Kruisverheffing | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Archief Begrafenis Centraal Kerkbestuur (CKB) Communie aan huis Contact Doopsel Eerste communie Huwelijk, dankviering, jubileum Inspirelli Lier Kerkraad Onderwijs Parochieblad Kerk & leven Parochiegeschiedenis Parochiesecretariaat Parochiezaal Plaatselijke kerngroep (PKG) Preek van de week Team van de pastorale eenheid Toerismepastoraat Verenigingen Vieringen Vormsel Werkgroepen Ziekenzalving
Kruisverheffing

Kruisverheffing

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op woensdag 9 september 2020 - 13:26
Afdrukken

Kruisverheffing, kerkelijk feest in Jeruzalem
Omstreeks het jaar 383 maakt een jonge vrouw, Egeria, een pelgrimstocht vanuit Zuid-Frankrijk naar Jeruzalem. In een dagboek houdt ze bij wat ze onderweg meemaakt. Ze schrijft bijvoorbeeld over de weg die je in die tijd moest gaan om ingewijd te worden in de geheimen van het geloof: over de doop, de handoplegging en zalving en de eucharistie. En mee dankzij haar verslag zijn we ook goed ingelicht over de kerkelijke feesten in die dagen.

Icoon van het feest van Kruisverheffing

Zo schrijft zij dat ze op 14 september op weg is naar de basiliek van het Heilig Graf waar ze in een grote volksmenigte terecht komt, allemaal onderweg voor de plechtigheid van de verheffing van het heilig Kruis. Bij die plechtigheid laat de patriarch het Kruis eerst plechtig neerdalen tot op de grond, om het daarna weer zo hoog mogelijk op te heffen. Ondertussen zingt de menigte honderdmaal 'Kyrie eleison'. Dat ritueel wordt vijfmaal herhaald, één keer in iedere windrichting, en nog een keer extra naar het oosten. Op die manier wordt de hele Kosmos als het ware geplaatst onder het teken van het kruis.

En de mensen zien op naar het kruis om de zegen ervan over zich te laten komen. Ze doen dan juist zoals eertijds de Israëlieten, die opkeken naar de staf van Mozes, met die koperen slang erop: daardoor zouden zij genezen van de slangenbeten die ze opliepen in de woestijn. Die gedachte kwam uit de godenwereld van de oude Grieken. Asclepios, de Griekse god van de geneeskunde, droeg als teken een staf met een slang, de esculaap. Waarom die slang? Omdat die ieder jaar wisselt van huid. Ze dachten daarom dat die niet doodging, maar zich verjongde en vernieuwde. De slang had misschien wel het eeuwige leven!

De oorsprong van het feest van Kruisverheffing
De oorsprong van dit feest ligt in de jaarlijkse viering van de kerkwijding van de basiliek van het Heilig Graf in Jeruzalem, die samenviel met de vondst van het Kruis. De wijding vond plaats op 13 september 335. Deze basiliek staat volgens de overlevering op de plaats waar Christus tussen kruisdood en verrijzenis lag opgebaard. Gedurende het jaarlijkse kerkwijdingsfeest wordt het kruis aan het volk getoond. Volgens de traditie is Jezus aan dit kruis gestorven. En eveneens volgens de traditie werd dit kruis gevonden door Helena, moeder van Constantijn de Grote, die rond 324 naar Jeruzalem pelgrimeerde. Daar liet zij opgravingen doen, waarbij ook de grafkelder van Jezus ontdekt zou zijn. Op die plaats liet Helena de basiliek van het Heilig Graf bouwen.

Constantijn en Helena met het Heilig Kruis

De vondst van het heilig kruis leidde vooral vanaf de kruistochten tot een onstuitbare verspreiding van kruisrelieken en daarmee ook tot verspreiding van het feest van de Kruisverheffing. Bovendien heeft de verspreiding van de Cisterciënzers en Trappisten over Europa een rol gespeeld, aangezien in hun spiritualiteit de Kruisverheffing van bijzonder belang is. Het tonen van het kruis als teken van verlossing door Christus verspreidde zich zo door de hele Kerk. Naast het kruis kwamen ook de spijkers van Jezus' kruisiging weer tevoorschijn, de lans waarmee Hij was doorstoken en het opschrift met de letters 'INRI'. De tunica van Jezus, waar de soldaten onder het kruis hadden om gedobbeld, werd eveneens ontdekt. Die liet Helena tezamen met het gebeente van de apostel Matthias overbrengen naar Trier, de toenmalige keizerlijke residentie. Zij gaf er de aanzet tot de bouw van de domkerk; daar werd de heilige tuniek bewaard en voor pelgrims tentoongesteld. Zo ontstond er de devotie tot de Heilige Rok. Helena liet ook de plaats bepalen waar Jezus was geboren en liet er een kerk bouwen. Ook op andere heilige plaatsen liet Helena kerken bouwen.

Uiteraard moet dit alles wel wat genuanceerd worden. De kerk stelt dat de echtheidsvraag niet bepalend is, niet het voorwerp als zodanig maar wel achterliggend gedachte, geloven in Jezus is de boodschap.

Betekenis van het kruis
Het kruis is hét symbool van het christendom geworden, en dit mag ons oprecht verbazen. Want het kruis was tweeduizend jaar geleden niets minder dan een foltertuig. Welke godsdienst kiest in 's hemelsnaam een foltertuig tot zijn symbool? De kruisiging was een straf uitgevonden door de Romeinen om moordenaars, weggelopen slaven en opstandelingen terecht te stellen. Het kruis werd door de toenmalige tegenstanders van Jezus gezien als bewijs van het ultieme falen van deze 'valse Messias en zijn sekte', maar werd later door zijn aanhangers omgedraaid tot een triomfteken.

Toen de apostel Paulus enkele decennia later op de Areopagus in Athene deze boodschap aan de Grieken bracht, lachten ze hem vierkant uit: 'Hoe kan een gekruisigde man nu de redder van de wereld zijn?' (Handelingen 17, 16-34). Dit stond zo haaks op hun filosofische wereldvisie dat het hun absurd en hilarisch leek, zelfs afstotelijk! Paulus, die ook een gestudeerd en intelligent man was en de Griekse denkers kende, besefte: ‘Wij prediken Christus, de gekruisigde, voor de Joden een struikelblok (of: aanstoot) en voor de Grieken een dwaasheid' (1 Korintiërs 1, 22-23). Maar Paulus ging de boodschap niet aanpassen aan hun begripsvermogen, hij wou hun begripsvermogen openbreken. Later schreef hij hierover: ‘Ik zal mij volstrekt niet beroemen op iets anders dan op het kruis van onze Heer Jezus Christus, door wie de wereld voor mij gekruisigd is, en ik voor de wereld’ (Galaten 6,14). De boodschap van het kruis snijdt diep in het vlees van een mens, in zijn trots en zelfgenoegzaamheid, maar is daarom op geestelijk vlak uitermate bevrijdend. Het heeft iets bitters, maar dat bittere is precies een genezend medicijn. Ook al is het niet iets populairs of gemakkelijk te verkopen in deze wereld, een christen mag fier zijn op het kruis!

Kruis met de tekst 'O Crux ave, Spes unica' in de abscis van de Heilig Kruiskerk te Lier

Het kruis is door zijn specifieke vorm ook een mooi symbool voor hoe het horizontale en het verticale elkaar raken, het menselijke en het goddelijke. Of beter gezegd: het punt waar het horizontale weer verbinding kan maken met het verticale, en het menselijke het goddelijke weer kan terugvinden.

Begrijpen zal men het nooit helemaal, dat kruis, het is een geheim. Maar we mogen het fier blijven dragen als kenteken van ons christen-zijn, als kenteken van onze parochie. En we mogen blijven zeggen: 'Gegroet o kruis, onze enige hoop'. Ieder van ons, als christen, is een met het kruis gezegend mens.

Mag ik jullie van harte uitnodigen voor de feestelijke eucharistieviering van Kruisverheffing, patroonsfeest van de Heilig Kruiskerk en van de parochie Heilig Kruis, Kartuizers.

Omdat 14 september op een weekdag valt, viert de geloofsgemeenschap van het Heilig Kruis dit feest op de zondag na 14 september, dit jaar op zondag 20 september om 11 uur in de Heilig Kruiskerk, Kartuizers. U bent welkom!

Jan Verheyen, pastoor-deken

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid H. Gummarus & Z. Beatrijs Lier

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook