De advent: oorsprong, geschiedenis en betekenis | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Advent

De advent: oorsprong, geschiedenis en betekenis

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zondag 30 november 2025 - 12:26
Afdrukken

Vorig weekend zijn we de Advent ingeduikeld, bijna als een dief in de nacht, was mijn ervaring. Er was in de voorbije weken zoveel te doen geweest: het vorige Parochieblad, verschenen op 19 november, was voor twee weken. Wanneer ik dit schrijf, kijk ik uit naar het eerstvolgende Otheo-Magazine, dat vier keer per jaar het Parochieblad vervangt.

Op 20 november kwamen we samen met de gebedsleiders en pastores die wekelijks in onze parochies de eucharistievieringen en de Woord- en Communiediensten verzorgen. En daar werd het voorstel goedgekeurd om vanaf januari 2026 in elke parochie maandelijks een eucharistieviering te voorzien. Op enkele momenten zal ons dat niet lukken, maar meestal zullen we met de twee priesters dit proberen klaar te spelen in de zeven Lierse parochies.

TV-mis

Eerst nog wat nabeschouwingen bij de TV-mis van 23 november

Ondertussen was er dan ook de TV-mis op het feest van Christus Koning, uitgezonden vanuit de Heilig Kruiskerk, Kartuizers, de zondagskerk van onze Pastorale Eenheid, waar heel wat mensen zich voor ingezet hebben. Het was een gigantische voorbereiding voor enkele mensen. Terwijl mijn pastorie eind augustus tijdens het weekend van Paterkeskermis daverde op haar grondvesten van de ‘muziek' die er uit de luidsprekers kwam en glazen en servies in mijn kasten weer sneuvelden, was ik naar de rust van de abdij van Averbode getrokken om een weekend rust te hebben. Ik deed me tegoed aan het biddend samenzijn van het getijdengebed met de abdijgemeenschap, vond rust in een wandeling en werkte er aan een eerste script van de TV-mis over Christus Koning. Er zullen er nog meerdere volgen: zonder Chirolied, want in het begin hoorde ik niets van onze Chirogroepen, dan met een Chirolied, de liederenkeuze van de Zangvereniging De Netezonen, Guido Honnay van de Interdiocesane Commissie Liturgie die bij me langs kwam om dat eerste script te bespreken, er zullen er nog zes volgen’..., ondertussen mijn medewerkers van de Pastorale Eenheid stilaan warm maken voor dit bijzonder gebeuren, de Chiro was heel vlug overtuigd en enthousiast en hebben zelfs het lied ‘Pelgrims van Hoop’ aangeleerd en prachtig gezongen in de viering samen met het koor; ik wist dat ik op vier misdienaars kon rekenen (Valérie en drie vormelingen, ze deden het prachtig), het koor ‘De Netezonen’ kwamen enkele dagen voor de viering hun stoelen klaarzetten – ze waren met 37 mannen en dat klonk, maar dat wisten we wel van de jaarlijkse Paasmis. In het team van de PE bespraken we ook nog de catering voor de opnameploeg voor zaterdag en zondag: koffie en koffiekoeken ‘s morgens, ‘s middags belegde broodjes en frisdrank. Marianne heeft dat met verve klaargekregen.

Vrijdagavond dacht ik er ineens aan dat ik het volgboekje voor de kerkgangers vergeten te maken was. In plaats van op tijd naar bed zat ik achter mijn computer dat boekje nog ineen te steken, want dat moest zaterdagmorgen nog naar het kopiecenter. Diaken Gert nog opgebeld of hij om 9 uur bij mij kon zijn om dat boekje te laten kopiëren: 350 exemplaren.

Zaterdagmorgen kwamen de vrachtwagens met het nodige materiaal aangereden, één vrachtwagen vol met apparatuur werd uitgeladen en in de kerk gestockeerd zodat de technici na hun ontbijt alles konden klaarmaken.

In de namiddag was het volle drukte: al wie actief moest meedoen, was aanwezig: mijn collega-priester Jef, diaken Gert, pastoraal werkster Leen, lectoren en gebedsleiders, organist Christian die er in de voorbije dagen al een aantal oefenbeurten had opzitten, een 30-tal Chiroleden om hun lied te zingen – tot hun verrassing konden De Netezonen het ook meezingen, maar vijf Chiroleden lazen ook de gebedsintenties van de voorbede en zes brachten de gaven aan. En een alomtegenwoordige Guido had als redacteur oog voor de kleinste details. Er mocht niets fout gaan. Gelukkig was er die zaterdagnamiddagrepetitie zodat ‘s zondags alles feilloos verliep.

Die avond ging ik vroeg naar bed om uitgerust te zijn. Een grote tegenvaller: een zware generator om stroom op te wekken stond bij mij op de parking met heel de nacht dat vervelend geluid dat me wakker hield. Toen ik dan zondagmorgen om 6 uur opstond, had ik praktisch niet geslapen en mijn stem was weg. Ik had nog tijd tot 8 uur om ze terug te vinden. Ze zou me heel die zondagvoormiddag parten spelen. Toen ik naar de kerk ging om 7.30 uur zat de technische ploeg te ontbijten, dankzij Marianne. Al wie actief moest meedoen, begon binnen te stromen: mijn confraters, lectoren en gebedsleiders, de misdienaars, het koor, de Chiro (geen 30 maar 150 Chiroleden van Chiro Heilig Hart en Chiro Sint-Gummarus), enz. Ze waren allemaal present om de nodige instructies te krijgen van de regisseur.

H. Kruiskerk

En dan begon de generale repetitie en de soundcheck. Het liep opperbest, kleine details werden door Guido en de opnameleider nog aangepast, ik was nog altijd op zoek naar mijn stem. Af en toe had ik ze terug.

Na die generale repetitie een korte pauze. De liturgische kledij even uit, een warme thee gaan drinken op de pastorie en terug naar de kerk. Opnieuw de liturgische kledij aantrekken, de micro werd opnieuw opgespeld op mijn kazuifel en op de dalmatiek van diaken Gert. En dan opnieuw in beginpositie achteraan in de kerk.

De kerk kwam mooi vol te zitten: links vooral het koor en de Chiro, rechts onze vaste kerkgangers, maar ook heel wat anderen die eraan gehouden hadden om erbij te zijn.

In de huiskamers en de woonzorgcentra konden ze iets voor 10 uur de begingeneriek zien, een buitenbeeld van de Heilig Kruiskerk. En op de slag van 10 uur zette de intredeprocessie zich in gang. Het liep feilloos.

De viering zelf ga ik niet bespreken. Jullie hebben die zelf kunnen meemaken in de kerk of kunnen zien op TV. Of misschien beluisterd op de radio. Want ook op Radio 1 werd de viering uitgezonden.

Enkele minuten voor 11 uur gaf ik de zegen en kon onze diaken iedereen nog vredevol huiswaarts zenden. Ik moest nog tot 13 uur telefoons beluisteren en beantwoorden. Heel wat reacties kwamen ook binnen via mail, verschillende vanuit Nederland, zelfs één vanuit Spanje. Op één na allemaal heel positief.

We konden na de viering nog genieten van broodpudding die Leen nog gemaakt had zaterdagvond van de korsten van het grote verrassingsbrood waarin de belegde broodjes lagen van de opnameploeg. Dat was dan ook mijn middageten tussen de telefoontjes in.

De novembermaand was een hectische maand op liturgisch vlak. Er waren de vieringen van Allerheiligen en Allerzielen, de Sint-Hubertusviering met stilaan ‘internationale uitstraling’. Ik was die week ervoor, van 3 tot 7 november met vrienden naar de Veluwe gegaan, dat prachtig en immens natuurgebied in Nederland, om te genieten, maar ook om de preken te maken van de Sint-Hubertusviering én van Wapenstilstand. Want twee dagen na de Sint-Hubertusviering moest ik voorgaan in de gedachtenisviering van Wapenstilstand. En enkele dagen later een uitvaart voorgaan. Ondertussen nog een aantal vergaderingen.

En dan komt weer die vraag: zie je het nog zitten voor een volgende TV-mis. In de euforie van die zondag zou ik spontaan zeggen: ja! Maar mijn verstand en mijn lichamelijke toestand zeggen: neen! Ik word eind dit jaar 75 jaar. Heel wat kwaaltjes steken stilaan de kop op. En er zijn – gelukkig – nog wel wat jongere priesters die kunnen voorgaan in zulke vieringen.

Dan nu een kort artikel over de Advent, want zo was ik deze bijdrage begonnen.

1. Oorsprong, geschiedenis en betekenis

Advent is afgeleid van het Latijnse advenire (naderen) en adventus (komst). Deze woorden werden gebruikt bij de troonsbestijging van de keizer, het eerste officiële bezoek van een vorst of de komst van een godheid naar de tempel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat christenen net deze term kozen om de periode aan te duiden, waarin we de komst van Jezus op aarde, zowel in het verleden als in de toekomst, verwachten.

 

Advent

In het jaar 280 na Christus wordt voor het eerst melding gemaakt van de advent in de kerkelijke geschriften van het concilie van Zaragoza. Volgens deze documenten was de adventspraktijk gangbaar binnen het christendom. Het is pas vanaf de vijfde eeuw dat we er zeker van kunnen zijn dat advent ook daadwerkelijk gevierd wordt. Toen bepaalde bisschop Perpetuus van Tours dat er in de periode van 1 november tot 6 januari driemaal per week gevast moest worden. Vermoedelijk werd dit gebaseerd op een Oosterse traditie waarbij men gedurende die periode alle weekdagen vastte.

Hoogstwaarschijnlijk houdt deze vastenperiode verband met het feest van de Epifanie, dat in de Oosterse kerk een belangrijke doopdatum was. Net zoals men veertig dagen voor Pasen vastte, werd ook in deze periode een veertigdagentijd ingelast.

Het gebruik verspreidde zich via Spanje en Galicië naar Rome, het centrum van de Westerse kerk. De duur verschilde van streek (4 tot 6 zondagen voor de advent) en ook de inhoud was verschillend van streek tot streek. In Rome stond het Kerstmotief centraal, terwijl men in Gallië meer aandacht schonk aan de eindtijd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze tijd als een tijd van boetedoening werd. De liturgische kleur is nu nog altijd paars. De derde zondag van de advent noemt men Gaudete, naar het eerste Latijnse woord van het intredevers (Verheug u altijd in de Heer. Nog eens: verheug u! (Fil 4,4). In plaats van een paars gewaad, draagt men dan meestal een roze, wat reeds verwijst naar de vreugde van Kerstmis.

2. Betekenis

Sinds het tweede Vaticaans concilie wordt de advent gezien als een tijd van voorbereiding. Niet alleen op de viering van de menswording van Jezus met Kerstmis (eerste komst), maar ook een hoopvol uitzien naar zijn wederkomst (tweede komst). Daarom is de advent ook een tijd van verwachting.

De liturgie wordt voornamelijk bepaald door het evangelie, maar ook de thematiek van de andere teksten zijn hierop afgestemd. Meestal wordt er gelezen uit de profeet Jesaja en het evangelie wordt meestal gekozen uit de teksten over Johannes de Doper. Beide figuren worden gezien als aankondigers van de Messias. Op de vierde zondag komt Maria als de verwachtende naar voren.

Bronvermelding:

  • B. Lauvrijs, Een jaar vol feesten, oorsprong, geschiedenis en gebruiken van de belangrijkste jaarfeesten, Antwerpen, 2004
  • J. Lamberts, Volksgebruiken in de loop van het liturgisch jaar, Averbode, Altiora, 2001.

Zoals elk jaar hebben we ook een liturgisch volgboekje samengesteld voor de vier zondagen van de Advent. Dit heeft als voordeel dat ik voor die zondagen geen liturgische voorbereiding meer moet doen, alleen nog de homilieën uitschrijven. Ook dat geeft wat rust in ons druk bestaan.

Jan Verheyen, Lier

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook