Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 3 / 3 | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Mediazondag

Mediazondag

  • Startpagina
  • Zoeken
  • Meer
    • Contacten
      Guimardstraat 1, 1040 Brussel
      02 507 05 94
      g.lesage@interdio.be
      Kerknet
      Kerknet
    • Zoeken
    • Materiaal Mediazondag 2023
      Boodschap van paus Franciscus voor de 57ste WereldcommunicatiedagLiturgische suggesties voor Mediazondag
      Ik wil een microsite beheren op Kerknet Ik wil een banner naar Kerknet op mijn website Steun Kerknet Websites van religies en levensbeschouwingen in Vlaanderen
Hoe word je een geloofwaardige producent in het digitale medium? © Pexels

Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 3 / 3

Sim D'Hertefelt

Sim D'Hertefelt

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zondag 24 september 2017 - 8:00
Afdrukken
In 3 afleveringen bieden we een stappenplan voor digitale geloofscommunicatie. Vandaag: hoe word je een geloofwaardige producent in het nieuwe medium?

Na 21 jaar professionele praktijk in digitale media leer ik nog elke dag bij. Het medium, de inzichten en het onlinegedrag van mensen veranderen voortdurend.

Omdat de digitale budgetten van grote spelers almaar stijgen, gaat ook de kwaliteit van websites en apps omhoog.

Leuk voor de consument! Maar voor kerkverbonden organisaties en mensen verhoogt de drempel om een geloofwaardige producent te worden in dit nieuwe medium.

Aantrekkelijkheid is relatief. En de consument is kritisch.

Digitale vaardigheden opbouwen

Toch kan je als priester, religieus, theoloog, gelovige of kerkbetrokken organisatie met relatief weinig inspanning een groot verschil maken. Maar dan heb je wel een plan nodig om in de komende jaren je digitale vaardigheden stap voor stap op te bouwen.

Waarom leren priesters wel preken en theologen wel papers schrijven, maar niet om een goede blog te schrijven?

Hier 4 manieren om morgen de eerste stap te zetten.

  1. Deel goede inhoud van anderen via je sociale media.
  2. Hergebruik (met toestemming!) artikels en foto’s van andere websites. Sommige inhoud is door de maker vrijgegeven voor hergebruik. Dat heet Creative Commons. YouTube-video’s mag je altijd insluiten op je eigen website. Ook de video’s van Kerknet.
  3. Studeer en moedig zelfstudie door medewerkers aan. Lees de communicatietips die regelmatig verschijnen op Kerknet. Snel nieuwe digitale vaardigheden leren, kan ook op SkillShare (in het Engels). Uiteraard zal je moeten kiezen in welke discipline je je wilt specialiseren: schrijven, ontwerpen, fotograferen, programmeren, managen… Je kan onmogelijk alles leren. Ontdek bijvoorbeeld 5 beroepen in digitale evangelisatie voor kerkmensen.
  4. Werk samen met vrijwilligers (of medewerkers en freelancers als je die luxe hebt) die gepassioneerd zijn door andere disciplines dan jij. Digitale communicatie is interdisciplinair teamwerk. Reclamebureaus werken traditioneel bijvoorbeeld met creatieve duo’s: een tekstschrijver en een beeldontwerper die op elkaar ingespeeld zijn.

Specialiseren en samenwerken

Kleine en grotere kerkverbonden organisaties staan dus voor de uitdaging om hun medewerkers te begeleiden om (een beetje) digitale expert te worden en om samen te werken met experts in andere digitale disciplines. Dat vergt creativiteit in kleine teams met kleine budgetten!

Gelukkig zijn er digitale trends die een handje helpen.

  • Je kan online alles leren wat je over het medium moet weten.
  • Er zijn steeds meer gebruiksvriendelijke apps waarmee je snel mooie dingen kan maken. Zoals WeVideo om filmpjes te maken.

Vanuit mijn praktijk en spiritualiteit durf ik hopen op een re­nais­san­ce van religieuze verbeelding en geloofscommunicatie. Het digitale medium biedt daar alle kansen toe.

Meer weten

  • Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 1 / 3:
    waarom communiceren over geloof via internet?
  • Tijd voor een digitaal masterplan voor de kerk - deel 2 / 3:
    religieuze contentmarketing, hoe pak je het aan?
  • Lees de communicatietips van Kerknet
  • Dit artikel verscheen in het themanummer over digitaal geloof van Tijdschrift voor Geestelijk Leven, september 2017, 5.

Gepubliceerd door

Mediazondag

Meer

Artikel
communicatietips
Mediazondag
Digitale media

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook