Wie de reeks van de personen uit de Handelingen van de Apostelen in Kerk & leven en op de website heeft gevolgd, zag Johannes, Petrus en Paulus passeren. Dat die namen aan bod kwamen is terecht natuurlijk, maar zijn er dan geen vrouwen in de Handelingen van de apostelen? Jawel hoor, de eerste groep christenen bestond duidelijk uit vrouwen én mannen. Over de vrouwen wordt helaas niet zoveel verteld, maar één vrouw willen we hier toch zeker vermelden.
Maria noemen wij haar, maar ze zou zelf vreemd hebben opgekeken van die uitspraak want in haar taal heette ze Myriam. Net zoals de zus van Mozes was zij degene die God hielp een bijzondere man in de wereld de kans te geven mensen bevrijding te brengen. Haar naam komt van twee Hebreeuwse woorden: 'my' en het werkwoord 'roem'. Het eerste woord betekent 'plaats' en het tweede 'openbaren'. Myriam is de concrete persoon op aarde in wie God zich als bevrijder kan openbaren. Jezus heet niet voor niets: God bevrijdt.
Lucas besteedt in zijn beide boeken veel aandacht aan Maria, de moeder van Jezus. Hij is het die vooral in het begin van zijn evangelie uitgebreid vertelt over het bezoek van de engel Gabriël aan Maria, het wondermooie Magnificat, het bezoek aan haar nicht Elisabeth ... Aan het einde van zijn evangelie wordt ze niet bij naam genoemd, maar opgenomen in de groep vrouwen. Ze staat bij het kruis, is in Jeruzalem wanneer de leerlingen van Emmaüs terugkomen ...
In de Handelingen van de apostelen komt haar naam slechts één keer voor om te verwijzen naar Maria, de moeder van Jezus. De vermelding is er in het begin van het boek Handelingen. Dat boek noemen we de Handelingen van de apostelen, terwijl ze lang niet allemaal aan bod komen. Eigenlijk zou het ook het boek van de weg kunnen heten, naar de naam van de eerste christenen of nog beter het boek van de Geest. De openbaring van God, het Woord van bevrijding gaat verder. Het verlaat Jeruzalem en trekt verder door het ganse Joodse land. Het gaat nog verder en bereikt vele Joden in de wijde bekende wereld. Het gaat nog verder en bereikt zelfs Rome, het centrum van de toenmalige wereld.
Maria stond letterlijk bij de wieg van deze weg. Lucas noemt haar in de Handelingen wanneer ze na de Hemelvaart naar Jeruzalem terugkeert, wachtend op de komst van de Geest. Ze kijkt toe, haar bijdrage heeft de geschiedenis voorgoed veranderd, de openbaring heeft in de wereld een vaste plek gevonden.
Tom Schellekens