De heiligen Petrus en Paulus, apostelen | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
HH. Petrus en Paulus

De heiligen Petrus en Paulus, apostelen

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op woensdag 25 juni 2025 - 17:53
Afdrukken
Feestdag: 29 juni

Nu zondag 29 juni vieren wij het oudste apostelfeest: de gedachtenis van de marteldood van Petrus en Paulus, die plaats had tijdens de gruwelijke christenvervolging onder keizer Nero. Voor de joodse mens is de heiliging van Gods Naam verbonden met het standvastig getuigenis dat in uiterste consequentie het martelaarschap kan inhouden. De vroege christelijke gemeente stond mee in deze traditie en deelde deze overtuiging. Het heeft zeer velen de kracht gegeven om in de perioden van vervolging te volharden en vast te houden aan het geloof van Jezus Christus.

HH. Petrus en Paulus

In de maand juli 64 liet keizer Nero vele christenen ter dood brengen, op beschuldiging van brandstichting in de oude volkswijk achter zijn paleis. Op de plaats waar nu de Vaticaanse tuinen zijn, werden onschuldige mensen ingesmeerd met pek en als levende fakkels aangestoken en verbrand. Volgens de zeer oude traditie, die bevestiging heeft gevonden door vondsten bij de opgravingen onder de huidige Sint-Pietersbasiliek, is Petrus ter dood gebracht bij het circus van Nero en begraven op de begraafplaats van de Vaticaanse heuvel, een gegeven dat nooit door een andere plaatselijke kerk is betwist.

In het apocriefe geschrift De Handelingen van Petrus, geschreven in de laatste helft van de tweede eeuw, lezen we dat de christenen Petrus aanspoorden om uit Rome te vertrekken, daar hij groot gevaar liep. “Hij liet zich overtuigen en ging alleen weg. Maar toen hij de poort uitging, zag hij de Heer Rome binnengaan. Toen hij Hem zag, zei hij: ‘Heer, waar gaat U naartoe?’ De Heer zei hem: ‘Ik ga Rome in om gekruisigd te worden.’ En Petrus zei tot Hem: ‘Heer, wordt U weer gekruisigd?’ Hij zei hem: ‘Ja, Petrus, Ik word weer gekruisigd.’ Toen Petrus tot zichzelf gekomen was en de Heer zag opgaan naar de hemel, keerde hij terug naar Rome terwijl hij zich verheugde en de Heer verheerlijkte omdat die zelf gezegd had: ‘Ik word gekruisigd’. Dat zou met Petrus gebeuren.” (hoofdstuk 35).

In het verloop van het verhaal wordt verteld dat Petrus aan de beulen vraagt om ondersteboven gekruisigd te worden, om zo in zijn gestalte de mens te weerspiegelen in zijn zondige staat. Die mens heeft alle kenmerken van de natuur als beelddrager van God verwisseld en op de kop gezet. Deze zondige mens wordt tot ommekeer geroepen en aangespoord om zijn toevlucht te nemen tot het kruis van Christus, het teken van onze verlossing.

...

Het Nieuwe Testament bevat twee brieven op naam van Petrus. In de eerste brief is sprake van een gespannen verhouding tussen de christelijke gemeente en de heidense omgeving. De christenen worden belasterd en daardoor op de proef gesteld. Later zal bisschop Cyprianus van Carthago schrijven: ‘Het is reeds een misdaad om temidden van schuldigen onschuldig te zijn. Wie de bozen niet nadoet, wekt ergernis’ (Ad Donatum 10). Men neemt algemeen aan dat deze brief in Rome geschreven is en van Petrus zelf afkomstig, met de hulp van Silvanus, een goed ontwikkeld man en metgezel van Paulus. We komen hem onder de naam Silas tegen in de Handelingen van de Apostelen. De tekst bevat tal van liturgische elementen die betrekking hebben op de doop en de eucharistie.

Daarentegen wordt vrijwel algemeen aangenomen dat de tweede brief niet van de apostel afkomstig kan zijn, wel op naam is gesteld van Petrus, maar waarschijnlijk ontstaan aan het begin van de tweede eeuw. In het eerste hoofdstuk klinkt een oproep om in het duister van de tijd te volharden ‘totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten’. Herinnerd wordt aan de verheerlijking op de berg waar Petrus met de anderen ooggetuigen waren van de majesteit van Jezus.

De felle ijveraar Saul ontving na zijn roepingsvisioen op de weg naar Damascus een nieuwe naam, Paulus, wat betekent de geringe. Hij bekeerde zich tot Christus, die hij eerst had afgewezen en vervolgd. In hem groeide de overtuiging dat hij op reis zou moeten gaan naar de heidense volken rond de Middellandse zee, de toenmalige bewoonde wereld.

H. Paulus

Na zijn doop trok hij zich drie jaar lang terug in Arabië, voor een leven van afzondering en gebed. Daarna begon voor hem een nieuw bestaan als apostel van de heidenen. Nadat hij drie missiereizen had gemaakt, werd hij aangeklaagd door joodse tegenstanders en naar Rome gebracht, nadat hij als Romeins staatsburger gebruik had gemaakt van zijn recht zich te beroepen op de keizer. Onderweg daarheen leed hij schipbreuk en belandde als gevangene op Malta waarover het boek Handelingen (27, 14-44) verslag doet.

In het voorjaar van 62 bereikte hij dan toch Rome waar hij twee jaar doorbracht in huisarrest. Hij schreef er waarschijnlijk zijn vier gevangenschapsbrieven aan Filippi, Kolosse, Filemon en Efese. In Rome kreeg de apostel gelegenheid Jezus Christus te verkondigen.

Waarschijnlijk is hij vrijgelaten in het jaar 63, waarna hij Spanje heeft bezocht en Griekenland. Nadat hij opnieuw gevangen was genomen, is hij in 67 onder keizer Nero als Romeins staatsburger volgens het geldende recht onthoofd en begraven aan de Via Appia buiten de stad Rome. Eén van de vier aartsbasilieken van Rome, Sint-Paulus buiten de muren, bewaart de herinnering aan deze grafplaats.

De beide apostelen, zuilen van de Kerk, hebben over de hele wereld grote verering gevonden. Zij zijn samen of afzonderlijk patroon van ontelbare kerken, waaronder de grootste gebouwen van de christenheid: Sint-Pieter in Rome en St. Paul’s Cathedral in Londen.

Kanunnik em. Jan Verheyen, pastoor

(Inspiratie: o.a. J.N. van Ditmarsch, Vieren en gedenken, Cor Unum et Anima Una, 2004)

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook