De sleutel tot het paasgeloof vinden we terug in Jezus’ leven. Dat schrijft Brugs bisschop Lode Aerts in zijn essay voor het paasnummer van Tertio (12 april). Ten einde toe bleef Hij vertrouwen op de verzoenende kracht van Gods liefde. Het besef dat de levende God in de dood is gekomen, is de bron van elke christelijke hoop.
“Wat Jezus deed bij het begin van zijn openbare leven, zien we vaak over het hoofd”, stelt Lode Aerts. “Als eerste werk riep Hij twaalf leerlingen rond zich, tezamen met een aantal vrouwen, in een soort nieuwe familie. Dat samenleven was niet evident. In het gezelschap bevond zich ongetwijfeld meer dan een vrome vrouw, maar ook een ex-prostituee. Onder de mannen was er een tollenaar die heulde met de Romeinse bezetter, maar ook een zeloot die koos voor gewapend verzet. Rond Jezus leren ze samen aan dezelfde tafel zitten. Dat zulke diverse mensen zich door Hem laten verzamelen, maakt de komst van een nieuwe, verzoende wereld aanschouwelijk. Een voorsmaak van verrijzenis.”
“Wat Jezus verkondigt, zet evenzeer een poort open voor iets nieuws”, gaat de Brugse bisschop verder. “Zijn woorden ademen verrijzenis uit. Hij vertelt vooral parabels. Die verhalen lokken je weg uit je gesloten wereldje en verrassen je bij de ontknoping met een ongekend perspectief. Onverwacht en onverdiend kan de verloren zoon, die zijn erfenis heeft verbrast, een totaal nieuw leven beginnen.”
“Jezus’ predicatie zet mensen in beweging en opent hen de ogen voor een beslissend alternatief”, getuigt Aerts. “Wie erop ingaat, ervaart te midden van impasses een uitweg. Een stap naar opstanding. Het blijft evenwel niet bij woorden alleen. Zelfs de meest kritische Bijbelgeleerden beschouwen Jezus als een genezer. Die genezingen zijn alleen tekens van iets dat God in gang zet. Het is ‘door de vinger Gods’ dat Hij zieken geneest. Het komt erop aan dat je de genezing ziet als Gods nieuwe levenskans.”
Lees het volledige paasessay deze week in Tertio.
Proefnummer en abonnement: www.tertio.be