Een keten van hoogfeesten ... | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Geboorte van Johannes de Doper, Steenreliëf, 1531, kathedraal Notre-Dame, Amiens

Een keten van hoogfeesten ...

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 21 juni 2022 - 13:10
Afdrukken

De komende acht dagen vieren we in de Kerk drie hoogfeesten: de 'Geboorte van de H. Johannes de Doper', het feest van het 'Heilig Hart van Jezus' en het hoogfeest van de 'HH. Apostelen Petrus en Paulus'. Een beetje teveel van het goede ... het zou kunnen, maar ik vind dat ze toch alle drie de moeite waard om even bij stil te staan, temeer omdat het drie patroonsfeesten zijn van drie Lierse kerken: de Sint-Gummaruskerk was oorspronkelijk toegewijd aan de H. Johannes de Doper die dan ook prominent aanwezig is in en zelfs bovenop de kerk; de Heilig Hartkerk op de Antwerpsesteenweg, die als tweede patroonheilige de H. Benedictus heeft; tenslotte de Sint-Pieterskapel die toegewijd is aan de HH. Petrus en Paulus. Ik wil die drie hoogfeesten aan jullie voorstellen.

Donderdag 23 juni: Geboorte van de H. Johannes de Doper

Geboorte van Johannes de Doper, Steenreliëf, 1531, kathedraal Notre-Dame, Amiens

Normaal wordt dit hoogfeest gevierd op 24 juni, maar omwille van het hoogfeest van het Heilig Hart dat altijd op de derde vrijdag na Pinksteren gevierd wordt (dit jaar op 24 juni), vieren we Johannes de Doper een dag eerder dan normaal. Midzomer en zes maanden vóór Kerstmis viert de Kerk het geboortefeest van Johannes, het kind van Elisabeth en Zacharia. Hij is de laatste profeet van het Oude Verbond. Naast Jezus en Maria is Johannes, als Voorloper van Jezus Christus, de enige van wie de Kerk de geboortedag viert.

Zijn feestdag is snel algemeen geworden, zeker ook de uitspraak van Jezus: 'Onder degenen die uit een vrouw geboren zijn, is er nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper' (Mt. 11, 11). Maar daarnaast is er vooral ook zijn ascetische persoonlijkheid die indruk heeft gemaakt op de mensen van zijn tijd en die doet herinneren aan de grote profeten van Israël, die aan hem voorafgingen. Hij heeft Jezus gedoopt in de Jordaan en toen hij zag dat de Geest op Hem viel, herkende hij de Heer als degene die komen zou, de langverwachte Messias.

Johannes was niet bang om de misstanden van zijn tijd, vooral aan het hof van Herodes, te benoemen en te veroordelen. Zo leverde hij felle kritiek op Herodes, die met de vrouw van zijn broer Filippus een ongeoorloofd huwelijk was aangegaan. Maar hierdoor is zijn optreden maar kort geweest, want hij was nog geen veertig jaar oud toen hij in de gevangenis werd onthoofd door toedoen van Herodias, een gebeurtenis die we vermeld vinden in Matteüs 14, 1-12 en gedenken op 29 augustus.

Niettemin heeft de Doper in die korte tijd veel leerlingen gemaakt. Geruime tijd na zijn marteldood trof Paulus te Efeze nog mannen aan die zich rekenden tot de kring rond Johannes. Wij denken vooral aan hem als een boeteprofeet, die bij de Jordaan de mensen opriep tot bekering, de man uit de woestijn die leefde van sprinkhanen en wilde honing, gekleed in een kameelharen pij, Elia die komen zou, de heraut van het nabijkomende Koninkrijk Gods.

Johannes heeft door de eeuwen heen een diepe verering gevonden in monastieke kringen, maar niet alleen daar. Hij werd ook zelf gezien als een monnik, een groot voorbeeld voor allen die zijn levenswijze wilden navolgen. Volgens de overlevering is hij begraven te Sebaste, het oude Samaria, waar in de vierde eeuw zijn tombe aanwezig was, die door keizer Julianus de afvallige is onteerd.

Vrijdag 24 juni: Heilig Hart van Jezus

Jezus verschijnt aan Margaretha Maria Alacoque

In de Bijbel wordt het hart vaak beschouwd als het symbool van moed, vreugde en hartstocht. Sint-Augustinus (354-430) beschreef het hart als symbool van liefde. Middeleeuwse mystici beschreven hun ervaringen van de hartstochtelijke liefde van Jezus voor de mensheid. Het toppunt van deze liefde is: te lijden en te sterven in het belang voor een ander.

Het Heilig Hartfeest ontstond in Frankrijk. In een visioen van de H. Margaretha Maria Alacoque (1646-1690) toonde Jezus zijn bloedend hart. Hij deelde deze Franse mystica mee dat Hij heel verdrietig was omwille van het grote aantal mensen die zijn liefde afwezen. Daarom moest er een dag komen waarop zijn onmetelijke liefde centraal zou komen te staan. In het visioen gaf Jezus de opdracht de feestdag in te stellen op de derde vrijdag na Pinksteren.

Franse bisschoppen en kloosteroversten die geloof hechtten aan het getuigenis van Margaretha deden wat Jezus haar bevolen had. In 1672 gaf de bisschop van Rennes aan de religieuze congregaties van Sint-Johannes Eudes (1601-1680) voor het eerst verlof om een feest ter ere van het Heilig Hart van Jezus te vieren. In 1765 erkende paus Clemens XIII de derde vrijdag na Pinksteren officieel als een plaatselijk feest. Paus Pius IX schreef het feest in 1856 voor heel de Rooms-Katholieke Kerk voor en kende er een hoge liturgische rang aan toe.

Nadat de pausen de maand mei als Mariamaand hadden gepropageerd, groeide geleidelijk het gebruik de maand juni als Heilig Hartmaand te beschouwen. Dat hield in dat gelovigen zich in juni bijzonder toewijdden aan het Heilig Hart. Men deed boete om het gebrek aan liefde voor Jezus door veel mensen te compenseren. Eind 19e eeuw haalden veel katholieke huisgezinnen een heilighartbeeld in huis, dat in juni extra vereerd werd.

Dat het feest op een vrijdag wordt gevierd, is een duidelijke verwijzing naar Goede Vrijdag. Het geeft zo de band aan met de herdenking van Jezus' lijden en sterven. Vanaf 1929 komt in de liturgische teksten van het Heilig Hartfeest als centrale gedachte naar voren, 'de verzoening die Jezus vanwege Gods oneindige barmhartigheid door zijn lijden en dood tot stand heeft gebracht'. In een misgezang van het Heilig Hart wordt het zo verwoord: God heeft zijn Zoon gezonden om onze zonden uit te wissen door het offer van zijn leven.

Woensdag 29 juni: HH. Petrus en Paulus, apostelen

HH. Apostelen Petrus en Paulus © Peter Kane, Image

Op 29 juni vieren wij het oudste apostelfeest: de gedachtenis van de marteldood van Petrus en Paulus, die plaats had tijdens de gruwelijke christenvervolging onder keizer Nero. In de maand juli 64 liet keizer Nero vele christenen ter dood brengen, op beschuldiging van brandstichting in de oude volkswijk achter zijn paleis. Volgens de zeer oude traditie, die bevestiging heeft gevonden door vondsten bij de opgravingen onder de huidige Sint-Pietersbasiliek, is Petrus ter dood gebracht bij het circus van Nero en begraven op de begraafplaats van de Vaticaanse heuvel, een gegeven dat nooit door een andere plaatselijke kerk is betwist.

In het apocriefe geschrift De Handelingen van Petrus, geschreven in de laatste helft van de tweede eeuw, lezen we dat de christenen Petrus aanspoorden om uit Rome te vertrekken, daar hij groot gevaar liep. "Hij liet zich overtuigen en ging alleen weg. Maar toen hij de poort uitging, zag hij de Heer Rome binnengaan. Toen hij Hem zag, zei hij: 'Heer, waar gaat U naartoe?' De Heer zei hem: 'Ik ga Rome in om gekruisigd te worden.' En Petrus zei tot Hem: 'Heer, wordt U weer gekruisigd?' Hij zei hem: 'Ja, Petrus, Ik word weer gekruisigd.' Toen Petrus tot zichzelf gekomen was en de Heer zag opgaan naar de hemel, keerde hij terug naar Rome terwijl hij zich verheugde en de Heer verheerlijkte omdat die zelf gezegd had: 'Ik word gekruisigd'. Dat zou met Petrus gebeuren." (Hfdst. 35).

In het verloop van het verhaal wordt verteld dat Petrus aan de beulen vraagt om ondersteboven gekruisigd te worden. Hij voelt zich als zondige mens geroepen tot ommekeer en aangespoord om zijn toevlucht te nemen tot het kruis van Christus, het teken van onze verlossing.

Het Nieuwe Testament bevat twee brieven op naam van Petrus. In de eerste brief, geschreven te Rome en van Petrus zelf afkomstig met de hulp van Silvanus, is sprake van een gespannen verhouding tussen de christelijke gemeente en de heidense omgeving. Van de tweede brief neemt men aan dat die niet van Petrus afkomstig is, maar ontstaan in het begin van de tweede eeuw. Herinnerd wordt aan de verheerlijking op de berg waar Petrus ooggetuige was.

De felle ijveraar Saul ontving na zijn roepingsvisioen op de weg naar Damascus een nieuwe naam, Paulus, wat betekent de geringe. Hij bekeerde zich tot Christus, die hij eerst had afgewezen en vervolgd. In hem groeide de overtuiging dat hij op reis moest gaan naar de heidense volkeren rond de Middellandse zee. Na zijn doop trok hij zich drie jaar lang terug in Arabië voor een leven van afzondering en gebed. Daarna begon voor hem een nieuw bestaan als apostel van de heidenen.

Nadat hij drie missiereizen had gemaakt, werd hij aangeklaagd door joodse tegenstanders en naar Rome gebracht, nadat hij als Romeins staatsburger gebruik had gemaakt van zijn recht zich te beroepen op de keizer. Onderweg daarheen leed hij schipbreuk en belandde als gevangene op Malta waarover het boek Handelingen verslag doet (27, 14-44). In het voorjaar van 62 bereikte hij dan toch Rome waar hij twee jaar doorbracht in huisarrest. Hij schreef er waarschijnlijk zijn vier gevangenschapsbrieven aan Filippi, Kolosse, Filemon en Efese. Waarschijnlijk is hij vrijgelaten in het jaar 63, waarna hij Spanje bezocht en Griekenland. Nadat hij opnieuw gevangen was genomen, is hij in 67 onder keizer Nero als Romeins staatsburger volgens het geldend recht onthoofd en begraven aan de Via Appia buiten de stad Rome. Eén van de vier aartsbasilieken van Rome, Sint-Paulus buiten de muren, bewaart de herinnering aan deze begraafplaats.

De beide apostelen, zuilen van de Kerk, hebben over de hele wereld grote verering gevonden. Ze zijn samen of afzonderlijk patroon van ontelbare kerken waaronder de grootste gebouwen van de christenheid: Sint-Pieter in Rome en St. Paul's Cathedral in Londen.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook