De veertigdaagse vastentijd | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
De Veertigdagentijd: tijd van bezinning, vasten en toeleven naar Pasen

De veertigdaagse vastentijd

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 13 februari 2024 - 9:08
Afdrukken

Op Aswoensdag start van de Veertigdagentijd zoals ook de vastentijd wordt genoemd. We hadden alvast in een vorig artikel een aanzet gegeven met 'Vasten op Valentijnsdag?' Want inderdaad, die twee vallen samen dit jaar: Aswoensdag en Valentijn, beide op 14 februari. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. We schreven vorige week dat er in de christelijke traditie verschillende belevingsvormen van vasten zijn, drie mogelijke benaderingen: wettisch, ascetisch en religieus-moreel. Alle drie onthullen ze iets van het wezen van het vasten. Over die wettische benadering hadden we het vorige week: de onthouding en het vasten, geregeld via een verzameling van geboden, verboden en wetteksten en dat alles op vastgestelde tijden. Laten we dan nu het ascetisch en het religieus-moreel aspect onder de loep nemen.

De Veertigdagentijd: tijd van bezinning, vasten en toeleven naar Pasen

Het ascetische aspect
Deze benadering legt sterk de nadruk op ascese, onthechting, afstand nemen van het lichamelijke met de bedoeling dit lichamelijke te overstijgen. Deze vorm van ascetisch vasten is vooral gestoeld op Paulus, die schrijft over de strijd tussen het lichamelijke en het geestelijke. Lichamelijke onthouding moet dus beantwoorden aan een vasten van de geest. Vasten moet helpen om in aanraking met God te komen. Ascese ontkent dus het aardse niet, maar wil een te grote gehechtheid aan dit aardse voorkomen en binnen het aardse een ruimte creëren om in relatie met God te kunnen komen.

Paus Benedictus XVI schreef hierover in zijn boodschap voor de Veertigdagentijd van maart 2010 dat vasten meer is dan een therapeutische remedie om het welzijn te verbeteren. "Vasten is een belangrijke ascetische oefening, die ons kan helpen het egoïsme te overwinnen en ons hart open te stellen voor de liefde van God en van onze naaste." Hij waarschuwt dat de vasten in onze, op materiële goederen gerichte cultuur zijn spirituele betekenis dreigt te verliezen en spoort daarom aan tot een herontdekking van de echte betekenis van het vasten. Zonder daarbij in een farizeïsche praktijk te vervallen, waarbij wel de regels strikt worden gevolgd maar het hart ver van God verwijderd blijft. "De vastenpraktijk, die al bij de eerste christelijke gemeenschappen nadrukkelijk aanwezig was, stelt ons beter in staat naar Christus te luisteren, die als enige onze diepste honger en dorst naar God kan vervullen."

Het religieus-morele aspect
Dit aspect gaat op zoek naar de diepere inhoud en de authentieke bedoeling van de vasten. In het evangelie waarschuwt Jezus zelf tegen een verkeerde beleving van het vasten. Niet het uiterlijke vasten, maar de innerlijke gesteldheid telt en ascetische prestatiezucht is uit den boze. Vasten is met andere woorden een innerlijke gesteldheid: bekering van het hart. Augustinus plaatst vasten binnen een triptiek van vasten, aalmoezen geven en bidden. Vasten leert volgens hem beheersing en matiging. De behoefte aan eten en drinken wordt tot juiste proporties teruggebracht. Vasten helpt om zich te realiseren dat het eigen ik niet centraal staat in de schepping en om die schepping op een juiste wijze te gebruiken, namelijk steeds gericht naar de Schepper. Dit vasten drukt zich ook uit in een solidariteit met hen die zelf geen voedsel hebben. Dit impliceert een delen van de eigen bezittingen. Beide aspecten staan in het teken van de liefde tot God. Dit wordt uitgedrukt in het derde deel van de triptiek: de vasten is een periode van verdiept gebed.

Aswoensdag: as van verbrande palmtakken © KNA-Bild

Conclusie
Vasten is niet zoals de kinderen vroeger deden: veertig dagen niet snoepen, alle snoepjes gedurende de vasten opsparen in een doos en op Pasen alles opeten. Vasten is ook geen vorm van een religieus dieet, dat als doel op zich zou fungeren, de vergissing van de wettische benadering en waar sommige overijverige asceten de bal mis sloegen. Nee, de matiging van voedsel heeft enerzijds te maken met het herstellen van een innerlijk evenwicht door een bezinning hoe we ons tot de materiële wereld verhouden en anderzijds met het herstellen van rechtvaardigheid door te delen met de armen. Het is een periode van zelfonderzoek: zowel het uitzuiveren van de eigen verlangens en aspiraties ('wat is belangrijk in mijn leven?, 'waar ligt het ware geluk?') als een periode van bewustwording van de eigen kleine menselijke kanten, en vanuit dit besef van de eigen kleinheid ertoe komen de kleinheid van anderen te vergeven. Deze hernieuwde openheid naar het eigen innerlijk en naar de medemens staat steeds in het teken van een hernieuwde openheid naar God: de triptiek van vasten, aalmoezen en gebed. Het is met andere woorden een bekeringsperiode van het hart, een periode waarin de mens opnieuw Gods barmhartigheid ontdekt.

Dat is ook de boodschap die we uit het evangelie van Aswoensdag mogen halen. We kunnen die boodschap beluisteren tijdens de eucharistie- of gebedsvieringen op woensdag 14 februari:

  • om 10.30 u. in het Woonzorgcentrum Sint-Jozef, Koningin Astridlaan 4
  • om 14.00 u. in het Woonzorgcentrum Paradijs, Transvaalstraat 44
  • om 15.00 u. in de kerk Sint-Jan Evangelist, Koningshooikt
  • om 19.00 u. in de kerk O.L.V.-Onbevlekt, Lachenen
  • om 19.00 u. in de kerk van het Heilig Kruis, Kartuizers, Renaat Veremansplein.

Jullie zijn welkom!

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook