De Veertigdagentijd: een tijd van genade | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Veertigdagentijd

De Veertigdagentijd: een tijd van genade

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 7 maart 2022 - 11:04
Afdrukken

Elk jaar, wanneer de lente eraan komt en de natuur heropleeft, spoort de Kerk haar gelovigen aan om zich eveneens te vernieuwen. Daarvoor is de 'Veertigdagentijd' of de 'Vastentijd' de gunstige tijd. In elke religieuze traditie bestaat er wel zo'n tijd – denk maar aan de ramadan bij de moslims – en zelfs onze profane cultuur lijkt deze traditie over te nemen door de maand maart uit te roepen als 'maand zonder vlees'. Maar wat betekent deze Veertigdagentijd nu in de beleving van ons christelijke geloof?

Veertigdagentijd

Naar de verrijzenis
De Veertigdagentijd bereidt ons voor op het grote feest van Pasen, het 'Hoogfeest der hoogfeesten', de 'Grote Zondag'. Pasen is het absolute hoogtepunt van het liturgische en kerkelijke jaar: op deze dag vieren wij met grote vreugde de verrijzenis van Jezus Christus. Zoals Paulus het schrijft in één van zijn brieven, is ons christelijk leven gegrondvest in dit verrijzenisgeloof. De Veertigdagentijd is een voorbereidingstijd, opdat wij met Pasen de ware vreugde zouden ervaren: de vreugde van het nieuwe leven dat Christus ons gebracht heeft door zijn overwinning op de dood.

Geworteld in het evangelie
De 'Veertigdagentijd' of de 'Vastentijd' heeft zijn wortels in het evangelie. Het evangelie leert ons dat Jezus, alvorens zijn predikingsmissie in Israël te starten, gedurende veertig dagen in eenzaamheid in de woestijn verbleven heeft, 'gedreven door de Geest'. De Geest verlangde dat Jezus zijn missie zou beginnen met een voorbereidingstijd, waarin Hij zich volledig moest verankeren in de wil van God de Vader. Hij zal er bekoord worden, maar Hij blijft trouw aan de wil van God. Deze voorbereidingstijd heeft Hem gesterkt om tot aan het kruis trouw te blijven aan zijn evangelisatieopdracht.

Boetetijd?
In het kerkelijke recht wordt de Veertigdagentijd beschreven onder de rubriek 'boetedagen'. Er staat geschreven: 'Alle christengelovigen zijn, ieder op hun wijze, krachtens goddelijke wet verplicht boete te doen.' Een moeilijk woord: 'boete'. Wat wil dit zeggen: dat wij uitgenodigd worden om 'boete' te doen?

De catechismus schrijft dat wij tijdens de veertig boetedagen opgeroepen worden om ons leven te veranderen in het vertrouwen op de hulp van Gods genade en in de hoop op zijn barmhartigheid. De bekering waar wij in deze tijd in de liturgie onophoudelijk zullen toe opgeroepen worden, bestaat erin om van ganser harte terug te keren naar God en om het evangelie nog meer als leidraad in ons leven te nemen.

Er zijn traditioneel gezien drie vormen van boetvaardigheid: het vasten, het gebed en het aalmoezen geven. Deze drie vormen van boetvaardigheid hebben betrekking op de drie relaties die ons karakteriseren als mens: de relatie tot onszelf (het vasten), de relatie tot God (het gebed) en de relatie tot de anderen (de aalmoes). Tijdens de Veertigdagentijd worden wij opgeroepen om deze drie relaties te vernieuwen door vasten, gebed en aalmoes.

Vasten

Wat de liturgie ons leert
De teksten van de liturgie kunnen ons ook veel leren over de betekenis van de Veertigdagentijd. De 'prefatie', die tijdens de eucharistieviering net na de offerande en net voor het tafelgebed gebeden wordt, is een ideale tekst om de liturgische tijd waarin wij ons bevinden te begrijpen, omdat ze altijd de kleur aangeeft die deze tijd kenmerkt. In wat volgt staan we stil bij de twee prefaties van de Veertigdagentijd die in het missaal terug te vinden zijn.

De twee prefaties
Prefatie I begint zo: 'Gij gunt uw gelovigen de vreugde ...' De Veertigdagentijd is dus een tijd van vreugde. Hier voelen wij ons misschien niet mee vertrouwd. In onze opvoeding is ons mogelijk meegegeven dat de Vastentijd eerder een barre tijd is. Maar, als wij de vastentijd begrijpen vanuit zijn einddoel – naderen tot God, tot de naaste en tot onszelf – is het zeker een tijd van vreugde.

Prefatie II verwoordt dit zo: 'Gij schenkt ons een heilzame tijd ...' Vreugde en heil zijn met elkaar verweven: als wij ons dankzij de genade en volgehouden trouw een beetje vernieuwen, is deze heilzame tijd een tijd van vreugde, een vreugde die zachtjesaan opborrelt.

Zowel prefatie I als prefatie II benadrukken de zuiverheid waartoe deze vreugdevolle tijd ons moet brengen: '... om jaarlijks met een zuiver hart naar het paasfeest toe te gaan' of '... om ons hart weer zuiver te maken'. De zuiverheid is best te begrijpen als een soort grote kuis die wij in de lente of in de zomer houden. Deze tijd zuivert ons 'van zelfzucht en zonde', lezen wij in prefatie II. Zonde is weer een woord dat wij niet graag horen, maar wij zullen er veel over horen spreken in de liturgische teksten van deze Veertigdagentijd. Wij kunnen al stellen dat het woord geen morele maar wel een spirituele werkelijkheid dekt.

Vervolgens krijgen wij de drie boetepraktijken te horen: '... dit is een tijd om zich meer toe te leggen op het bidden, van grotere aandacht voor de liefde tot de naaste...', waarbij 'wij het vergankelijke zo gebruiken dat ons hart gericht blijft op het eeuwige'. Bidden, aalmoezen geven en vasten: hierover hoorden wij vooral in het evangelie van Aswoensdag. Jezus zegt erover dat wij ze in het geheim moeten beoefenen en dat wij er een loon voor zullen ontvangen bij de Vader. Het loon dat wij ontvangen door deze boetepraktijken, wordt uiteindelijk zo verwoord: 'Zo groeien wij tot de volheid der genade die Gij uw kinderen hebt toegezegd'. De Vastentijd brengt ons terug tot het kindschap Gods, waartoe wij zijn '... herboren in de sacramenten'. Wij kennen zeker het evangelie van de verloren zoon die uiteindelijk terugkeert naar zijn barmhartige vader en de vreugde ervaart om opnieuw als zijn kind aangenomen te worden. Dit evangelie vat goed de geest van de Veertigdagentijd samen: verandering, vernieuwing, verankering, voorbereiding, heil, vreugde, kindschap Gods.

Ik wens jullie een 'zalige' Vastentijd!
Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Veertigdagentijd en Pasen
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Veertigdagentijd 2022: Gaandeweg
readmore

Veertigdagentijd 2022: Gaandeweg

icon-icon-information
Op vaste grond: Goede Week © Aagje Van Impe
readmore

Op vaste grond: Goede Week

icon-icon-artikel
pelgrimeren doorheen de goede week © https://www.gratispng.com/png-t1ewez/
readmore

Paastriduüm in woord, muziek en beeld

icon-icon-information

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook