Feest van Kruisverheffing | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Wie opkijkt naar het kruis zal gered worden © Tillmann, Image

Feest van Kruisverheffing

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 2 september 2025 - 12:59
Afdrukken
14 september

We zijn bijna half september, een feestmaand in de kerk. Het begon vorige maandag, 8 september: het feest van Maria-Geboorte. En deze week zondag, 14 september, vieren we het feest van Kruisverheffing, patroonsfeest van de kerk en de parochie van ‘t Kartuizers. De dag erna is het de gedachtenis van Onze-Lieve-Vrouw van Smarten. En eind september, op maandag 29 september is het de feestdag van de aartsengelen Michaël, Gabriël en Rafaël.

En op dinsdag 23 september is het de gedachtenis van de H. Pius van Pietrelcina, beter bekend als pater Pio. Als we de heiligen er nog zouden bij nemen waarvan we deze maand de gedachtenis vieren, zouden we heel wat plaats tekortkomen.

Stof genoeg om een aantal hoofdartikels te schrijven in september. Vorige week over Maria Geboorte, vandaag over Kruisverheffing.

 

Kruisverheffingsicoon, met Helena en Constantijn

Omstreeks het jaar 383 maakt een jonge vrouw, Egeria, een pelgrimstocht vanuit Zuid-Frankrijk naar Jeruzalem. In een dagboek houdt ze bij wat ze onderweg meemaakt. Ze schrijft bijvoorbeeld over de weg die je in die tijd moest gaan om ingewijd te worden in de geheimen van het geloof: over de doop, de handoplegging en zalving en de eucharistie. En mee dankzij haar verslag zijn we ook goed ingelicht over de kerkelijke feesten in die dagen.

Zo schrijft zij dat ze op 14 september op weg is naar de basiliek van het Heilig Graf waar ze in een grote volksmenigte terecht komt, allemaal onderweg voor de plechtigheid van de verheffing van het heilig Kruis. Bij die plechtigheid laat de patriarch het Kruis eerst plechtig neerdalen tot op de grond, om het daarna weer zo hoog mogelijk op te heffen. Ondertussen zingt de menigte honderdmaal ‘Kyrie eleison’. Dat ritueel wordt vijfmaal herhaald, één keer in iedere windrichting, en nog een keer extra naar het oosten. Op die manier wordt de hele Kosmos als het ware geplaatst onder het teken van het kruis.

En de mensen zien op naar het kruis om de zegen ervan over zich te laten komen. Ze doen dan juist zoals eertijds de Israëlieten, die opkeken naar de staf van Mozes, met die koperen slang erop: daardoor zouden zij genezen van de slangenbeten die ze opliepen in de woestijn. Die gedachte kwam uit de godenwereld van de oude Grieken. Asclepios, de Griekse god van de geneeskunde, droeg als teken een staf met een slang, de esculaap. Waarom die slang? Omdat die ieder jaar wisselt van huid. Ze dachten daarom dat die niet doodging, maar zich verjongde en vernieuwde. De slang had misschien wel het eeuwige leven!

Zo komen we dat beeld ook tegen in het Bijbelboek Numeri (21, 4-9). Als mensen bij de uittocht uit Egypte, op weg naar het beloofde land, in de woestijn van het leven zijn terechtgekomen en de moed dreigen te verliezen, dan houdt hun leider Mozes ze dit teken van de slang voor: wie opkijkt naar dit symbool van genezing en van leven, die zal het redden, die krijgt de kracht om door te gaan en vol te houden.

Psychologen zullen hier misschien zeggen: dat verhaal betekent dat je het kwaad altijd eerst moedig onder ogen moet zien, voordat het genezen kan. Dat is zeker waar, maar toch gaat de betekenis van dit verhaal, denk ik, nog wat verder. In het boek Wijsheid lezen we hierover: ‘Wie zich naar dat teken wendde, werd gered – niet door wat hij zag, maar door U, de Redder van de wereld’ (16, 7). Wie op weg is naar het naar het ware leven, die moet altijd door woestijnen heen trekken.

Wie opkijkt naar het kruis zal gered worden © Tillmann, Image

Jezus kende uiteraard dit verhaal van de bronzen slang. Ook Hij spreekt over opstaan en over eeuwig leven. Zo heeft Hij een gesprek met de Joodse rabbi Nicodemus. Die komt naar Hem toe in de nacht. Dat is de tijd van de stilte. Hij is door Jezus geboeid geraakt en hij zoekt Hem op. Want Hij zal vast wel een wijs woord hebben over de grote vragen van leven en dood. Jezus wijst hem in dat nachtelijk gesprek op dat oude teken van de esculaap: net zoals de mensen bij Mozes hun ogen gericht moesten houden op de slang aan die paal, zo zullen ze ook moeten opzien naar Jezus als de verheven en verrezen Heer aan het kruis. Hij stelt hier duidelijk zichzelf als teken van hoop en vernieuwing, van bevrijding en genezing.

Het kruis is een schandelijk beeld van een mens die gedood wordt. Maar het is ook het oerverhaal van God, die zelf bereid is zó diep te gaan, dat Hij onze diepste diepten kent. Daarom kan Hij ons tot in ons grootste lijden opvangen, zodat wij nooit overgeleverd zijn aan de leegte. Zo is dat dodelijke kruis voor óns een teken van redding: in al onze nood mogen we ons laten vallen in Gods hand. En dan zullen we worden gevonden en beschermd en bewaard door Hem die weet wat lijden is. Ieder die het oog op Jezus’ kruis gericht houdt, die zal gered worden door Hem die onze enige Redder is. Hij zal het eeuwig leven vinden. En daarmee wordt in het evangelie niet alleen de hemel bedoeld. Nee, het gaat ook om de kwaliteit van leven hier en nu. Als je durft te leven in de Geest van Jezus, als je in vertrouwen je leven in Gods hand legt, dan ga je leven op een ander niveau. Je gaat óver van duisternis naar licht, van dood naar leven.

O Crux ave, spes unica - Gegroet o Kruis, onze enige hoop, Heilig Kruiskerk, Lier © Jan Verheyen

Vele mensen, misschien wel meer dan je zou verwachten, hebben in hun huis een kruis hangen. Het is de universele icoon van het menselijk lijden. Maar toch vooral ook van de wijze waarop je met dat lijden kunt omgaan. Want uit Jezus’ lijden stijgt een nieuw leven op, een verzet, een overleven. Dat kruis is zeker een teken van dood, maar tegelijk van overwinning op de dood. Van wanhoop en tegelijk van hoop. Van de grootste liefdeloosheid die mensen elkaar kunnen aandoen en tegelijk van goddelijke liefde die alles overwint. En omdat wij overeind geholpen worden door Hem, die dóór het lijden is heengegaan, daarom kunnen wij op onze beurt gevallenen overeind helpen. Omdat wij gedragen worden door Hem, die uit alle dood opstaat, daarom kunnen wij troosten. Omdat het kruis onze hoop is, daarom kunnen wij opstaan en ons keren tegen plaatsen waar mensen steeds weer gekruisigd worden.

Mensen moeten soms heel wat meemaken. Je kunt daardoor verbitterd raken. Dat maakt je lijden alleen nog maar groter en eenzamer. Maar je kunt ook, met de hulp van lieve mensen en door je band met God, de weg vinden naar bevrijding en nieuw leven. Je bent dan, hoe vreemd dat soms ook mag klinken, door het lijden gelouterd en eruit opgestaan. Mogen wij, bij alles wat ons overkomt, opzien naar Hem die onze weg ten leven is.

Zondag 14 september vieren wij het feest van Kruisverheffing, het patroonsfeest van de Heilig Kruisparochie, Kartuizers. U bent welkom in de viering om 11 uur. En vermits dit feest dit jaar op een zondag valt, maken we er speciale viering van, een waar hoogfeest!

Jan Verheyen, pastoor Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook