Aandachtspunten bij het uitwerken van ILC-projecten | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Vicariaat Onderwijs aartsbisdom Mechelen-Brussel

Vicariaat Onderwijs aartsbisdom Mechelen-Brussel

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Vicariaat Rooms-katholieke godsdienst
      RK Godsdienst BasisonderwijsRK Godsdienst Secundair onderwijs Nascholingen RK GodsdienstMandaat
      Identiteit en Pastoraal Pedagogische begeleidingsdienst Besturenwerking en Schoolorganisatie Nuttige links Contact Vacatures VONDeling Nieuwsbrieven RKG, identiteit en pastoraal

Aandachtspunten bij het uitwerken van ILC-projecten

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 11 juni 2021 - 14:25
Afdrukken

Betrokkenheid bij de uitwerking

Betrokkenheid van leerkrachtenVooraf wordt voldoende tijd uitgetrokken om het project grondig door te praten/ te plannen en/of te communiceren met alle betrokken leerkrachten en eventueel relevante getuigen die een bijdrage zullen leveren aan het project.

Betrokkenheid van leerlingen

Alle betrokken leerlingen kunnen gelijkwaardig en actief participeren aan het realiseren en evalueren van het project.

Betrokkenheid van externen

Eventuele bevoorrechte getuigen en/of relevante vertegenwoordigers kennen de ILC’s, die bij dit project in de focus staan, en stemmen hun bijdrage hierop af.

Levensbeschouwelijke (1) inhoud

Kennis én beleving

Levensbeschouwelijke informatie wordt gedeeld als een overtuiging of waarheid die je aanneemt, beleeft en deelt met anderen; niet als dé waarheid geponeerd tegenover die van anderen.

Buitenkant én binnenkant

Zowel de buitenkant (voorwerp, symbool, gebruik, ritueel …) als de binnenkant (attitude, betekenis, beleving …) krijgen de gepaste aandacht.

Erkenning én respect

Het delen van levensbeschouwelijke kennis en beleving is gericht op het erkennen en respecteren van de ander.

Doel én methode

Met het project streef je een beperkt aantal interlevensbeschouwelijke competenties na via (aan)gepaste didactische werkvormen.

 

Gericht op dialoog en samenleven

Een relationeel proces

Het project is gericht op levensbeschouwelijke ontmoeting, dialoog en samenleven met andere, gelijkwaardige, unieke personen en/of groepen.

Leerrijke verschillen

Levensbeschouwelijke verschillen worden erkend als leerrijk voor de dialoog en het samenleven.

Verbindende gelijkenissen en verschillen

Levensbeschouwelijke gelijkenissen en verschillen worden erkend als kansen tot respectvol samenleven.

 

(1) Levensbeschouwelijk: hoe men het leven, het samenleven en de wereld beschouwt, bekijkt, beleeft, respecteert

Gepubliceerd door

Vicariaat Onderwijs aartsbisdom Mechelen-Brussel

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook