Hoogfeest van het Heilig Hart van Jezus | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Glasraam Heilig Hart - in de Heilig Hartkerk te Lier © Jan Verheyen

Hoogfeest van het Heilig Hart van Jezus

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zaterdag 10 juni 2023 - 12:50
Afdrukken

Nu vrijdag 16 juni 2023 vieren wij het hoogfeest van het Heilig Hart van Jezus, een feest dat altijd gevierd wordt op de derde vrijdag na Pinksteren en valt meestal in de maand juni. Het was paus Pius IX die bepaalde dat op die derde vrijdag het hoogfeest gevierd moest worden. Daarom wordt die maand ook de 'maand van het Heilig Hart' genoemd, zoals de meimaand de Mariamaand heet. Het was een devotie die in de middeleeuwen reeds leefde bij een aantal mystici, onder wie Mechtild van Maagdenburg en Gertrudis van Helfta. Maar het zijn vooral de visioenen van Margaretha-Maria Alacoque van 1673 tot 1675 in Paray-le-Monial die deze devotie sterk zal doen uitbreiden.

Paray-le-Monial en de openbaring van Jezus' liefde
Paray-le-Monial is een oud stadje in Bourgondië in Frankrijk dat zijn bijvoegsel 'le-Monial' kreeg doordat de "monniken" van de abdij van Cluny daar een klooster stichtten. De kloosterkerk die zij daar bouwden, werd een prachtige Romaanse Basiliek, die in vele kunstboeken vermeld staat. Nu zijn daar geen monniken meer. Paray heeft nog wel vier contemplatieve zusterkloosters: de Dominicanessen, de Clarissen, het Cenakel en het klooster van de Visitandinnen.

Op 20 juni 1671 trad in dat klooster van de Visitatie een nieuwe postulante in, Marguerite Alacoque. Zij zal als kloosternaam dragen: Margaretha-Maria. Door wat zij als genade ontving, werd dat klooster wereldwijd bekend. Jezus verschijnt haar namelijk en trekt haar aandacht onder meer op zijn vijf verheerlijkte wonden die schitteren als zonnen (verschijning van de eerste vrijdag van januari 1674). Hij wijst ook naar zijn Hart (tijdens verscheidene verschijningen). Hij verlangt dat zij zijn goddelijk Hart zou vereren, 'het Hart dat de mensen zozeer heeft liefgehad en dat zo weinig dankbaarheid ondervindt'. Ook vraagt Jezus dat de kerkgemeenschap een feest zal instellen, gewijd aan zijn heilig Hart. Jezus wijst ook naar de Eucharistie als het sacrament van Zijn liefde. Velen ontvangen dat heilig sacrament zonder veel eerbied, zonder veel geloof, zonder veel liefde. Jezus vraagt daarom dat men tijden van aanbidding zou nemen, om juist onze dankbaarheid te tonen en onze ondankbaarheid goed te maken.

Jezus verschijnt aan Margaretha Maria Alacoque

Franse bisschoppen en kloosteroversten die geloof hechtten aan het getuigenis van Margaretha deden wat Jezus haar bevolen had. In 1672 gaf de bisschop van Rennes aan de religieuze congregaties van Sint-Johannes Eudes (1601-1680) voor het eerst verlof om een feest ter ere van het Heilig Hart van Jezus te vieren. In 1765 erkende paus Clemens XIII de derde vrijdag na Pinksteren officieel als een plaatselijk feest. Paus Pius IX schreef het feest in 1856 voor heel de Rooms-Katholieke Kerk voor en kende er een hoge liturgische rang aan toe.

Nadat de pausen de maand mei als Mariamaand hadden gepropageerd, groeide geleidelijk het gebruik de maand juni als Heilig Hartmaand te beschouwen. Dat hield in dat gelovigen zich in juni bijzonder toewijdden aan het Heilig Hart. Men deed boete om het gebrek aan liefde voor Jezus door veel mensen te compenseren. Eind 19e eeuw haalden veel katholieke huisgezinnen een heilighartbeeld in huis, dat in juni extra vereerd werd. Bij mijn grootouders stond dat beeld op de tussenverdieping. Als ik bij hen bleef slapen, moest ik daar altijd langs. We hadden er zelfs een beetje schrik van.

De liefde van Jezus in een kille tijd
De tijd waarin Margaretha-Maria leefde, was in feite een hoogtij voor het Jansenisme. Deze afwijkende leer was een echte beproeving voor het christen volk. God was voor hen een strenge Meester. Slechts weinige mensen waren uitverkoren. De wil van God, zijn geboden en verboden wogen zwaar op de mensen. De meesten voelden zich onwaardig om tot God te naderen. Weinigen durfden of mochten communiceren in de eucharistieviering. Gods volk liep gebukt onder dit strenge geloof. Hoewel veroordeeld door het leergezag, had het toch veel impact op het gelovige volk. Juist in die tijd openbaart Jezus te Paray-le-Monial aan Margaretha-Maria Alacoque de liefde van zijn hart. Hij doet zich kennen als de Minnaar van de mens.

'Dit is het hart dat de mensen zozeer heeft liefgehad.' Dit is een zin die wij voortdurend voor de geest mogen houden. Zelfs als in de verdere openbaringen aan Margaretha-Maria er allerlei klanken zijn van uitboeting, voldoening, eerherstel, toch ligt de klemtoon op de liefde van Jezus' hart.

'God is liefde' (1 Johannes 4, 16b)
Dit is in feite de boodschap van Paray-le-Monial, een boodschap zo oud als de Bijbel: God die van de mensen houdt, die hun hart willen winnen ... om hen gelukkig te maken. Heel de geschiedenis van het oudtestamentische Godsvolk is een liefdesverhaal, een woord van liefde, doorheen alle ontrouw vanwege de mens.

Johannes schrijft: 'Zozeer immers heeft God de wereld liefgehad dat Hij zijn Eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat al wie in Hem gelooft niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen, maar opdat de wereld door Hem zou worden gered'.(Joh.3, 16-17 vgl. 1 Joh. 4,9-10). En ook nog: 'Ik geef mijn leven voor mijn schapen' (Joh. 10, 15b).

Liefde is het grote woord, de grote werkelijkheid van waaruit wij mogen leven: Gods liefde voor ons in Jezus Christus. Het 'Hart' is het symbool, dat hart, dat doorstoken werd op Calvarie.

Glasraam Heilig Hart - in de Heilig Hartkerk te Lier © Jan Verheyen

De devotie tot het Heilig Hart van Jezus zal dus niet gewoon een devotie kunnen zijn tussen andere, die ons maar matig beroeren en tot weinig engageren. In zijn encycliek 'Haurietis Aquas' (Gij zult putten aan de waterbronnen van het heil) van 1 mei 1956 schreef Paus Pius XII: 'De verering van het allerheiligste Hart van Jezus is substantieel de verering van de liefde die God voor ons heeft in Jezus, en tegelijkertijd het daadwerkelijk beleven van onze liefde tegenover God en de mensen; of anders gezegd: deze cultus ziet de liefde van God voor ons als voorwerp van aanbidding, dankzegging en navolging; het doel is ons tot volmaaktheid te brengen en tot de volheid van liefde die ons verenigt met God en de mensen' (§ 60). Laat dit ook ons brengen tot aanbidding, wederliefde en navolging!

Dat het feest op een vrijdag wordt gevierd, is een duidelijke verwijzing naar Goede Vrijdag. Het geeft zo de band aan met de herdenking van Jezus' lijden en sterven. Vanaf 1929 komt in de liturgische teksten van het Heilig Hartfeest als centrale gedachte naar voren 'de verzoening die Jezus vanwege Gods oneindige barmhartigheid door zijn lijden en dood tot stand heeft gebracht'. In een misgezang van het Heilig Hart wordt het zo verwoord: God heeft zijn Zoon gezonden om onze zonden uit te wissen door het offer van zijn leven.

We vieren het hoogfeest dus nu vrijdag 16 juni om 19 uur zoals we elke vrijdag vieren in de kerk van het Heilig Kruis, Kartuizers. Tot vorig jaar vierden we het feest ook in de kerk van het Heilig Hart op de zaterdagavond, maar daar is de zondagsviering verplaatst naar de zondag om 9.30 u. Op 18 juni is het om 9.30 u. de dankviering van alle Lierse eerstecommunicanten in de kerk van Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt. Voor het feest van het Heilig Hart zijn jullie dus nu vrijdag welkom in het Heilig Kruis.

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook