaars van zijn meester.
- En vreemd genoeg kan zijn bedrogen meester die truken van de foor wel appreciëren. Hij beheerst ze waarschijnlijk zelf ook wel, de methoden die in de wereld gebruikelijk zijn: via een beredeneerde strategie, corruptie, smeergeld of vriendjespolitiek je doelen bereiken.
- Het gaat over de wereld waarover het citaat uit Laudato Si’ spreekt: mensen die egocentrisch worden, op zichzelf terugplooien, en met hebzucht proberen om de leegte in hun hart op te vullen. Mensen die met de woorden van Amos ‘strikken spannen voor de armen om de misdeelden in het land te verdelgen’. (Amos 8,4-7)
- We moeten niet naïef zijn, zo gaat Lucas verder. We moeten die wereld kennen, en niet aarzelen om zelf ook gebruik te maken van het geld, ook al is dat de 'onrechtvaardige mammon'. We moeten zelf ook beredeneerd te werk gaan, maar anders dan die ontslagen rentmeester, moeten wij wél betrouwbaar zijn. Als kinderen van het licht, dienen wij niet de mammon, maar God. Ons doel ligt niet in het vergaren van rijkdom, maar in het zorg dragen voor de toekomst en het leven.
- Of zoals de campagne van Ecokerk zegt: het gaat om het realiseren van de 7 Laudato Si’-doelen. Niet lukraak, maar met overleg en gepland.
Vind meer inspiratie in het aanbod voor liturgie, bezinning en gesprek van Ecokerk
Ontdek de campagne 'Met een 7-sprong naar integrale ecologie'