Met Pinksteren zal het anders worden. Bezield van de Geest die Jezus beloofd had, durven de leerlingen de deuren te openen en met hun boodschap naar buiten te komen. En Petrus vraagt zijn toehoorders met andere ogen te kijken naar de mens die ze een tijdje geleden gekruisigd hadden. Want, zo stelt Petrus uitdrukkelijk, die Gekruisigde is door God gerechtvaardigd toen Hij Hem door de dood gehaald heeft. En wie het lezen wil, kan het vinden in de Schrift: de Messias moet lijden. Het lijden dat Hij onderging was niet een bewijs van mislukking of verwerping, het was geen straf van God, het was Hem door mensen aangedaan en door Hem aanvaard als uiterste consequentie van zijn keuze voor de weg van God.
Een misdadiger die Verlosser wordt. Dat vraagt van de toehoorders een hele ommezwaai. Geen wonder dat Petrus in zijn toespraak aan de samengestroomde mensen vraagt om bekering, om ommekeer. Keer je niet langer van Hem af, in de veronderstelling dat je met een mislukkeling te maken hebt, maar wend je naar Hem toe als je redder. Je zult de vrede ontvangen die ook de leerlingen van de Verrezene ontvingen, hoor ik Petrus zeggen. (Handelingen 3, 13-19)
Ja, ook voor de leerlingen is het een hele verandering geweest. Zij hebben ook een ommekeer moeten maken, soms zelfs letterlijk. De twee leerlingen die op weg waren van Jeruzalem naar Emmaüs, terug naar huis, keren na hun ervaring om en gaan weer naar Jeruzalem. En terwijl ze hun ervaringen vertellen aan de andere leerlingen, beleven ze opnieuw wat ze hebben meegemaakt: hoe Jezus door hen herkend werd – meer door wat Hij deed dan door zijn woorden. En dan staat er: Hij maakte hun geest ontvankelijk. (Lucas 24, 45) Ontvankelijk om te begrijpen dat zijn lijden, dood en verrijzenis volgens de Schriften was.
En dat ontvankelijk maken gaat door tot in het fysieke. Zoals Jezus in het Johannesevangelie Thomas uitnodigde om zijn wonden aan te raken, zo nodigt Hij zijn leerlingen ook uit om Hem te betasten, en Hij eet een stuk vis om te laten zien dat Hij het is, in levenden lijve. Jezus nodigt zo de apostelen en ons uit om verder te kijken, om op een andere manier naar zijn leven en zijn levenseinde te kijken. Om te ontdekken dat God ook daarin aan het werk is. En de leerlingen worden uitgenodigd om doorheen dat gekruisigd maar verheerlijkt lichaam hun Jezus te ontdekken.