Vol verwachting uitzien naar Kerstmis | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
De profeet Jeremia, Rembrandt

Vol verwachting uitzien naar Kerstmis

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zondag 8 december 2024 - 9:56
Afdrukken
Vanuit de pijn van onze samenleving

Vorige keer ging het in ons hoofdartikel over de ‘advent’ op zich, over 'Hunkeren naar de komst van Christus. In dit artikel bekijken we de advent vanuit de oudtestamentische lezingen op de vier zondagen, vier profetische teksten die een belofte van hoop in zich dragen in moeilijke tijden.

De oudtestamentische lezingen die op de adventszondagen van dit kerkelijk jaar (C-cyclus) te beluisteren vallen, zijn alle vier ontstaan in een crisistijd: de tijd van de vernietiging van het Noordrijk Israël door de Assyriërs in 721 voor Christus (Sefanja en Micha - derde en vierde zondag), rond de tijd van de verovering van Jeruzalem door de Babyloniërs in 589 (Jeremia - eerste zondag); de perikoop uit het boek Baruch (tweede zondag) is moeilijk te dateren, maar de tekst zelf getuigt van de moeilijke situatie waarin hij ontstaan is. Viermaal gaat het om een profetische tekst, woorden van profeten, mensen die midden in het leven van hun tijd staan, midden de verwarring en pijn van hun tijd, en die in die situatie een woord van God laten opklinken, een woord van hoop, een belofte.I

De profeet Jeremia, Rembrandt

Dat is inderdaad het paradoxale: te midden van veel angst, lijden en miserie spreken zij van hoop en vreugde. De grond van hun hoop en vreugde is hun geloof dat God trouw is aan mensen, dat Hij uit liefde onze wereld nieuw kan maken. Centraal in hun boodschap staat telkens de stad: Jeruzalem (ook wel 'Sion' geheten), de bedreigde, de onveilige, de omsingelde, de vredeloze en ook onrechtvaardige stad Jeruzalem. Tot haar zeggen deze profeten: verheug u en wees blij met heel uw hart (Sefanja), leg uw kleed van rouw en ellende af, ga op de hoogte staan en kijk uit naar het oosten (Baruch), want God is u niet vergeten, Hij komt u tegemoet met Zijn goedheid en menslievendheid: Hij zal u een koning schenken die het land rechtvaardig bestuurt, die u redt en veiligheid schenkt, die aan uw stad een nieuwe naam zal schenken: ‘Heer, onze gerechtigheid’ (Jeremia).

Bekleed u met Gods heerlijke schoonheid, sla de mantel van Gods gerechtigheid om, God gaat u een nieuwe naam geven: ‘vrede door gerechtigheid - glorie door vroomheid’, God gaat al uw mensen die uit elkaar gejaagd werden, weer samenbrengen, wees blij want God denkt weer aan u, Hij is u nabij met zijn barmhartigheid en gerechtigheid (Baruch).

Het vonnis dat op u drukte werd door de Heer vernietigd, Hij heeft uw vijand verjaagd, Hij blijft bij u, gij hoeft geen onheil meer te vrezen: door zijn liefde maakt Hij u nieuw, Hij jubelt om u van vreugde (Sefanja).

De profeet Sefanja, Rusland 17de eeuw

Micha herneemt al deze beloften, maar hij spreekt ze uit over het kleine stadje Bethlehem: God zal u niet langer overlaten aan uw lot, Hij zal uit u een kind laten geboren worden dat u zal hoeden door de kracht van de Heer, dat u in veiligheid zal doen wonen; Hij zal een man van vrede zijn (Micha). Te midden van de pijn van hun tijd spreken deze profeten woorden van grote verwachting: de Heer komt, Hij is u niet vergeten.

Wat zeggen deze teksten aan ons, wij die meer dan 2000 jaar later leven? Wellicht kunnen wij ons vrij goed herkennen in het beeld van de stad Jeruzalem, de stad die rouwt, die bedreigd is, waar de vrede ver is en de ongerechtigheid maar al te zichtbaar: Jeruzalem is symbool van onze wereld, onze samenleving, onze eigen omgeving, een wereld waar veel misgaat, waar vele relaties tussen mensen, sociale groepen en volkeren scheef zitten, een wereld waar gerouwd en geweend wordt. Maar het is vandaag ook de stad waar beslist wordt over leven en dood, van waaruit bevelen gegeven worden om steden en dorpen plat te bombarderen.

Durven wij echter mét de profeten de gesloten gordijnen van de rouw, van het doemdenken en van het bittere klagen en zuchten eens openschuiven om het licht van Kerstmis te laten schijnen over onze wereld: ‘Zozeer immers heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat al wie in Hem gelooft niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen, maar opdat de wereld door Hem zou worden gered’ (Joh. 3, 16-17): Je kan niet echt Kerstmis vieren en tegelijkertijd de wereld en de samenleving prijsgeven aan de verdoemenis en de wanhoop! Kerstmis vieren is tegelijk vieren dat er hoop is voor onze wereld, voor de stad van de mensen. Door de mond van de oude profeten zegt God ook vandaag tot ons: Ik denk aan u, Ik laat u niet langer over aan uw lot, door mijn liefde maak ik alles nieuw. Advent vieren in onze dagen is de moed hebben om te hopen, is de bereidheid hebben om te werken aan een wereld van vrede en gerechtigheid, van verzoening en vreugde, in eenheid met Jezus Christus, de man van vrede, de koning van de gerechtigheid, de reddende held, de man van barmhartigheid die de uiteengeslagen kinderen weer bij elkaar brengt.

De profeet Micha, detail Lam Gods, Gent

Misschien zullen sommigen zeggen: dat zijn grote woorden gesproken voor de grote wereld, maar wat moeten wij daarmee op onze plaats, in ons gezin, onze thuis? Laten wij dan goed luisteren naar de profeet Micha: ‘Gij Bethlehem Efrata, het kleinste onder Juda’s geslachten, uit u zal geboren worden hij die over Israël moet heersen’. Bethlehem is overal, maar vooral daar waar mensen durven te hopen op God en met Maria zeggen: Ja, Heer, ik ben bereid. Dan wordt onze eigen thuis met Kerstmis een Bethlehem: de plaats waar de goedheid en de menslievendheid van onze God zichtbaar verschijnt onder de mensen, waar herders en wijzen het licht zien stralen in het duister van hun leven. Dan wordt ons huis een plaats van vreugde, waar Gods ‘glorie’ voor mensen tastbaar en voelbaar wordt.

Nog een goede voorbereiding op Kerstmis!

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook