Heilige Drie-eenheid: iets voor theologen of toch ook voor ons? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
H. Drie-eenheid

Heilige Drie-eenheid: iets voor theologen of toch ook voor ons?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 25 mei 2021 - 9:46
Afdrukken

Komend weekend vieren wij het feest van de heilige Drie-eenheid, één God in drie personen, een dogma dat in de 4de eeuw werd vastgelegd, als uiteindelijke conclusie van veel discussies tussen kerkleiders en theologen. En zo hebben wij het ook geleerd op de lagere school. Toen we twaalf jaar waren, wisten we er alles van, want het stond heel duidelijk in onze catechismus, in vraag- en antwoordvorm. We kenden het vanbuiten. Voor wie het niet meer weet of voor wie het nooit geweten heeft, geef ik enkele voorbeelden. Ik beperk me tot twee vragen van het 1ste leerjaar en twee vragen van het 4e leerjaar:

  • Is er meer dan één God? Neen, er is maar één God.
  • Hoeveel goddelijke Personen zijn er? Er zijn drie goddelijke Personen: God de Vader, God de Zoon en God de heilige Geest.
  • Waarom zijn de drie goddelijke Personen maar één God? De drie goddelijke Personen zijn maar één God, omdat zij alle drie maar één en dezelfde goddelijke natuur hebben.
  • Wat is het mysterie van de heilige Drievuldigheid? Het mysterie van de heilige Drievuldigheid is het mysterie van één God in drie Personen.

En om dat mysterie toch wat aanschouwelijk te maken, stak de meester drie lucifers aan en voegde die samen tot één vlam. Als vondst misschien niet slecht, maar Gods drie-eenheid is geen wiskundig raadseltje of een code om te kraken. Laten we dan toch maar een poging doen om het mysterie, dat God inderdaad is, enigszins te begrijpen. Ik ga daarvoor het liefst te rade bij Jezus zelf.

H. Drievuldigheid, baroksculptuur in de H. Drievuldigheidskerk, Assling, Oost-Tirol

Jezus zal zijn leerlingen de Drie-eenheid wel nooit van buiten hebben laten leren. Maar de leerlingen hebben wél aan Jezus gemerkt dat er een Vader was in God, want Jezus raakte nooit over zijn Vader uitgepraat. Zij hebben ook ondervonden, toen Jezus weg was, dat de Geest van Jezus op een heel bijzondere manier bij hen was. Ja, sinds Jezus mogen we God 'Vader' noemen. In het Hebreeuws betekent dat woordje vader Abba. Abba is eigenlijk een woord dat door kinderen gebruikt werd. Joodse kinderen riepen Abba als ze verdriet hadden, als ze hulp nodig hadden. Kinderen hebben het woordje Abba gestameld bij vader op schoot. Jezus heeft het zelf ook van thuis meegekregen. De kinderen riepen het overal. Jezus heeft het ook geroepen, zelfs op het kruis. Het woord Abba riep in Jezus' tijd een sfeer van vertrouwen op: thuis zijn, erbij horen, de deur staat altijd open, je bent welkom, je kunt binnenkomen zonder kloppen, schuif maar aan, er is genoeg.

In de naam van Abba, Jezus' Vader, wilde Jezus met ons omgaan als broer en zus. Abba-zeggen is: een broer willen zijn, een zus. Maar dan voor iedereen! Ook in Jezus' tijd waren er mensen die men niet zag staan. Publieke vrouwen werden gemeden als de pest, tollenaars werden veracht en melaatsen buitengesloten. Vrouwen hadden weinig in te brengen, kinderen helemaal niets. Buitenlanders waren niet welkom. Samaritanen ging men zorgvuldig uit de weg. Met andere woorden: een tijd als de onze! Een tijd waarin bepaalde mensen gemeden werden als de pest.

Jezus nam daar geen genoegen mee. In naam van God die Hij Abba noemde, haalde Hij Maria Magdalena weer in de kring, evenals Zacheüs, de tollenaar. Melaatsen raakte Hij aan en genas ze. Vrouwen werden volwaardig lid van de kring van leerlingen. Hij genas het kind van een Romeins officier, van een vijand! Hij sprak bij de bron met een Samaritaanse, een vrouw, een publieke vrouw nog wel en Hij vroeg haar te drinken! Zo werd God, zijn Vader, vlees en bloed in het leven van Jezus. Dat Abba-gebeuren mag ook vlees en bloed worden in ons eigen leven. Wie het Onze Vader bidt, drukt daarmee de hoop uit dat Abba werkelijkheid wordt in zijn of haar leven.

Wat de Geest betreft: het zou zonder die Geest een dooie boel zijn, want waar vind je leven dan bij de Geest die levend maakt? We zouden geen greintje troost vinden bij ons verdriet, als die Geest er niet was. De Geest, van wie Jezus zei dat Hij de Trooster is. Jezus beloofde zijn leerlingen een Helper te sturen. Die Geest maakt mensen tot kinderen van God. Hij brengt ons met God in relatie. Als wij leven in de Geest van Jezus, dan hebben wij een goede geest. Rond de heilige Geest cirkelen een aantal woorden die ons leven tot een feest kunnen maken: liefde, trouw, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, zachtheid en ingetogenheid. De Geest van God is de ziel van ons gelovig bestaan.

Genadestoel, Waldburg-Gebedenboek, ca. 1480

Als ik mensen doop, doe ik dat in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Als ik de ziekenzalving toedien of het huwelijk van twee mensen inzegen, gebeurt dat in de naam van de Vader, Zoon en heilige Geest. Als ik in de biecht woorden van vergeving uitspreek, doe ik dat in de Naam van de Drie-eenheid. En als we een kruisteken maken – misschien doet u dat nog bij het opstaan en slapen gaan, of voor en na het eten – dan drukken wij daarmee uit dat we ons leven toevertrouwen aan de Drie-ene God.

We hoeven de Drie-eenheid niet van buiten te leren zoals we vroeger in de catechismus deden. Als Jezus ons de opdracht geeft om deze wereld meer te maken tot de wereld van God, dan moeten wij Jezus' leermethode gebruiken. Dan moeten wij net als Jezus de liefde van de Vader zichtbaar maken, en de hulp van de Geest tastbaar. En het kruisteken – in de naam van de Vader, Zoon en heilige Geest – geeft aan dat wij ons hele leven willen stellen onder de bescherming van God.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Pinksteren
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Pinksteren © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ De Geest maakt ons dapper

icon-icon-artikel
Pinksteren © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Rivieren van stromend water

icon-icon-artikel
High five © Thomas Fotodatabank, foto: Goedele Miseur
readmore

Pinksteren bij ons thuis en rondom ons

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook