En dan begon de generale repetitie en de soundcheck. Het liep opperbest, kleine details werden door Guido en de opnameleider nog aangepast, ik was nog altijd op zoek naar mijn stem. Af en toe had ik ze terug.
Na die generale repetitie een korte pauze. De liturgische kledij even uit, een warme thee gaan drinken op de pastorie en terug naar de kerk. Opnieuw de liturgische kledij aantrekken, de micro werd opnieuw opgespeld op mijn kazuifel en op de dalmatiek van diaken Gert. En dan opnieuw in beginpositie achteraan in de kerk.
De kerk kwam mooi vol te zitten: links vooral het koor en de Chiro, rechts onze vaste kerkgangers, maar ook heel wat anderen die eraan gehouden hadden om erbij te zijn.
In de huiskamers en de woonzorgcentra konden ze iets voor 10 uur de begingeneriek zien, een buitenbeeld van de Heilig Kruiskerk. En op de slag van 10 uur zette de intredeprocessie zich in gang. Het liep feilloos.
De viering zelf ga ik niet bespreken. Jullie hebben die zelf kunnen meemaken in de kerk of kunnen zien op TV. Of misschien beluisterd op de radio. Want ook op Radio 1 werd de viering uitgezonden.
Enkele minuten voor 11 uur gaf ik de zegen en kon onze diaken iedereen nog vredevol huiswaarts zenden. Ik moest nog tot 13 uur telefoons beluisteren en beantwoorden. Heel wat reacties kwamen ook binnen via mail, verschillende vanuit Nederland, zelfs één vanuit Spanje. Op één na allemaal heel positief.
We konden na de viering nog genieten van broodpudding die Leen nog gemaakt had zaterdagvond van de korsten van het grote verrassingsbrood waarin de belegde broodjes lagen van de opnameploeg. Dat was dan ook mijn middageten tussen de telefoontjes in.
De novembermaand was een hectische maand op liturgisch vlak. Er waren de vieringen van Allerheiligen en Allerzielen, de Sint-Hubertusviering met stilaan ‘internationale uitstraling’. Ik was die week ervoor, van 3 tot 7 november met vrienden naar de Veluwe gegaan, dat prachtig en immens natuurgebied in Nederland, om te genieten, maar ook om de preken te maken van de Sint-Hubertusviering én van Wapenstilstand. Want twee dagen na de Sint-Hubertusviering moest ik voorgaan in de gedachtenisviering van Wapenstilstand. En enkele dagen later een uitvaart voorgaan. Ondertussen nog een aantal vergaderingen.
En dan komt weer die vraag: zie je het nog zitten voor een volgende TV-mis. In de euforie van die zondag zou ik spontaan zeggen: ja! Maar mijn verstand en mijn lichamelijke toestand zeggen: neen! Ik word eind dit jaar 75 jaar. Heel wat kwaaltjes steken stilaan de kop op. En er zijn – gelukkig – nog wel wat jongere priesters die kunnen voorgaan in zulke vieringen.
Dan nu een kort artikel over de Advent, want zo was ik deze bijdrage begonnen.
1. Oorsprong, geschiedenis en betekenis
Advent is afgeleid van het Latijnse advenire (naderen) en adventus (komst). Deze woorden werden gebruikt bij de troonsbestijging van de keizer, het eerste officiële bezoek van een vorst of de komst van een godheid naar de tempel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat christenen net deze term kozen om de periode aan te duiden, waarin we de komst van Jezus op aarde, zowel in het verleden als in de toekomst, verwachten.