Brood uit de hemel | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Jezus deelt het brood, deelt zichzelf, Evangeliarium van Sinoppe

Brood uit de hemel

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zondag 18 augustus 2024 - 13:11
Afdrukken
Deel 2

Heel treffend nodigt Jezus ons deze zondagen uit om even wat rust te nemen en op adem te komen. Verspreid over vijf zondagen mogen we luisteren naar zijn 'broodrede'. Want het gaat er niet alleen om zomaar wat uit te rusten, we moeten ons ook laten voeden. Van 28 juli tot 25 augustus staat dus de 'broodrede' uit het Johannesevangelie centraal.

(Tip: neem er je bijbel bij: Johannes 6)

Vandaag willen we jullie verder op weg zetten in het begrijpen van die 'broodrede', waarvan we volgende week zondag het laatste deel zullen beluisteren.

Jezus deelt het brood, deelt zichzelf, Evangeliarium van Sinoppe

Het is niet verwonderlijk dat de joden, met wie Jezus al sinds begin van hoofdstuk 6 in gesprek is, beginnen te mopperen en vragen te stellen. Zijn paradoxale uitspraak roept weerstand op. Ze begrijpen wel dat ‘vlees’ duidt op het vergankelijk aspect van het menselijk bestaan, maar ze kunnen Jezus niet volgen wanneer Hij beweert dat Hij juist door te sterven een bron van leven wordt. De dood kan toch nooit toegang geven tot het leven? Dat is onmogelijk. Ze denken op een puur fysiek niveau en zijn niet bereid verder te gaan dan wat ze kunnen begrijpen. Jezus gaat niet rechtstreeks in op hun vragen, maar vergroot het probleem. In eerste instantie formuleert Hij het negatief: wie niet eet van het vlees van de Mensenzoon en niet drinkt van zijn bloed heeft geen leven in zich. Vervolgens klinkt het positief: wie dit alles wel doet, heeft uitzicht op het eeuwig leven. Het ongeloof van de toehoorders reikt echter diep. Ze twijfelen aan de goddelijke zending van Jezus. Wat heeft Hij te bieden? Jezus identificeert zichzelf als Mensenzoon en benadrukt voortdurend zijn eenheid met God die Hem gezonden heeft.

Het eten van Jezus’ vlees en het drinken van zijn bloed staan voor het geloof in Hem als degene die sterft voor het leven van de wereld. In de formulering die Johannes gebruikt, herkennen we eucharistische terminologie, maar dat betekent niet dat hetgeen Hij verkondigt in eerste instantie over de eucharistie gaat. Het echte onderwerp van Johannes 6 is Jezus zelf. Hij is het brood van God, uit de hemel neergedaald om leven aan de wereld te geven. Het begrippenpaar ‘vlees’ en ‘bloed’ heeft bij Johannes betrekking op de menselijke existentie. Kenmerkend voor het menselijk bestaan (en voor alle leven op aarde) is dat het uitloopt op de dood. Terwijl de klemtoon in het begin van hoofdstuk 6 ligt op de hemelse herkomst van Jezus, verschuift de aandacht nu naar zijn kwetsbaarheid en sterfelijkheid. Zijn dood heeft heilsbetekenis voor anderen. De auteur legt de nadruk op de band van de gelovigen met Jezus die moest lijden en sterven om hen eeuwig leven te geven. Johannes benadrukt in deze perikoop het geloof in de reddende werking van Jezus’ dood.

Levenswoorden voor onderweg, niet voor iedereen © W. Johannesma

‘Het vlees van de Mensenzoon eten en zijn bloed drinken’ is niet alleen schokkende taal voor joden (Johannes 6,52), maar ook voor een groot aantal van Jezus’ eigen leerlingen. Deze uitsprak van Jezus kunnen ze niet tolereren en ze uiten hun ergernis in wrevelig gemor. In zijn antwoord verwijst Jezus naar zijn hemelvaart. Bij Johannes is de terugkeer van Jezus naar zijn Vader de diepere betekenis van Jezus’ dood (zie Johannes 16,28 en 20,17). Voor de niet-gelovigen is zijn dood de bevestiging van zijn falen. Wat Jezus belangrijk maakt en Hem zijn autoriteit geeft, is niet zijn bestaan als louter mens (vlees). Wel biedt dit aardse bestaan Hem de mogelijkheid zijn boodschap in woord en daad te verspreiden. Jezus wist dat niet iedereen Hem zou volgen.

Geloven in Hem is niet het werk van de mens, maar een gave van God. Jezus’ rede leidt tot een zware crisis onder zijn volgelingen. De geloofseis brengt een scheiding teweeg. Een kern van twaalf blijft over, maar ook aan hen stelt Jezus de vraag of ze Hem willen verlaten. Petrus antwoordt namens allen: 'wij geloven dat u de heilige van God bent.'

In het eerste gesprek van Jezus met het volk (Johannes 6,22-40) ligt het accent op de tegenstelling tussen verleden en heden. Mozes gaf in de woestijn het manna uit de hemel. Jezus is het brood uit de hemel en is actueel aanwezig. In het tweede gesprek (Johannes 6,41-51) ligt het accent op de tegenstelling tussen het verleden en de toekomst. De vaders hebben van het brood gegeten en zijn gestorven. Wie van het brood eet dat Jezus is, zal niet sterven maar in eeuwigheid leven.

Johannes ontvouwt het Jezusbeeld stap voor stap. God geeft brood uit de hemel. Dat brood is Jezus, de gezondene van God. Jezus is het geschenk van God maar schenkt ook het echte leven. Hij geeft zijn vlees en bloed, wat verwijst naar zijn kruisdood. Het lijkt de diepst denkbare vernedering te zijn, maar Johannes ziet hierin het begin van de verheerlijking van Jezus. Het naar God terugkeren resulteert in de gave van de levendmakende Geest, zonder wie het vlees tot niets dient (Johannes 6,63).

Jan Verheyen, pastoor-deken

(Bronnen: o.a. Liturgische handreiking zondagen, Lezingencyclus jaar B 2024-2024, Berne Media)

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook