Aankondiging van de Heer of Maria-Boodschap | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Icoon van de Aankondiging

Aankondiging van de Heer of Maria-Boodschap

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 21 maart 2025 - 15:27
Afdrukken
25 maart 2025

Vorige week hadden we het over de heilige Jozef, wat op 19 maart als hoogfeest gevierd wordt. Nu willen het opnieuw hebben over een hoogfeest dat op 25 maart gevierd wordt. Voor de tweede keer onderbreken we dus onze veertigdaagse vastentijd om – liturgisch dan toch – feest te vieren, namelijk het feest van de ‘Aankondiging van de Heer’, misschien beter bekend als ‘Maria Boodschap’.

Dit hoogfeest is van oosterse oorsprong en werd in de zevende eeuw ingevoerd in Rome onder de titel ‘Annunciatio Domini’, de aankondiging van de Menswording van Jezus Christus als begin van de verlossing en het jawoord van Maria bij de Boodschap van de engel Gabriël. De oosterse ritussen hebben evenals de Ambrosiaanse ritus dit feest steeds gerekend tot de hoogfeesten van de Heer.

Betekenis van het hoogfeest van de aankondiging van de Heer
Op 25 maart, precies negen maanden – de tijd van een zwangerschap – vóór 25 december, Kerstmis, vieren we het hoogfeest van de ‘Aankondiging van de Heer’ of ‘Maria-Boodschap’. De twee namen maken al duidelijk dat het zowel om een Christusfeest als een Mariafeest gaat. We gedenken hoe Maria volgens het evangelie van Lucas (1, 26-38) van de engel vernam dat zij moeder van Gods Zoon zou worden: ‘Zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en Hij zal de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden’. En als antwoord daarop zei Maria: ‘Zie, de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw woord’.

Icoon van de Aankondiging

Eigenlijk zou je dit feest eerder verwachten tijdens de advent, in de aanloop naar Kerstmis. En inderdaad, op de vierde adventszondag van het B-jaar wordt het evangelie van de aankondiging van de Heer in de liturgie gelezen. Bovendien wordt het ook elk jaar gelezen op 20 december, als dit een weekdag is.

Maar toch wordt dit feest al sinds de zesde eeuw in het Oosten en sinds de zevende eeuw ook in het Westen gevierd op 25 maart. Dat is ofwel in de vastentijd, ofwel in de Paastijd. Als 25 maart in de Goede Week of de Paasweek valt, wordt de viering verplaatst naar de maandag na Beloken Pasen. Dit jaar valt dit hoogfeest in de derde week in de veertigdagentijd.

We vieren dus eigenlijk een feest dat naar Kerstmis verwijst in de tijd van voorbereiding op Pasen – zoals dit jaar – of in de paastijd zelf. En dat heeft een diepe zin: terwijl onze aandacht gericht is op het paasmysterie – het lijden, sterven en verrijzen van Jezus en onze doortocht met Hem naar nieuw leven – vieren we dat dezelfde Jezus ‘ontvangen is van de heilige Geest en geboren uit de Maagd Maria’, zoals we in de geloofsbelijdenis zeggen. En zo wordt ons duidelijk dat het kerstmysterie en het paasmysterie samen horen. Ze mogen niet los van elkaar gezien en beleefd worden. Ze behoren samen tot het ene ‘Christusmysterie’. Die samenhang wordt treffend beschreven in Paulus’ brief aan de christenen van Filippi (2, 6-11), het epistel van Palmzondag dat we binnenkort weer zullen horen:

Hij die bestond in de gestalte van God
heeft er zich niet aan willen vastklampen
gelijk aan God te zijn.
Hij heeft zichzelf ontledigd
en de gestalte van een slaaf aangenomen.
Hij is aan de mensen gelijk geworden.
En als mens verschenen
heeft Hij zich vernederd;
Hij werd gehoorzaam tot de dood,
de dood aan een kruis.
Daarom ook heeft God Hem hoog verheven
en Hem de naam verleend
die boven alle namen staat,
opdat in de naam van Jezus
iedere knie zich zou buigen,
in de hemel, op aarde en onder de aarde,
en iedere tong zou belijden
tot eer van God, de Vader:
de Heer, dat is Jezus Christus.

Jezus Christus, de Zoon van God, is in de wereld gekomen. Hij heeft ons menselijk bestaan gedeeld. En dat is uiteraard gebeurd met een bedoeling: God heeft zijn Zoon gezonden, opdat wij door Jezus God zouden leren kennen en opdat Jezus ons naar de Vader toe zou kunnen leiden. In de tweede lezing van dit feest (Hebreeën 10, 4-10) worden dan ook de woorden van de psalm in de mond van Christus gelegd: ‘Ik ben gekomen om uw Wil te doen’. Gods Wil, Gods bedoeling is het dat wij zijn liefde zouden kennen en ons leven op Hem zouden richten om het ware geluk, het eeuwig geluk, te vinden.

De aankondiging, A. Da Messina, Palermo, Galleria Regionale della Sicilia di Palazzo Abatellis © Jan Verheyen

Aan die wil van God is Jezus trouw gebleven tot in de dood op het kruis. Door zijn dood en verrijzenis is gebleken dat God óns trouw blijft, zelfs over de dood heen. En zo weten wij, die door ons doopsel met Christus verbonden zijn, dat ook onze weg gaat van dood naar leven: reeds in dit bestaan – doorheen het sterven aan onze ikzucht om echt leven te vinden – en over de dood heen. Van heel dat ‘heilsgebeuren’ vieren wij het begin op het feest van de ‘Aankondiging van de Heer’ of ‘Maria-Boodschap’. Gods Zoon is mens geworden in de schoot van Maria. Hij is ons menselijk bestaan komen delen, Hij is naar ons toegekomen om ons op God te richten.

Dit hoogfeest is de herdenking van het ogenblik in de tijd, dat het hoogtepunt van een soort samenspraak die door God begonnen is met de mens over diens heil, en de gedachtenis aan de vrije instemming van de Maagd en aan haar medewerking om het goddelijk raadsbesluit omtrent de verlossing van de mens ten uitvoer te brengen. (Paus Paulus VI, Apostolische Exhortatie ‘Marialis cultus’, nr. 6, 1974)

In Maria wordt ieder van ons aangesproken, uitgenodigd om open te staan voor Gods liefde die ons is duidelijk geworden in Jezus, en met name in zijn dood en verrijzenis. Moge ons antwoord luiden zoals dat van Maria: ‘Zie de dienstmaagd van de Heer; mij geschiede naar uw woord’.

Liturgische bijzonderheid
Knielen tijdens de geloofsbelijdenis in de mis
De geloofsbelijdenis wordt door de priester samen met het volk gezongen of gezegd, terwijl allen staan. Op het hoogfeest van de Aankondiging van de Heer knielen allen bij de woorden: ‘Hij heeft het vlees aangenomen door de Heilige Geest uit de Maagd Maria en is mens geworden’ (‘Et incarnatus est ...’).

Jan Verheyen, pastoor

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook