Hoogleraar Bénédicte Lemmelijn omhelst “kritisch niet-weten” | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Tertio

Tertio

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Neem een abonnement Bezoek onze website
Copyright: Hans Ausloos

Hoogleraar Bénédicte Lemmelijn omhelst “kritisch niet-weten”

icon-icon-blog
Gepubliceerd op dinsdag 4 oktober 2016 - 11:52
Afdrukken

Het transcendente valt volgens Bénédicte Lemmelijn nooit compleet te (be)grijpen. Ook alle Bijbelverzen, menselijk woorden en dogma’s schieten tekort. De Leuvense hoogleraar neemt daarom in het boek Mijn geloof als Bijbelwetenschapper? Een broos en eerlijk antwoord afscheid van “wat” velen voor waar hebben genomen. Meer dan ooit berust haar innerlijke leven op een bewust beamen “dat” God liefde is, met de L van Bijbel.

Groeien in zowel kritisch denken als doorleefd geloven is best mogelijk, weet Bénédicte Lemmelijn uit ervaring. Met haar jongste boek getuigt de vicedecaan open en bijwijlen kwetsbaar over alle denkbeelden die door de jaren heen overboord zijn gegooid. Al zet zij vooral in de verf hoe het fundament aan stevigheid heeft gewonnen, ondanks haar besef dat de Schrift uit gegroeide geschriften bestaat. “Het heilige boek van de christenen bevat slechts menselijke woorden voor andere stervelingen over een God die onnoembaar blijft”, benadrukt ze. “Exegese en tekstkritiek leren bovendien hoe onze Bijbel de neerslag vormt van ‘vreemd’ cultureel of theologisch gedachtegoed uit meerdere periodes, waaraan verscheidene auteurs over vele eeuwen hebben bijgedragen.” 

“Het stelsel aan overtuigingen waarmee ik als dochter uit een diepgelovig Limburgs diakengezin naar Leuven ben getrokken, is vandaar voor een deel gesloopt”, vervolgt de Tertio-columniste. “Door lessen exegese, maar evenzeer moraaltheologie of kerkgeschiedenis zijn onkritische aannames losgelaten. In de plaats van een ‘niet-kritisch weten’ waarover ik dacht te beschikken, heb ik vandaag een ‘kritisch niet-weten’ omhelsd. Verwijzend naar de Franse filosoof Paul Ricœur vormt dat een soort ‘tweede naïviteit’. Kwantitatief zijn misschien veel aannames weggevallen, maar de blijvende intuïties gaan veel meer naar de essentie. Nicolaas van Cusa (1401-1464, nvdr) heeft voor een gelijkaardige basishouding de term docta ignorantia gemunt, ‘geleerde onwetendheid’ of ‘wetend niet-weten’. Voor hem schiet het menselijke denken over God altijd tekort, aangezien onze ratio uitgesproken vergelijkend werkt. Iets wat aan elke vergelijking ontsnapt blijft finaal onkenbaar. Wie denkend naar God wil, dient zodoende als het ware boven zijn verstand uit te stijgen.”

Gepubliceerd door

Tertio

Meer

Blog

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook