Meestal, wanneer Jezus een wonder verricht, laat Johannes daar een gesprek op volgen waarin de betekenis van het gebeuren wordt toegelicht. Hieruit blijkt dat het om een 'teken' gaat waarmee Hij wil verduidelijken wie Hij is. De broodvermenigvuldiging, de genezing van de blindgeborene en de opwekking van Lazarus vormen de aanleiding om aan de mensen te zeggen dat Hij voor hen 'Levend Brood' is, het 'Licht van de wereld' en het 'Eeuwig Leven'. Bij het wijnwonder ontbreekt die uitleg. Blijkbaar spreken de feiten voor zich.
Allereerst is er de bruiloft. Het Joodse volk, waartoe Jezus behoort, heeft een lange geloofsgroei achter de rug. Doorheen zijn geschiedenis heeft het ontdekt hoe ànders Jahwe is in vergelijking met de goden van de buurvolkeren. Hij is geen god van macht, die heerst en domineert. Ze ervaren God als liefde, trouw en bevrijding. Wat Hem groot maakt, is juist zijn verrassende nabijheid en zijn eindeloze barmhartigheid. En om die nauwe band tussen Israël en zijn God te verduidelijken, gebruiken de profeten het beeld van een bruiloft. Wanneer de vreugde om het verbond ter sprake komt, verwijzen ze naar een bruiloftsfeest.
En met Jezus' menswording wordt het nog duidelijker hoe God tussen zijn volk wil wonen. In zijn eigen Zoon heeft God zijn volk lief, raakt Hij hen aan, geneest Hij en schenkt vergiffenis. En wellicht daarom laat Johannes het nieuwe begin samenvallen met een bruiloftsfeest. De tijd van de vervulling breekt voor de evangelist aan te Kana. Van dan af treedt Jezus op als de 'Gezondene' van zijn Vader, als de voltooiing van Gods eerste jawoord bij de schepping. Reden te over dus om de wijn overvloedig te laten stromen.
In het verhaal is er tegelijk een verwijzing naar 'het uur' waarop Hij Zichzelf te drinken geeft door te sterven op het kruis. Dat is het sterkste bewijs van Zijn liefde. Daar wordt Hij, zoals de druiven in de wijnpers, platgetreden. Zijn bloed wordt vergoten, het liefdeswerk van de Vader onder de mensen wordt voltooid.
Te Kana gebeurt dus méér dan enkel water in wijn veranderen. Jezus onthult er een eerste luik van wat met Pasen een schitterend verrijzenistafereel moet worden.