Twee voor de prijs van één | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Heilig Hartbeeld, brons, 1955, Hein Koreman

Twee voor de prijs van één

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op woensdag 17 juni 2020 - 15:07
Afdrukken

De komende dagen viert de Kerk twee hoogfeesten die beide op een weekdag vallen en dan ook normaal gesproken 's zondags niet gevierd worden, tenzij ze op een zondag vallen en dat kan alleen voor het tweede feest soms het geval zijn.

Nu vrijdag 19 juni vieren we het hoogfeest van het Heilig Hart van Jezus. Dat wordt altijd gevierd op de vrijdag na de tweede zondag na Pinksteren. Dat feest valt dus nooit op een zondag en kan de zondagsliturgie niet verdringen. Tenzij natuurlijk in kerken toegewijd aan het Heilig Hart. We vieren dat feest dan ook zaterdag 20 juni in de Heilig Hartkerk om 18.30 u.

Het andere hoogfeest is dat van de Geboorte van de H. Johannes de Doper, dit jaar op woensdag 24 juni (einde van de aspergetijd!). Als 24 juni op een zondag valt, dan moet de gewone zondagsliturgie plaats maken voor dit hoogfeest.

Ik wil over beide feesten een kleine bezinning houden aan de hand van twee kunstwerken.

'Komt allen tot Mij die uitgeput zijt en onder lasten gebult, en Ik zal u rust en verlichting schenken.' (Matteüs 11, 28)

Heilig Hartbeeld, brons, 1955, Hein Koreman

Met deze woorden in zijn achterhoofd ontwierp religieus beeldhouwer, medailleur, monumentaal kunstenaar en prentenmaker (houtsneden) Hein Koreman in 1955 een vernieuwend en eigentijds Heilig Hartbeeld. De Heilig Hartdevotie was oorspronkelijk afkomstig van laatmiddeleeuwse mystici. Vanaf de 17e eeuw groeide de verering uit tot een collectieve cultus en werd in 1756 door de rooms-katholieke kerk erkend. In de toenemend moderne maatschappij van de late 19de en vroege 20ste eeuw kreeg de devotie nieuwe impulsen door vernieuwde aandacht van verschillende pausen. Paus Pius IX stelde het Heilig Hartfeest in en Paus Leo XIII noemde het Heilig Hart van Jezus Christus 'een gelukbrengend en goddelijk teken', ook van belang voor de moderne wereld. Honderden Heilig Hartbeelden werden geplaatst aan kerken en in dorpen en steden, terwijl het beeld eveneens een prominente plaats kreeg in menige katholieke huiskamer.

De artistieke uitvoering van het Heilig Hart vormde echter een probleem. Op devotieprentjes werd Christus meestal met een geopende borstkas afgebeeld met daarin een bloedrood hart voorzien van een vlam, waarbij het hart zijn leven en lijden symboliseerde en de vlam liefde en barmhartigheid. Deze weergave, tevens van invloed op de uitbeelding van het Heilig Hart in de beeldhouwkunst, werd nauwelijks als 'kunst' maar eerder als 'kitsch' ervaren. Vasthouden aan de traditie of op zoek gaan naar een meer eigentijdse uitbeelding, dat was niet alleen voor het Heilig Hartbeeld een prangende vraag. De artistieke inrichting en architectuur van kerken vormden inmiddels in katholieke kringen onderwerp van soms hevig debat. De Heilig Hartkerk in Lier is een schoolvoorbeeld van de nieuwe stroming.

De Noord-Brabantse kunstenaar Hein Koreman, maker van bij voorkeur sober en gestileerd werk, raakte gefascineerd door de problemen rond de afbeelding van het Heilig Hart. Wanneer er in 1955 een prijsvraag wordt uitgeschreven door de missionarissen van het Heilig Hart (M.S.C.) te Tilburg vanwege hun honderdjarig bestaan, besluit Koreman deel te nemen. Geheel naar eigen inzicht ontwierp Koreman een innovatief beeld. Een volledig menselijke Christus kijkt ons sereen aan met uitgespreide armen. Centraal en sober is het Heilig Hart weergegeven als teken van Gods onzegbare liefde. De jury gaf het beeld de eerste prijs.

Als uitgangspunt koos Koreman 'niet het illustratieve, niet het verhalende, maar het beeldende vermogen, de maten ten opzichte van elkaar'. 'Het Heilig Hartbeeld zie ik niet in rood-wit-en-blauw, maar in massa's, maten, groottes, in de abstracte werking van deze gegevens', was zijn commentaar.  Zo kwam hij tot een Heilig Hartbeeld met contrasten: kleine voetjes en een grote rok. In het beeld wilde hij weergeven wat hem in zijn jeugd met betrekking tot de Heilig Hartdevotie werd bijgebracht: 'Komt allen tot Mij die belast en beladen zijt en Ik zal u verkwikken.'

Het lied van Zacharias

De geboorte van Johannes de Doper, Bartolomé-Esteban Murillo, ca. 1655, Norton Simon Museum, Pasadena, USA

‘Dank zij de innige barmhartigheid van onze God zal het stralende licht uit de hemel over ons opgaan en verschijnen aan allen die leven in duisternis en verkeren in de schaduw van de dood, zodat we onze voeten kunnen zetten op de weg van de vrede.’ (Lucas 1,78-79)

Het wonder en de betekenis van de geboorte van Johannes zijn in dit tedere tafereel prachtig weergegeven. Het wonder van zijn geboorte ligt besloten in de hoge leeftijd van zijn moeder Elisabeth, die hier op bed een versterkende kom soep krijgt aangereikt. De bejaarde Zacharias, links op het schilderij, richt zich tot zijn zoon die zojuist is gewassen.

Murillo brengt hier het moment in beeld waarop Zacharias een profetie uitspreekt over zijn pasgeboren zoon en zijn opdracht en boodschap voorzegt: 'En gij, kind, zult profeet genoemd worden van de Allerhoogste, want gij zult voor de Heer uitgaan om zijn wegen te bereiden, om zijn volk de boodschap van verlossing te brengen, door de vergeving van hun zonden.' (Lucas 1, 76-77) De volledige tekst van het lied van Zacharias staat in Lucas 1:68-79.

Het schilderij geeft de bijbelse wereldbeschouwing weer die in het toenmalige Europa door het merendeel van mensen werd omarmd. Bovenaan het doek zien we cherubijntjes of putti, die blij toekijken bij deze belangrijke gebeurtenis. Op deze manier verbindt Murillo hemel en aarde in dit werk en herinnert hij de kijker eraan dat Johannes 'door God gezonden' is (Johannes 1, 6). Johannes is net gebaad, waarmee Murillo een toespeling maakt op zijn missie als de Doper. Het bad verwijst naar de doop, de geestelijke schoonwassing die plaatsvindt als mensen gehoor geven aan Johannes’ boodschap van berouw en bekering. De vele witte handdoeken, die staan voor reinheid, nemen een centrale positie in op het schilderij.

Johannes de Doper is de laatste en grootste van de Oudtestamentische profeten, de wegbereider van de Messias. Als bode zal hij voor de Messias uit gaan 'met de geest en de kracht van Elia' (Lucas 1, 17). Om de betekenis van Johannes te begrijpen kunnen we ook de profetie in Maleachi 3, 23 lezen: 'Voordat de dag van de Heer aanbreekt, die groot is en ontzagwekkend, stuur ik jullie de profeet Elia.'

Murillo's overdadige gebruik van de kleur rood heeft symbolische betekenis, daar rood de kleur is voor martelaren. Murillo gebruikt deze kleur hier om te verwijzen naar Johannes’ dood door het zwaard van Herodes. Hij wijst in dit schilderij over Johannes' geboorte dus al vooruit naar zijn dood. De hond op de stoel rechts is een symbool voor Johannes’ trouw aan zijn roeping als profeet, die uitliep op zijn dood als martelaar. Zijn martelaarschap wordt nogmaals onderstreept door het rode tafelkleed achter de hond.

Het lied van Zacharias kan fungeren als model voor ons eigen bidden en lofprijzen. Zacharias' profetie gaat niet alleen maar over zijn zoon, maar begint met het prijzen van God voor zijn verlossing. Hij richt zich vervolgens kort tot zijn zoon met een profetie over zijn toekomst als 'profeet van de Allerhoogste die de weg gereed zal maken voor de Heer'. Zacharias sluit zijn lied af met een aantal regels over Gods liefdevolle barmhartigheid, waardoor 'het stralende licht uit de hemel over ons zal opgaan ... zodat we onze voeten kunnen zetten op de weg van de vrede'.

Voor dit artikel over de beide feesten heb ik met toestemming dankbaar gebruik gemaakt van ArtWay.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook