De heilige tijd van Kerstmis | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Op de kerstmarkt in Avioth (FR) © Jan Verheyen

De heilige tijd van Kerstmis

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zondag 29 december 2024 - 14:49
Afdrukken
Kerst: einde of begin van een feesttijd

De kersttijd is verschoven van de periode na Kerstmis naar de decembermaand. Op veel plaatsen ligt het kerkelijk leven even stil na eerste kerstdag. En dat is eigenlijk spijtig. Kerstmis zou het begin van de feesttijd moeten zijn: een ontdekkingsreis naar wat de geboorte van Christus dit jaar voor ons betekent.

Advent is de mooiste tijd van het jaar, hoor ik mensen zeggen, ‘bijna nog mooier dan Kerstmis zelf’. En het is ook een prachtige tijd: verwachting, lichtjes in het donker, hoop op nieuw leven. Alle reden om de vieringen in de kerk extra goed voor te bereiden. Daarom ook maak ik elk jaar een boekje met de liturgie van de vier adventszondagen. In de samenleving denken mensen voor alles aan die gezellige decembermaand met sfeervolle muziek, kerstconcerten, kerstmarkten en kerstdiners.

Kerstboom in de stad Sedan (FR) © Jan Verheyen

De kersttijd is de periode vóór Kerstmis geworden in plaats van de tijd erna. Het lijkt erop dat we in de kerk beter zijn in het vieren van de voorbereidingstijden dan van de feesttijden in het kerkelijk jaar. Maar is het eigenlijk niet vreemd dat de kersttijd voorbij lijkt als de viering van Kerstdag is geweest. Is dat altijd zo geweest? Neen, de traditie en de volkscultuur laten zien dat de kersttijd een periode was vol feesten en gebruiken, zoals spel, muziek en theater.

Het geboortefeest van Jezus

De meest verbreide opvatting is dat de datum van Kerstmis op 25 december ontstaan is als kerstening van een Germaans midwinterfeest of het Romeinse feest van de Sol Invictus, de onoverwinnelijke zon. Maar dit is onwaarschijnlijk. Vanaf de tweede eeuw hebben theologen vooral in het Oosten gespeculeerd over de geboortedatum van Christus. In de tijd van de christenvervolgingen ontleenden de christenen hun identiteit juist aan het feit dat ze anders waren dan de Romeinse cultuur, en de Germanen waren ver weg van de christenen in Jeruzalem, Constantinopel of Rome. De theologen van die tijd zochten naar een verband met de dag van zijn dood: Goede Vrijdag. Rond 200 heeft men berekend dat Jezus in het jaar 33 gestorven moet zijn op 25 maart. Vanuit de getallensymboliek in joodse en vroegchristelijke kringen werd de conclusie gemaakt dat Hij dan ook op 25 maart ontvangen moest zijn: Maria Boodschap. Vanaf dat moment is het negen maanden naar 25 december.

Op de kerstmarkt in Avioth (FR) © Jan Verheyen

Op het tweede concilie van Tours in 567 spreekt men voor het eerst over de ‘twaalf dagen van Kerst’ als een feestperiode die het feest van de geboorte van Christus op 25 december verbindt met het feest van Epifanie, bij ons beter bekend als Driekoningen. De datum van 6 januari werd in de oosterse kerk aanvankelijk gevierd als geboortefeest, maar dat werd later het feest van de Openbaring, met de doop in de Jordaan als belangrijkste gebeurtenis. Zo is het eeuwenlang gebleven. Vroeger werd de kerstboom opgezet op kerstavond, met daarin twaalf kaarsjes (met een emmer zand ernaast, vanwege de brandende kaarsjes), en natuurlijk ook een stalletje. Die kerstboom bleef staan tot Driekoningen. Zo markeerde de boom met zijn lichtjes de twaalf dagen van de kersttijd.

Twaalf heilige dagen

In deze dagen werden de rollen omgekeerd. Op 28 december, Onnozele Kinderen, mag de jongste de baas zijn, zegt een oude traditie. Ook Driekoningen zelf kennen we nog als een verkleedfeest me drie kinderen in de rol van koning, of als dag waarop degene die de boon in de koek vindt voor één dag koning is, met bijbehorend gezag.

Dat omkeren van rollen heeft een doel: het markeert dat deze tijd buiten de normale tijd valt. In de dagen tussen kerst en Driekoningen lijkt de tijd wel stil te staan. De zonnewende is geweest, maar de dagen willen nog niet lengen. Volksgeloof zegt dat in deze periode van lange nachten en korte dagen de hemel en de aarde elkaar rakelings nabij zijn. De geesten, zij die uit de tijd zijn gevallen (het zonnejaar telt 365 dagen, de maankalender 354 dagen), zwerven op aarde. Zij moeten te vriend worden gehouden met eten of afgeschrikt worden met lawaai (daarom onze vuurwerktradities). In christelijk perspectief zeggen we dat God uit de hemel is afgedaald en de almacht heeft ingeruimd voor de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan op aarde (incarnatie).

De maand januari, Cornelis Dusart, gravure eind 17de eeuw © Rijksmuseum Amsterdam

Het feest van Kerstmis is in onze tijd aan het veranderen. Mensen die niets meer met het christelijk geloof hebben, willen toch de feestelijkheden van kerst niet missen. Ze komen graag gezellig bij mekaar samen rond de versierde boom. Kerstmis is dan ook meer en meer het feest van de familie geworden. Anderzijds is er een zoeken naar een nieuwe spirituele invulling. Mensen beroepen zich dan op een voorchristelijke zonnewende- en midwinterfeest.

Vier de kersttijd

Het zou goed zijn  als we als kerk meer bezinning aanbieden in de periode na Kerstmis, een periode van verdieping van wat kerst voor ons betekent: de geboorte van de Messias, de geboorte van God in een mensenkind, de wending van de zon, het leven in een nieuw licht kunnen zien. De betekenis van Kerstmis is zo veelomvattend dat zij niet in één nacht te vatten is. De Duitse benaming Weihnachten is mooi en veelzeggend: het gaat om gewijde nachten. Christus is geboren, maar het duurt een tijd voordat de geboorte van het nieuwe licht effect heeft op de wereld. Daarom zijn er meerdere ‘gewijde nachten’ nodig om deze betekenis tot ons te laten doordringen.

Wil je reageren op dit artikel? Of heb je voorstellen voor de dagen na Kerstmis? Mail dan gerust naar jan.verheyen@bisdomantwerpen.be.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook