De Bijbel: onze reisgids in de Veertigdagentijd (1) | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Mozes ontvangt de Wet, Marc Chagall (1887-1985)

De Bijbel: onze reisgids in de Veertigdagentijd (1)

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zondag 10 maart 2024 - 11:16
Afdrukken

In herinnering aan Mozes die veertig dagen en veertig nachten op de Sinaïberg was (Exodus 24, 18) en in het spoor van de profeet Elia die veertig dagen en veertig nachten onderweg was naar de berg van God, de Horeb (1 Kon. 19, 8), zo zijn ook wij, christenen, onze veertigdaagse tocht naar Pasen aan het gaan. Zo gingen ook Noach en die bij hem waren de ark binnen terwijl de vloed veertig dagen lang de aarde overspoelde (Gen. 7, 12). En zo riep de boetepredikant Jona de inwoners van Nineve op tot een veertigdaagse boetetijd (Jona 3, 4). Zo zal ook het uitverkoren volk veertig jaren rondzwerven door de woestijn, terwijl ze wonderbaar gespijzigd werden met manna. Zo zouden ze 'Gods volk' worden.

We zijn dus nu volop de tocht aan het gaan, we zijn halfweg. De mooiste omschrijving van deze bijzondere periode is heel treffend verwoord in de prefatie 1 van de Veertigdagentijd (we hebben die vorige zondag gebeden en zullen die herhalen op de vijfde zondag):
God, Gij gunt uw gelovigen de vreugde jaarlijks naar het paasfeest toe te gaan:
dit is een tijd van meer toeleg op het bidden,
van grotere aandacht voor de liefde tot de naaste,
een tijd van grotere trouw aan de sacramenten waarin wij zijn herboren.

Op deze tocht naar Pasen is de Bijbel uiteraard de bijzondere reisgids. In het evangelie van de eerste zondag in de Veertigdagentijd krijgen we elk jaar het verhaal van Jezus' verblijf van veertig dagen in de woestijn en de beproevingen door de satan, waar vooral in de A-cyclus klinkt: 'Niet van brood alleen leeft de mens, maar van elk woord dat komt uit de mond van God' (Mt. 4, 4; Deut. 8, 3).

Onze weg naar Pasen door het Oude Testament
Voor iedere christen is de Veertigdagentijd een opnieuw beleven van de grote etappes van de heilsgeschiedenis. In elke lezingenserie (A-, B- en C-cyclus) wordt via de eerste lezing heel de heilsgeschiedenis in zevenmijlslaarzen doorlopen: zes etappes onderweg om op de zevende zondag (Pasen) aan te komen bij de vervulling van alles wat de profeten over Jezus hebben voorzegd.

De tocht vertrekt op de eerste zondag in de tuin waar God het eerste mensenpaar boetseerde (A-cyclus: Gen. 2 en 3) om zeven zondagen later uit te monden in een andere tuin waar dat nieuwe graf gelegen was waarin nog nooit iemand was neergelegd (Joh. 19, 41). Het is in die tuin dat de vrouwen en later Petrus en Johannes op de paasmorgen bij het graf kwamen en bemerkten dat de steen was weggerold (Mt. 28, 2; Mc. 16, 4; Lc. 24, 2; Joh. 20, 1).

Tot het begin van de heilsgeschiedenis behoort ook het verhaal van de zondvloed en van het eerste verbondsteken, zoals we dat op de eerste zondag van deze B-cyclus beluisterden: 'Dit is het teken van het Verbond dat Ik instel tussen Mij en u' (Gen. 9, 12-13). Volgend jaar krijgen we op die zondag de eerste geloofsbelijdenis van het uitverkoren volk te horen: God heeft hen tot een groot, machtig en talrijk volk gemaakt en hun het land geschonken dat druipt van melk en honing (Deut. 26, 4-10).

Het offer van Isaak, Rembrandt, ets 1655

Op de tweede zondag wordt stilgestaan bij Abraham, de vader van alle gelovigen. In de A-cyclus wordt zijn roeping verhaald (Gen. 12, 1-4), in de B-cyclus het offer van zijn enige zoon Isaak (Gen. 22, 1-18) en tenslotte in de C-cyclus het verbond dat God met Abraham sluit (Gen. 15, 5-18).

Mozes ontvangt de Wet, Marc Chagall (1887-1985)

De derde zondag gaat de aandacht naar Mozes, de aanvoerder van het volk op zijn woestijntocht. Ook hij wordt op een bijzondere wijze bij het brandend braambos geroepen en gezonden (C-cyclus: Ex. 3, 1-15). Namens God zal Mozes de dorst van het volk laven met water uit de rots (A-cyclus: Ex. 17, 3-7) en hij krijgt uit Gods handen de wet aangereikt (B-cyclus: Ex. 20, 1-17) als het charter dat de wederzijdse verbondstrouw garandeert.

Halfvasten of de vierde zondag wijst vooruit naar Pasen. Het gaat over de opgang naar Jeruzalem. David, de gezalfde van de Heer (A-cyclus: 1 Sam. 16) bekleedt een unieke plaats in de heilsgeschiedenis. Naar zijn koningschap zal ontelbare keren verwezen worden. Wordt Jezus niet geboren in de stad van David (Lc. 2, 4.11), terwijl Hem reeds bij de boodschap aan Maria de troon van zijn vader David wordt toegezegd (Lc. 1, 32). In de B-cyclus wordt op deze zondag aan de ballingen de terugkeer naar Jeruzalem en de bouw van de tempel verkondigd (2 Kron. 36, 14-23), terwijl in de C-cyclus de lezing uit Jozua (5, 9-12) ons vertelt dat Israël na het oversteken van de Jordaan het paasfeest viert in Kanaän.

Op de vijfde zondag komen de grote profeten aan het woord en daarin klinkt al duidelijk het nakende paasgebeuren.

  • A-cyclus: Ezechiël spreekt van 'graven openen ... en de geest uitstorten' (37, 12.14).
  • B-cyclus: Jeremia heeft het over een 'nieuw verbond ... Ik grif mijn wet in hun hart' (31, 31-33).
  • C-cyclus: Jesaja verkondigt 'Ik onderneem iets nieuws, het begin is er al' (43, 18-19).
De profeet Ezechiël, glasraam Jan Huet (1903-1976), Heilig Hartkerk © Jan Verheyen

Al deze oudtestamentische lezingen komen op Passie- en Palmzondag samen in het portret van de lijdensknecht, ontleend aan het derde lied van de dienaar van Jahwe (Jes. 50, 4-7). Zo staan we vlak voor Pasen. Dan zijn we in die andere tuin waar de apostel ons terugwijst naar alles wat over Jezus geschreven staat.

We zijn er in een drafje doorheen gegaan. Volgende week willen we de paasweg gaan door de evangelieverhalen van die zes zondagen. Met deze artikels is het mijn bedoeling om de rijkdom van de keuze van Bijbellezingen op deze zondagen naar Pasen toe sterker te waarderen als hoogtepunten van Bijbelse verkondiging. Ja, we zitten midden in een bijzondere Bijbels-liturgische Veertigdagentijd.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Inspiratie: een artikel van Peter D'Haese (1933-2024) in Zacheüs, Wegwijs in de liturgie,1990.

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook